خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت بیکاری در استان یزد گزارش می‌دهد‌؛

یک بام و دو هوای اشتغال در یزد/ تأمین نیروی کار از استان‌های همجوار

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۶۱۶

​در حالی که استان یزد رتبه سوم کشور به لحاظ نرخ بیکاری را دارد و آمارها از افزایش بیکاری سخن می گویند، بسیاری از واحد‌های صنعتی و تولیدی در استان از کمبود نیروی کار رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، بر اساس آخرین آمار ارائه شده مرکز آمار ایران از نیروی کار، یزد با نرخ بیکاری ۱۴ درصد بعد از هرمزگان و کرمانشاه در رتبه سوم نرخ بیکاری کشور قرار دارد.

آمار منتشر شده درباره زمستان سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ بیکاری استان یزد در فصل زمستان ۱۳.۵ درصد بود که با افزایش ۱.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن پس از استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و هرمزگان در رتبه پنجم کشور با بالاترین نرخ بیکاری قرار گرفت.

در حالی که سال گذشته نرخ بیکاری در استان یزد از متوسط کشوری بالاتر بود، امسال هم نرخ بیکاری در استان یزد به بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشوری رسید و استاندار یزد در تازه ترین اظهارات خود از بیکاری ۴۰ هزار نفر در یزد صنعتی و معدنی خبر داد.

ریل گذاری به سمت اقتصاد دانش بنیان/ تأمین نیروی کار از استان های همجوار

مهران فاطمی با بیان اینکه رتبه چهارم صنعت را در کشور داریم اما ۴۰ هزار بیکار در استان یزد به دنبال شغل هستند اظهار داشت: این موضوع بهره وری نیروی انسانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و بیانگر این است که باید به علم و فناوری توجه ویژه داشت.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز رسانه های استان یزد باید علم و فناوری باشد افزود: ریل گذاری استان به سمت اقتصاد دانش بنیان در دولت قبل پررنگ شد و قابل تقدیر است اما این روند باید با حمایت رسانه ها سرعت بیشتری بگیرد تا بتوانیم توسعه یزد را رقم بزنیم.

این اظهارات از سوی استاندار فعلی یزد در حالی مطرح شده که کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی استان از ابتدای سال جاری از کمبود نیروی کار گلایه داشته و خواستار تامین نیروی کار شدند.

برخی از واحدهای تولیدی در استان نیز اقدام به تامین نیرو از استان های همجوار از جمله اصفهان و خراسان جنوبی داشته و نیروی انسانی خود را با سرویس های حمل و نقل به محل کار می آورند.

کمبود نیروی کار به حدی جدی شد که فرمانداران شهر‌های استان در نشست با استاندار وقت از کمبود نیروی کار سخن گفته و خواستار ارائه راه حلی برای این مشکل شدند این در حالی است که به گفته مسئولان، کارخانه‌های استان به دلیل کمبود نیروی کار در آستانه تعطیلی قرار گرفته اما استان یزد دارای نرخ بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است.

این‌طور که از شواهد پیداست، فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار استان در رشته‌هایی تحصیل کرده اند که اگر فرصت‌های شغلی بسیاری نیز برای نیرو‌های دانشگاهی ایجاد کنیم، نمی‌توانند جذب بازار اشتغال شوند و حتی توسط بخش خصوصی هم جذب بازار نمی شوند.

ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان سال آینده

محمدرضا فلاحتی؛ سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد هم با تایید این موضوع در استان از برنامه ریزی وزارتخانه مربوطه برای ایجاد یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار شغل تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: در استان یزد از یک طرف واحدهای تولیدی با کمبود نیرو کار مواجه هستند و از طرفی با بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت روبرو هستیم که یک پارادوکسی را در حوزه اشتغال و بیکاری استان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجه ایجاد شغل در قالب تعاونی ها شکل می گیرد، به همین دلیل جایگاه تعاون خیلی قابل توجه است و وقتی سیاستگذاران و مسئولان کشور برنامه ریزی را انجام می دهند و براساس آن قرار است تحولی صورت بگیرد زیرمجموعه ها باید بر همان سبک و سیاق کار کنند و برای پیاده سازی این مسئله، انقلابی و جهادی باید کار کرد.

این مسئول استانی با اشاره به اینکه در حوزه های مختلف دوره های آموزشی برگزار می شود تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان و جامعه ای که با این اداره کل در ارتباط هستند باید از حالت و سبک گذشته خارج شده و حالت کاربردی داشته باشند.

وی با بیان اینکه جایگاه مدیریت اجتماعی برای شخص بنده بسیار مهم است تاکید کرد: یکی از مسائلی که با کمک و همفکری دیگر دستگاه ها باید دنبال شود، بالا بردن فرهنگ کار است تا پارادوکسی را که در حوزه اشتغال و بیکاری استان ایجاد شده بهبود بخشیم.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تمامی حوزه های این اداره می توانند پیوست فرهنگی داشته باشند تصریح کرد: همه مدیریت ها این ظرفیت را دارند که در مسائل فرهنگی و اجتماعی سهیم باشند چرا که مواد قانونی آن هم در قانون کار مطرح شده است.

راحت طلبی جوانان در اشتغال به کار

فراتر از فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی که در هر دولت به تعداد آن ها نیز افزوده شده است، به نظر می‌رسد موضوع اشتغال درباره سایر جوانان نیز صدق کرده و قشر جویای کار بیش از اینکه تمایل به کار در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی داشته باشد، راحت طلبی را در پیش گرفته و به دنبال استخدام در ادارات دولتی است تا دولت فربه را بیش از پیش فربه کنند.

محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد در مجلس اما با تأیید این موضوع به خبرنگار ایلنا گفت: فرهنگ کار در استان یزد تغییر کرده و اغلب جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، تمایل به کارهای اداری و به اصطلاح پشت میزنشینی دارند اما واقعیت این است که توسعه صنعتی یزد به شکلی نبوده که بتواند جوانان نخبه و تحصیلکرده را نیز زیر پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه موضوع اشتغال و بیکاری باید به صورت ریشه ای حل شود و آموزش و پرورش نیز برای دانش‌آموزان برنامه‌های مهارت‌آموزی ویژه‌ای داشته باشد افزود: بخشی از دانش‌آموزانی که دیپلم می گیرند وارد دانشگاه می‌شوند، ولی بخش دیگر به اجتماع ورود پیدا کرده و باید مهارت فنی داشته باشند تا بتوانند برای خود شغلی ایجاد کنند.

جوکار با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی در کشور ما باید رویکرد خود را تغییر دهد و به سمت مهارت‌افزایی دانش‌آموزان حرکت کند، ادامه داد: این موضوع در مورد سطوح مختلف دانشگاهی ما هم صدق می‌کند و نباید دانشجویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود ، بیکار باشد.

وی افزود: تنها راهکاری که با عملیاتی شدن آن می‌توان برای تحصیل‌کرده‌ها هم شغل ایجاد کرد، از آلایندگی هوا کاست و به مهاجرت‌های بی‌رویه یزد پایان داد، توسعه صنایع دانش‌بنیان است.

به نظر می‌رسد حل مشکل بیکاری در استان پیش از آنکه نیازمند تعامل دستگاه‌های مختلف و مسئولان باشد نیاز به تغییر رویکرد و برنامه ریزی منسجم از سوی مقامات کشور است. در این راستا، دستگاه‌های آموزشی و علمی هم باید در راستای افزایش مهارت‌های دانشجویان تغییرات اساسی در سیاست های آموزشی خود ایجاد کنند تا فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیل، حرف یا مهارت قابل توجهی داشته باشند و بتوانند آموخته‌های علمی را در اجرا نشان دهند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز