خبرگزاری کار ایران

پیوستن کارگران بخش حمل و نقل آلمان به اعتصاب کشاورزان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۷۵۴

پیش‌بینیِ خسارتِ یک میلیارد یورویی/ بحرانِ جدی در ساختار حمل و نقل اروپا

اقتصاددانان آلمانی می‌گویند: اعتصاب بخش حمل و نقل ممکن است خسارت اقتصادی به ارزش یک میلیارد یورو داشته باشد. زیرا سایر مسیرهای حمل و نقل نیز به دلیل وضعیت جنگی در یمن و حاشیه دریای سرخ مختل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آلمان از آغاز سال ۲۰۲۴ به دلیل فشار اتحادیه‌های کارگری برای افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کاری برای جبران تورم و کمبود کارکنان بومی در بزرگترین اقتصاد اروپا، یک دوره متوالی از اعتصابات را پشت سر گذاشته است. 

پس از وقوع اعتصاب گسترده کشاورزان در اعتراض به قوانین جدید اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی برای حذف یارانه سوخت خودروهای سنگین مخصوص کشاورزی و افزایش مالیات انرژی و وارادات محصولات غذایی اوکراینی، برخی رانندگان و نیروهای صنعت حمل و نقل نیز به اعتصاب کشاورزان پیوستند. 

اقدامات صنفی عمدتاً بخش حمل و نقل را هدف قرار داده است و میلیون‌ها مسافر آلمانی را دچار مشکل ساخته. این اعتصابات از روز یکشنبه همین هفته شروع و قرار است تا پایان هفته به صورت پراکنده تداوم داشته باشد. 

در شرکت هوایی معروف آلمانی لوفتانزا، اتحادیه‌های کارگری بخش‌های مختلف از خلبانان تا نیروهای خدماتی و رانندگان این مجموعه پس از اعتصاب روز یکشنبه در حال مذاکره با شرکت‌های پیمانکار مختلف لوفتانزا (LHAG. DE) در مورد دستمزدهای بالاتر هستند. 

اتحادیه وردی نیز به عنوان تشکل صنفی یک شرکت حمل و نقل زمینی، در مذاکره بر سر قراردادهای موقت روز دوشنبه، اعتصاب‌های خود را شروع و آن را به صورت پراکنده در کل آلمان تا روز چهارشنبه تداوم بخشید. این اتحادیه خواهان افزایش ۱۲.۵ درصدی دستمزد برای ۲۵ هزار راننده و کارگر یا حداقل ۵۰۰ یورو (۵۳۸ دلار) علی‌الحساب به کلیه حقوق‌ها شد. آنها می‌گویند برای جبران تورم، مزد هرکس باید بالای ۳ هزار یورو در ماه باشد و این درحالی است که پس از کرونا و جنگ اوکراین دو سال متوالی کارگران حمل و نقل بدون افزایش مزد تورم‌های ۶.۵ درصدی را تجربه کردند. 

این اتحادیه استدلال کرده است که هزینه‌های زندگی و حجم کار سنگین به دلیل کمبود استخدام، باعث شده تا مزد بالاتر را طلب کنند. 

انتظار می‌رود اعتصاب‌ها تاثیر زیادی بر عملیات پروازی لوفتانزا داشته باشد. در ژوئیه ۲۰۲۲، طی دور قبلی چانه‌زنی، اعتصاب یک روزه کارکنان زمینی باعث لغو بیش از ۱۰۰۰ پرواز شد و ترافیک هوایی در هاب هوایی فرانکفورت و مونیخ، پرواز شهرها را تقریبا متوقف ساخت. 

در بخش حمل و نقل عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس و تراموا در سراسر آلمان در سوم فوریه (شنبه این هفته) متوقف شدند و سفرهای میلیون‌ها مسافر را مختل کردند، زیرا ۹۰ هزار نفر از پرسنل حمل و نقل عمومی برای اعمال فشار به‌منظور بهبود شرایط کاری اعتصاب کردند. 

رانندگان قطار آلمانی نیز در این هفته یکی از طولانی‌ترین اعتصابات خود را تا امروز تداوم بخشیدند. آن‌ها این اعتصاب را پس از اینکه اتحادیه آن‌ها آخرین پیشنهاد دستمزد اپراتورهای شرکت دولتی دویچه بان (DBN. UL) را مطرح و دولت آن را رد کرد، به راه انداختند. 

اتحادیه کارگران دویچه‌بان و حمل و نقل ریلی با دولت از ابتدای ماه گذشته بر سر دستمزد با یکدیگر اختلاف داشتند و اتحادیه‌ها به دنبال کاهش هفته کاری برای کارگران شیفت از ۳۸ ساعت به ۳۵ ساعت با همین دستمزد بودند. 

به گفته مایکل گروملینگ از مؤسسه اقتصادی آی دبلیو کلن، این اعتصاب ممکن است خسارت اقتصادی به ارزش یک میلیارد یورو داشته باشد، با توجه به اینکه سایر مسیرهای حمل و نقل نیز به دلیل وضعیت جنگی در مرز دریایی یمن و حاشیه دریای سرخ مختل شده‌اند. 

باتوجه به اینکه اعتصاب در بخش حمل و نقل دریایی شروع نشده است، اما درگیری در غزه و بسته شدن مسیر دریایی جنوب کانال سوئز توسط نیروهای یمنی‌، ساختار حمل و نقل کل اروپا را دچار مشکل کرده و این اعتصابات بار جدیدی روی دوش دولت‌هایی چون آلمان گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز