خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو یا ایلنا مطرح شد؛

مطالبه‌ی فوق‌العاده خاص در ایستگاه پایانی/ نقدی بر تعیین ضریبِ حداکثر یک برای فوق‌العاده خاص کادر سلامت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۲۱۳

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت گفت: تعیین ضریب حداکثر یک، آنهم بعد از بیش از دو سال کارِ سخت در شرایط خطرناک، به نوعی توهین به کادر سلامت تلقی می‌شود. این درحالیست که در این مدت، در مورد قدردانی از زحمات کادر سلامت و ایثارگری و از جان گذشتگیِ آن‌ها از زبان مسئولین بسیار شنیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برقراریِ فوق‌العاده خاص در بندهای (۱۵) و (۱۶) ماده (۵۴) آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیئت علمی پیش‌بینی شده است. این مطالبه بعد از شیوع کرونا با اعلام مسئولان برای اهتمام در برقراریِ فوق العاده خاص رنگ و بوی جدی‌تری گرفت. در واقع قرار بود به پاسِ از خودگذشتگیِ کادر سلامت در دورانِ سختِ کرونا، فوق‌العاده خاص در مدت کوتاهی برقرار شود و در این مسیر نامه‌های بسیاری هم زده شد. 

اگرچه در این مدت نامه‌ها و وساطت‌های مختلف برای برقراریِ این مطالبه‌ی کادر سلامت به نتیجه نرسیده است اما محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت) با اشاره به نامه‌ی محمد احیایی، رییس امور فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور، رسیدن به این مطالبه‌ی دوساله را نزدیک می‌بیند، هر چند انتقاداتی جدی به ضریب و شیوه‌ی تعیین ضریبِ این فوقالعاده خاص وارد می‌‎داند. 

سقائیان فرد در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص گفت: دو سال و نیم از عمر مطالبه‌گری مدافعان سلامت برای اصلی‌ترین مطالبه‌ی خود، یعنی برقراری فوق‌العاده خاص، می‌گذرد. به نظر می‌رسد که به ایستگاه‌های پایانی این مطالبه‌گری نزدیک می‌شویم، در واقع نامه شهریور ماه رییس امور فرهنگی و اجتماعی معاون اول ریاست جمهوری بر این خوش‌بینی صحه می‌گذارد. 

وی به این نامه اشاره کرد و گفت: اگرچه در این نامه ایراداتی اساسی وجود دارد و ایشان فوق‌العاده خاص را صرفا برای پرستاران بالینی در نظر گرفته بودند، اما اعلام موضع رسمی مدیر روابط عمومی معاونت توسعه وزارت بهداشت طی یک توئیت پاسخی به نگرانی‌های ما بود؛ در آن توئیت به صراحت گفته شده بود که «در صورت تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای فوق العاده خاص، مشمول همه پرسنل وزارت بهداشت خواهند شد.»

سقائیان فرد بیان کرد: نکته دیگری که در این نامه اشاره شده تعین ضریب اختصاصی برای فوق‌العاده خاص از سوی وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه است که متأسفانه باید گفت بعد از این همه ایثارگری و مجاهدت کادر سلامت در مبارزه با کرونا، طبق اعلام مدیر روابط عمومی معاونت توسعه وزارت بهداشت ضریب حداکثر ۱ آنهم با در نظر گرفتن شرایط متعددی، پیشنهاد شده است که همین مسأله ضمن غیر کارشناسی و غیر قانونی بودن روند، ناراحتی کادر سلامت را به همراه داشته است. 

وی تصریح کرد: تعیین ضریب حداکثر یک، آنهم بعد از بیش از دو سال کارِ سخت در شرایط خطرناک، به نوعی توهین به کادر سلامت تلقی می‌شود. این درحالیست که در این مدت، در مورد قدردانی از زحمات کادر سلامت و ایثارگری و از جان گذشتگیِ آن‌ها از زبان مسئولین بسیار شنیده‌ایم. 

سقائیان فرد در ادامه به نکاتی در خصوص مطالبه‌ی فوق‌العاده خاص کادر سلامت اشاره کرد و گفت: طبق بند ۱۶ ماده ۵۴ آئین نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیأت علمی، تعیین ضریب بایستی توسط هیئت امنا صورت پذیرد که در این خصوص ظاهرا چنین اتفاقی نیفتاده است و هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این رابطه نداشته‌ایم. 

وی ادامه داد: ضمن اینکه حضور و مشارکت هیچ نهاد و تشکل صنفی من جمله سازمان نظام پرستاری در کارگروه تعیین ضریب فوق‌العاده خاص وجاهت قانونی ندارد و لذا پیشنهادات آن هم بالتبع غیر قانونی است. 

سقائیان فرد به شرایطِ کسبِ ضریب یک اشاره کرد و گفت: اعمال شرایطی برای برخورداری از حداکثر امتیاز فوق‌العاده خاص، هیچ وجاهت قانونی ندارد. از جمله این شرایط، مواردی همچون ارتباط با بیمار، ارزیابی عملکرد، ستادی و محیطی بودن پرسنل و… است که به اعتقاد ما این موضوعات صرفا اعمال نظر شخصی و صنفی خاص است که با متن قانون در تعارض بوده در صورتی که این موارد اعمال شود قابل ابطال در دیوان عدالت اداری است. 

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت کشور تصریح کرد: تعیین و پیشنهاد ضریب ۳ که از روزهای نخست مورد مطالبه قرار گرفت به این دلیل بود که این ضریب برای سایر دستگاه‌ها و سازمانهایی که فوق العاده خاص برایشان اجرایی شده، اعمال شده است. 

سقائیان فرد تصریح کرد: فوق العاده خاص متعلق به همه کادر سلامت است و اگر بناست به هر دلیلی ضریب ۱ در نظر گرفته شود اولا از اعمال هر گونه شرایط غیر قانونی جهت تخصیص آن خودداری شود و ثانیا برای همه بصورت یکسان اعمال شود و از دسته‌بندی و… خودداری شود. 

وی بیان کرد: نکته مبهم دیگری که بایستی روشن شود این است که بسته پیشنهادی فوق‌العاده‌خاص، چرا صرفا برای کارکنان غیرهیئت علمی است؟ آیا برای اعضای هیئت علمی نیز بسته‌ای جداگانه پیشنهاد شده است؟ اگر جواب مثبت است سوال ما این است که ضریب اختصاصی برای آن‌ها چه عددی در نظر گرفته شده است؟ و دیگر اینکه به ما پاسخ بدهند که زمانِ برقراری این بسته برای کادر سلامت و در صورت موافقت، از چه سالی است؟ 

سقائیان فرد در پایان گفت: امیدواریم رئیس سازمان برنامه و بودجه با درک شرایط سختی کار کادر سلامت و فشار اقتصادی سنگینی که متوجه آن‌هاست، با نگاه حمایتی و با وسعت نظر نسبت به برقراری فوق العاده خاص اعلام نظر کند تا با ایجاد امید و انگیزه در دل کادر سلامت، مانع از بروز بحران در حوزه سلامت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز