خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار خبر داد؛

صحت سنجی ۷۲ درصدی قطعی مشاغل ایجادی/ ایجاد اشتغال ۷۸۰ هزار نفری در سه فصل اول سال/ افزایش سن بازنشستگی بیکاری را تشدید نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۸۲۱

افزایش سن بازنشستگی به افزایش بیکاری دامن نخواهد زد زیرا اگر افراد بسیار زود بازنشسته شوند، دوباره به شیوه غیر رسمی و زیرزمینی به بازار کار بازمی‌گردند و بازار کار را در سن نزدیک به میانسالی ۴۵ و ۵۰ سالگی ترک نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری ارزیابی کارنامه عملکرد وزارت کار در حوزه اشتغال با حضور محمود کریمی بیرانوند (معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با حضور اصحاب رسانه در ستاد مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کریمی بیرانوند با اشاره به تلاش‌های دولت در سال گذشته اظهار کرد: احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در دستورکار استانداران و ستاد احیای واحدهای تولیدی بوده که باعث احیای ۶۰۰۰ واحد تولیدی راکد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریحی از آخرین داده‌های حوزه‌های مربوط به شاخص‌های اشتغال، بیکاری، مشارکت اقتصادی و جزییات نرخ بیکاری و اشتغال کل کشور، استانها، زنان و فارغ‌التحصیلان را ارائه داد.

کریمی بیرانوند بیان کرد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار در یکساله منتهی به پاییز سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده است. این نرخ در واقع کمترین میزان این شاخص در بیش از چهار دهه اخیر را ثبت کرده است. این روند در بیش از دوسال گذشته روند کاهشی داشته است.

وی افزود: نرخ اشتغال ناقص نیز با روند کاهشی از ۱۰.۶ در پاییز ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است.

معاون وزیر کار توضیح داد: همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۸ در پاییز ۱۵۰۰ به ۱۱.۴ درصد در فصل پاییز سال‌جاری رسیده است. تفاوت نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دنبال نرخ بیکاری کل به ۳.۵ درصد رسیده است. به عبارتی این فاصله نیز روند کاهشی داشته است.

او همچنین اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی نیز به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بازار کار از ۴۰.۹ در پاییز ۱۴۰۰ به ۴۱.۵ درصد در پاییز سال جاری رسیده است.

افزایش اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان

کریمی بیرانوند ادامه داد: جمعیت فعال زنان به نسبت پاییز ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار نفر و جمعیت شاغل آنان نیز ۶۰۰ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز در این بازه زمانی روند افزایشی داشته است. نرخ بیکاری زنان نیز در دو سال گذشته روند کاهشی ثبت کرده است و در حوزه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن نیز با روند کاهشی روبرو بوده‌ایم.

معاون وزیر کار گفت: نرخ بیکاری نیز در ۲۴ استان به صورت تک‌رقمی ثبت شده است. امیدواریم به عنوان یک هدف‌گذاری در پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری تک رقمی را در همه استان‌ها داشته باشیم.

او بیان کرد: روند مثبت در حوزه شاخص‌های حوزه اشتغال و به هیچ عنوان نقطه مطلوب دولت و وزارت کار نیست و اقدامات بهبود حوزه‌های مختلف ادامه دارد.

معاون وزیر کار در ادامه افزود: نرخ رشد اقتصادی ۷.۹ درصد در کشور در تابستان سال‌جاری ثبت شده و این به مفهوم رونق تولید و اشتغال‌زایی است.

کریمی بیرانوند تأکید کرد: هم‌افزایی مجموعه حاکمیت و بخش‌های مردمی اقتصاد برای ایجاد اشتغال شکل گرفته است. همچنین هدایت و نظارت حاکمیت در حوزه فعالیت‌های حوزه اشتغال از دیگر موارد کلان این بخش محسوب می‌شود.

معاون وزیر کار تأکید کرد: مبنای اشتغال ایجادی اکنون در قالب کد ملی افراد به صورت شفاف قابل ارائه است. در واقع دولت پای کار ارائه گزارش صحیح حوزه اشتغال به مردم است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار کاربر دستگاه‌های اجرایی با سامانه‌های حوزه اشتغال فعالیت دارند. نظارت‌های مردم بر دولت در حوزه اشتغال سه مرحله وجود دارد. در مرحله اول پیامک و لینک تایید برای فرد شاغل شده ارسال می‌شود. در مرحله دوم تماس تلفنی با افراد گرفته می‌شود. در مرحله سوم نیز نظارت توسط ناظران بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

او توضیح داد: زیست بوم ملی اشتغال در آبان ۱۴۰۰ ارائه و تصویب شد و بر مبنای آن راهبردهای بازار کار دنبال شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به عنوان یکی از موارد حوزه زیست بوم ملی اشتغال تحقق ساخته است.

وی افزود: هرساله در قالب تسهیلات خانگی و روستایی و متوسط در واحدهای مختلف با اختیارات داده شده به استانداران در این دولت مبالغ بی‌سابقه‌ای وارد بازار کار شده است. همچنین مراکز آموزش دانشجویان و جوار کارگاهی در این دولت رشد بی‌سابقه داشته است.

کریمی بیرانوند تصریح کرد: حضور میدانی مدیران ستادی در قالب سفرهای استانی وزرا و رییس جمهور در میدان و در واحدهای تولیدی برای حل مشکلات کارآفرینان امری بود که در این دولت رقم خورد.

۷۲ درصد آمار اشتغال صحت‌سنجی قطعی شدند

معاون وزیر کار بیان کرد: در تعهدی که از پاییز سال قبل داشتیم بحث یک میلیون و ۸۸ هزار شغل را مطرح کردیم که تاکنون روی سامانه عدد ثبت شده اشتغال یک میلیون و ۵۳ هزار شغل ایجاد شده که نشان از تحقق ۹۶ درصدی اهداف اشتغالزایی در مجموعه وزارت کار دارد. با این حال به مردم اعلام کردیم ۷۲ درصد از مشاغل ایجاد شده به تفکیک استان‌ها صحت‌سنجی شده و تحقق آن قطعی است.

وی ادامه داد: در سه فصل اخیر براساس اطلاعات مرکز آمار در سه فصل نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸۰ هزار شغل خالص ایجاد شده است. این درحالی است که بخش قابل توجهی از شغل‌ها در ایران غیررسمی بوده و بیمه نیستند و ثبت نمی‌شوند که به این آمار اضافه نمی‌شوند.

بیرانوند با اشاره به مشکل اشتغال ضعیف در برخی استان‌ها اشاره کرد: استان سیستان و بلوچستان با آمار بیکاری ۱۳.۵ درصدی بالاترین نرخ بیکاری دارد. نرخ بیکاری استان اردبیل و لرستان و ایلام ۱۱ درصد درصد است که نرخ مشارکت اقتصادی پایینی هم دارند. استان‌های فارس و مرکزی نیز نرخ مشارکت اقتصادی پایین‌تر از ۴۰ درصد دارند که باید در اسرع وقت مشکل‌شان حل شود.

وی با اشاره به مشکل اتباع شاغل خارجی در کشور گفت: سامانه رصد اشتغال ما درباره شهروندان ایرانی است زیرا ماخذ آمار کدملی هر فرد است. اکنون فرآیند ثبت شغل اتباع خارجی الکترونیکی شده و در دولت جدید از ایجاد صفوف طویل جلوگیری شد. اکنون ۱۵ استان طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی حضور اتباع خارجی ممنوع است. ما در مابقی استان‌ها ظرفیت برآوردی پذیرش اشتغال اتباع را سنجیدیم. قاعدتا ما فقط برای اتباع قانونی پروانه کار خواهیم داد و بررسی خود را در اختیار وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت ارائه دادیم. قاعدتا هماهنگی برای اتباع خارجی باید توسط یک سازمان ملی مثل سازمان ملی مهاجرت سامان یابد.

او تصریح کرد: حدود یک و نیم میلیون نفر از اتباع خارجی پروانه کار داشته و حضور قانونی دارند که جمعیت افراد فاقد پروانه دوبرابر این رقم برآورد می‌شود.

کریمی بیرانوند در ادامه اشاره کرد: در شورای عالی اشتغال سه بحران کمبود نیروی کار که کارفرمایان معترف به آن هستند وعدم اشتغال دانش آموختگان تحصیل‌کرده دانشگاهی و تغییر مدل و فرهنگ اشتغال بررسی شده است. با دستور وزیر کار کمیته ملی ویژه برای اشتغال فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی تشکیل شده و دستگاه به دستگاه عملکردها بررسی و درحال اخذ مصوبه حمایت دولت از اشتغال فارغ التحصیلان در هیات وزیران هستیم.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر کار تصریح کرد: آقای رئیسی تاکید داشتند که بانک مرکزی در حوزه مسکن، اشتغال و ازدواج حتما باید تجهیز منابع تسهیلات و وام را انجام دهد. سرانه اشتغال ایجادی دستگاه‌ها نیز طبق مصوبه شورای عالی اشتغال محاسبه و طبق آن سیاستگذاری خواهد شد.

وی تاکید کرد: افزایش سن بازنشستگی به افزایش بیکاری دامن نخواهد زد زیرا اگر افراد بسیار زود بازنشسته شوند، دوباره به شیوه غیر رسمی و زیرزمینی به بازار کار بازمی‌گردند و بازار کار را در سن نزدیک به میانسالی ۴۵ و ۵۰ سالگی ترک نخواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز