خبرگزاری کار ایران

تدوین مفهوم «دستمزد معیشت محور» در سازمان جهانی کار

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۲۱۱

کارشناسان سازمان جهانی کار در تدوین سند «مزد معیشت محور» توافق کردند که دستمزدهای مناسب برای توسعه اقتصادی کشورهای جهان و پیشبرد عدالت اجتماعی نقش اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هیئت رئیسه سازمان جهانی کار (ILO) یک برآورد عملیاتی برای بهبود دستمزدها به منظور انطباق آن‌ها با معیشت استاندارد کارگران را معرفی و روی آن به توافق رسیده است. قرار است این تواقنامه در پایان ماه مارس (مصادف با پایان تعطیلات عید ایران) ابلاغ شد. 

سازمان جهانی کار (ILO) در این توافق میان اعضای هیات رئیسه، روی موارد ضروری در تعیین سطح معیشت ضروری کارگران نیز به توافق رسیده و قرار است بر همین مبنا موارد متممی را در مقاوله‌نامه‌ها به عنوان اصلاحیه درج کند. 

این توافق در نشست کارشناسان در مورد سیاست‌های جهانی دستمزد به دست آمده است. 

کارشناسان سازمان جهانی کار در تدوین این سند توافق کردند که دستمزدهای مناسب برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان و پیشبرد عدالت اجتماعی نقش اساسی دارد. آن‌ها همچنین نقش اساسی مزد در کاهش فقر و نابرابری و تضمین یک زندگی آبرومندانه را تایید کردند. 

به گفته کارشناسان سازمان جهانی کار، مفهوم «دستمزدِ معیشت محور» که توسط هیات رئیسه سازمان جهانی کار در چهارچوب توافق جدید روی استاندارد مزدی تعریف شده، به سطح دستمزدی اطلاق می‌شود که برای تأمین سطح زندگی مناسب برای کارگران و خانواده‌هایشان با در نظر گرفتن شرایط کشورها و محاسبه میزان کار انجام شده در ساعات عادی سال، باید تامین شود. 

برآورد دستمزدهای معیشت محور، باید از اصولی پیروی کند؛ ازجمله این اصول، استفاده از روش‌های مبتنی بر شواهد و داده‌های قوی، مشاوره با سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، شفافیت و در نظر گرفتن زمینه‌های منطقه‌ای و محلی افزایش مزد است. 

دستمزدهای معیشت محور، باید از طریق فرآیندهای تعیین دستمزد که مطابق با اصول سازمان جهانی کار باشد، به دست آید. این فرآیندها شامل تقویت امکان گفتگوی اجتماعی و توان چانه‌زنی جمعی و استانداردسازی نهادهای تعیین دستمزد در کشورها است. این سند مصوب سازمان جهانی کار همچنین یادآوری می‌کند که «نیازهای کارگران و خانواده‌های آن‌ها و عوامل اقتصادی دو رکن فرآیندهای تعیین حداقل دستمزد معیشت محور هستند». 

سندی که جزئیات توافقنامه دستمزد معیشت محور سازمان جهانی کار را تشریح می‌کند، مطرح کرده است: «دستمزدهای معیشت محور نباید یک رویکرد واحد داشته باشد و باید تفاوت‌های محلی یا منطقه‌ای را در داخل کشورها درنظر بگیرد. 

هرچند روند تعیین مزد در جهان صعودی بوده است، با این حال میلیون‌ها کارگر در سرتاسر جهان – چه در اقتصاد رسمی و چه در اقتصاد غیررسمی و بازار کار زیرزمینی– همچنان در مقایسه با هزینه زندگی خود، دستمزدهای بسیار پایینی دریافت می‌کنند و کاملا در فقر زندگی می‌کنند. این کارگران و خانواده‌هایشان قادر به تهیه غذای سالم، مسکن مناسب، مراقبت‌های پزشکی یا مدرسه برای فرزندان خود نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز