خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران یزدی در گرامیداشت روز تصویب قانون کار در یزد؛

قانون کاری که به درستی اجرایی نمی شود نیاز به اصلاح ندارد/ حضور جوکار از حامیان طرح الحاق قانون کار در دقایق پایانی مراسم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۹۹۸

بزرگداشت روز تصویب قانون کار در حالی در یزد برگزار شد که کارگران اعتراضات زیادی نسبت به عدم درست اجرای این قانون کار، گرانی و مشکلات معیشت، قراردادهای سفید، اخراج و از جمله طرح تبصره الحاقی به ماده 41 قانون کار داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، در ابتدای این نشست، رضا باهنر از فعالان تشکل های کارگری خطاب به موسسان خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) گفت: پیشنهاد دارم نام امام حسین را از آن حذف کنند و دست از بردگی و استثمار کارگران بردارند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز افزود: از نمایندگان مجلس که اسم انقلابی را یدک می کشند هم تقاضا دارم تغییر رویه دهند؛ در مجلس قبل هم نمایندگان حرف مسئول خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) را نپذیرفتند ولی در مجلس انقلابی 38 نماینده از این طرح بردگی حمایت کردند و امضا دادند که برای تصویب به صحن برود.

باهنر با بیان اینکه این مسائلی که امروز برای کارگاه های با 10 کارگر مطرح می شود اگر سکوت کنیم قطعا در آینده به کارگاه های بزرگتر می رسد ادامه داد: به نمایندگان می گویم که اگر تصویب شود ما سکوت نمی کنیم و

نمایندگان اگر دلسوز هستند قانونی تصویب کنند که آقایان اموال مردم را نخورند و نبرند و روش راهزنی قدیم که سر گردنه و در بین راه بود را به شکل مدرن امروزی اجرایی نکنند.

وی با انتقاد از برخورد مسئولان با کارگران اظهار داشت: اینکه رئیس جمهور از کارگر سوال می کند حقوق کارگر چند است و بعد از شنیدن پاسخ می گوید خدا برکت بدهد که مشکل کارگر حل نمی شود لذا توصیه دارم آقای رئیسی حقوق خود را با کارگر عوض کنند و خدا به ایشان برکت بدهد.

باهنر تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما آقایان مسئول هر وقت به نفعشان است از سخنان امام راحل استفاده می کنند و ادعا دارند؛ اگر راست می گویید قانون کار را که یادگار امام است به درستی اجرایی کنید.

وی بیان داشت: بررسی کنید ببینید که چند سرمایه دار یا فرزند آن ها شهید شده اند که مسئولان این همه از سرمایه داری حمایت می کنند در حالیکه مردم عامه و کارگران تعداد زیادی شهید و جانباز تقدیم این نظام و انقلاب کرده اند.

باهنر با اشاره به رویدادهای کارگری در هتلی در شیراز عنوان کرد: متاسفانه این دوره با دوره قبل تفاوتی نکرده و در گوش کارگر می زنند و کسی عین خیالش نیست.

نمایندگان مجلس توجهی به کارگران ندارند

میرحسینی؛ از دیگر فعالان حوزه کارگری نیز با انتقاد از بی توجهی نمایندگان استان در مجلس به جامعه کارگری اظهار داشت: ای کاش نمایندگان مجلس که دعوت شده بودند به کارگر اهمیت می دادند و می آمدند و درد و دل های ما را به گوش مسئولان می رساندند.

وی با بیان اینکه 30 سال پیش هم حقوق کارگران معدن کوشک معوق شده بود و مشکلات کارگری زیاد شده بود گفت: به مسئول وقت گفتیم بیا و درددل کارگران را گوش کن تا مرحمی بر آن ها باشد که صراحتا گفت من حوصله شنیدن دردل های کارگران را ندارم و امروز هم نمایندگان نیامدند و توجه نکردند در حالی که ابتدای انقلاب شعارهایی مطرح بود که بر خلاف آن عمل می شود.

وی با انتقاد از طرح معاف‌سازی کارگاه‌های روستایی از شمول ماده ۴۱ قانون کار تصریح کرد: مگر قانون کار اجرا شده تا کنون که امروز نمایندگان انقلابی در مجلس برای تغییر آن و الحاق به آن امضا می دهند.

لزوم حمایت از قانون کار از سوی مجلس

علیمحمد دهقانی؛ دبیر اجرایی خانه کارگر یزد هم در سخنانی با اشاره به پیشینه تصویب قانون کار کشور اظهار داشت: قانون کار، قانون حمایتی کارگران است و از یادگارهای امام راحل است و نشات گرفته از قانون اساسی و مطابق با استانداردهای بین الملل است.

وی با ابراز تاسف از رفتار و برخورد مسئولان با این قانون افزود: متاسفانه مسئولین ناکارآمد که نتوانستند اشتغالزایی و اقتصاد را محقق کنند، نابلدی و ناکارآمدی خود را به گردن قانون کار انداختند و بارها دیدیم کسانی که مورد حمایت صاحبان قدرت و ثروت هستند حرف از اصلاح قانون کار می زنند که هدفشان تخریب است نه اصلاح قانون.

دبیر اجرایی خانه کارگر با بیان اینکه برخی به دنبال ایجاد محدودیت در بخش حمایت های قانون کار هستند ادامه داد: قانون کار باید مورد حمایت و صیانت باشد نه اینکه برخی از نمایندگان با رفتارهای دوگانه خود به شکل دیگری عمل کنند و موجب آزردگی خاطر کارگران استان و کشور شوند.

وی خطاب به جوکار نماینده یزد در مجلس اظهار داشت: آقایان نماینده قرار ما قبل از انتخابات این نبود که در برابر جامعه کارگری طرحی امضا کنید نه اینکه امضا کنید و بعد بگویید نمی دانستیم و به آورنده طرح اعتماد کردیم.

دهقانی با اشاره به رایزنی های خانه کارگر با رئیس مجمع نمایندگان یزد در خصوص این طرح افزود: با جوکار صحبت کردیم و تقاضا دادیم که امضای خود را پس بگیرند و قرار شد برای توقف طرح در مجلس اقدام کنند.

وظیفه دولت حمایت قانون کار است

محمدرضا فلاحتی؛ سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد هم با بیان اینکه قانون کار بعد از قانون اساسی یک قانون مادر است اظهار داشت: چون در قانون کار به جزئیات پرداخته شده است حمایت از طرف ضعیف را به واسطه کمتر قدرت دفاع را مورد توجه داده است.

وی ادامه داد: کارگران خواسته اجرای صحیح قانون و دقیق و درست آن را دارند و وظیفه دولت این است که حمایت کنند و در هیات های حل اختلاف و در بخش های دیگر نیز باید از کارگران و مطالبه آن ها حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه قانون باید به صورت دقیق و صحیح اجرایی شود و تاکید داریم که رعایت قانون صورت گیرد و قانون کار که در حمایت از کارگر است نیز در همین راستا است عنوان کرد: می دانیم که هر قانون وحی منزل نیست و نیاز به اصلاح دارد اما اصلاح قانون باید به نفع مردم باشد و در هدایت اشتغال و سرمایه ها به سمت اقتصاد مولد و اشتغال مولد باشد.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تصریح کرد: آنچه که وظیفه اداره تعاون در استان باشد در اجرای قانون و دفاع از حقوق کارگران، مضایقه نمی کنیم و به جد دنبال می کنیم و بر اساس مکتب امام در انقلاب که قانون را خط قرمز همه می دانستند ما نیز باور داریم و توجه می کنیم.

طرح معاف‌سازی کارگاه‌های روستایی خلاف قانون است

محمدصالح جوکار؛ رئیس مجمع نمایندگان یزد که تا دقایق پایانی مراسم نیامده بود، پس از تماس های مکرر از سوی دبیر اجرایی خانه کارگر و سایر تشکل ها در دقایق پایانی در این آیین حضور یافت و پس از آرام کردن کارگرانی که در انتقاد از او شعار می دادند اظهار داشت: امسال سال تولید ملی است و مجلس یازدهم در این راستا چیزی کم نگذاشته و برای طرح همسان سازی بازنشستگان اعتباری اختصاص داد که بخشی از آن تحقق یافت.

وی با بیان اینکه مجلس حامی مردم است و مصداق عملی آن تصویب طرح تامین مسکن است افزود: مطالبه گر حق مردم هستیم و هر دولتی که بخواهد حق مردم را نادیده بگیرد با آن دوست نمی شویم.

جوکار با تاکید بر اینکه مشکلات کارگری و معیشتی را می دانیم و می دانیم که نسبت به تورم 48 درصدی، حقوق اندکی دارند و همسان سازی نشده است عنوان کرد: در رابطه با تبصره اضافه شده به قانون کار، فردی طرحی را بارگذاری کرده و تعدادی از نمایندگان امضا کرده اند که به منزله تصویب و اجرای آن نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان اینکه قطعا این طرح رای نمی آورد و نتیجه نخواهد داشت ادامه داد: در بررسی ها و نظراتی که داده شد مشخص شد این طرح خلاف است و با قانون اساسی کشور همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: از تشکل های کارگری و نمایندگان تشکل ها می خواهم مشکلات و مباحثی را که دارید مکتوب کنید تا پیگیری کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز