خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سقف کارانه‌ی پزشکان را یک شبه بالا می‌برند اما برای فوق‌العاده خاص پرستاران دوسال نامه‌نگاری می‌کنند!

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۶۲۷

دبیر خانه پرستار می‌گوید: در شرایطی که برای اجرایی کردنِ فوق‌العاده خاص با ضریبِ حداکثر یک، دو سال زمان صرف شده، سقف کارانه‌ی پزشکان به یک باره تا سقف ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وعده‌های بسیاری به پرستاران داده شده است؛ از پرداختِ فوق‌العاده خاص و اجرای تعرفه‎گذاری گرفته تا استخدام و جذب آن‌ها اما خیلی از پرستاران و فعالان این حوزه معتقدند بین آنچه وعده داده می‌شود و آنچه اجرایی می‌شود زمین تا آسمان فرق است. 

در همین خصوص محمد شریفی مقدم، دبیر اجرایی خانه پرستار، می‌گوید: یکی از مشکلات پرستاران این است که تصمیم‌گیرندگان درحوزه نظام سلامت دغدغه‌ی اعضای کادر سلامت را ندارند. این تصمیم‌گیرندگان – از وزیر گرفته تا روسای بیمارستان‌ها و معاونین و غیره – همه هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و یک حقوق ثابت از دانشگاه دارند؛ اینها درد کادر سلامت را درک نمی‌کنند و چون ذی‌نفع هم نیستند منافعِ کادر سلامت را پیگیری نمی‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: حدود دو ماه پیش، تقریبا یک شبه، سقف کارانه‌ی پزشکان را حداقل ۶۰میلیون تومان افزایش دادند و کسی هم نگفت صبر کنیم و برایش بودجه تعیین کنیم. به راحتی این اتفاق افتاد و الان این موضوع اجرایی شده است. سوال این است که چرا به راحتی سقف کارانه‌ی پزشکان بدون سروصدا افزایش پیدا می‌کند اما برای اعمال کردنِ فوق‌العاده خاص پرستاران این همه تبلیغ می‌شود و دائم هم به تعویق می‌افتد و در نهایت معلوم نیست چه زمانی اجرایی شود؟ دلیلش این است که سیستم مدیریتی وزارت بهداشت پزشک‌سالار است و این موضوع تعارض منافع به وجود می‌آورد. 

به گفته‌ی دبیر اجرایی خانه پرستار، فوق‌العاده خاص برای جاهایی مثل سازمان زندان‌ها، انتقال خون، دادگستری و… اجرایی شده است اما هنوز برای کادر سلامت در حد قول و قرار است. ضمن اینکه درخواست کادر سلامت اجرای فوق‌العاده خاص با ضریب سه بود اما ضریب سه را به ضریب یک تقلیل دادند و قرار شد فوق‌العاده خاص با ضریبِ حداکثر یک اعمال شود؛ یعنی این فوق‌العاده خاص در صورت اجرایی شدن برای برخی از اعضای کادر سلامت با ضریب زیر یک اعمال خواهد شد. 

شریفی مقدم ادامه می‌دهد: در واقع می‌خواهم بگویم که همین مطالبه‌ی تقلیل یافته هم هنوز اجرایی نشده است. دو سال است در مورد آن بحث می‌شود و نامه رد و بدل می‌شود و هر بار در رسانه‌ها از اجرایی شدن آن به عنوان خبر خوب یاد می‌شود اما در نهایت به جایی نمی‌رسد. این رسانه‌ای شدنِ دائم سبب می‌شود مردم فکر کنند هر چند وقت یکبار حقوق پرستاران زیاد می‌شود و وضعشان خیلی خوب است! 

دبیر اجرای خانه پرستار می‌گوید: در چنین شرایطی که برای اجرایی کردنِ فوق‌العاده خاص با ضریبِ حداکثر یک دو سال زمان صرف شده، سقف کارانه‌ی پزشکان به یک باره تا سقف ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. 

وی در ادامه به بحث تعرفه‌گذاری اشاره می‌کند و می‌گوید: تعرفه‌گذاری بعد از ۱۵ سال قرار است اجرایی شود اما آنچه می‌خواهند اجرایی کنند با آنچه مورد نظر پرستاران است زمین تا آسمان فرق دارد. این تعرفه‌گذاری نه تنها آورده‌ای ندارد بلکه محدودیت هم ایجاد کرده است. 

شریفی مقدم می‌افزاید: درخواست ما برای اجرای تعرفه‌گذاری چیزی شبیه تعرفه‌گذاری پزشکان بود اما در تعرفه‌گذاریِ پرستاران کل خدمات پرستاری که یک مریض از گروه پرستاری می‌گیرد ۹۰ هزار تومان است، که این حقیر کردنِ پرستاران است. 

به گفته‌ی دبیر اجرایی خانه پرستار، برای پرداخت همین تعرفه هم شرط و شروط بسیاری وجود دارد؛ باید رضایتِ مریض، سرپرستار گرفته شود و همچنین مولفه‌هایی مثل سنوات و رده‌بندی و… هم در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی، قانون تعرفه‌گذاری نیم صفحه است اما دستورالعمل اجرایی کردن آن حدود ۱۹ صفحه است. در حالیکه تعرفه‌گذاری برای پزشکان برعکس است؛ حدود ده‌هزار مورد از خدمات پزشکان تعرفه‌گذاری شده است و دستورالعمل اجرایی کردنِ آن هم بسیار فرق دارد. به این صورت که اگر مریضی عمل شود و پزشک صرفا در بیمارستان باشد و از این عمل آگاه باشد ۱۰۰ درصد این تعرفه به پزشک تعلق می‌گیرد و یا اگر پزشک در بیمارستان نباشد ۹۰درصد این تعرفه را می‌گیرد. 

شریفی مقدم تصریح می‌کند: ما در وزارت بهداشت مشکل ساختاری داریم. به جرأت می‌گویم که اختلاف در پرداختی پزشک و پرستار در هیچ جای دنیا ۱۲۰درصد نیست. در دنیا در شرایط کار مساوی فاصله‌ی کمی بین پرداختی پزشک و پرستار وجود دارد، اما در ایران برعکس است، کار پرستاران بیشتر است اما دریافتیِ بسیار کمتری می‌گیرد. 

دبیر اجرایی خانه پرستار می‌گوید: هم در مورد فوق‌العاده خاص و هم در مورد تعرفه‌گذاری به نوعی دارند سر و ته آن را می‌زنند تا فقط بگویند آن را اجرایی کرده‌ایم. 

شریفی مقدم همچنین در خصوص لزوم استخدام پرستاران و خبرهای تبدیل وضعیتِ پرستاران و جذب پرستاران تمدید طرح می‌گوید: متأسفانه به نظر می‌رسد اینها وعده و وعید است؛ اگر قرار است کار انجام شود چرا دائم آن را به تعویق می‌اندازند؟! 

وی تصریح می‌کند: کمبود کادر پرستاری یک مطالبه‌ی مردمی است؛ سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به ازای هر هزار نفر سه پرستار باید وجود داشته باشد. هر چه تعداد پرستاران نسبت به جمعیت کمتر باشد به همان نسبت مرگ و میر هم افزایش پیدا می‌کند. پس مسئله‌ی کمبود پرستار مستقیم به سلامت مردم ربط دارد. پرستاری که به دلیل حجم کار زیاد دائم در فشار است هر چقدر هم تلاش کند نمی‌تواند نیازِ بیماران را تامین کند و از یک جایی به بعد کم می‌آورد. 

شریفی مقدم می‌گوید: ما بارها اعلام کردیم که بحث تأمین نیروی انسانی به سلامت و زنده ماندن مریض بستگی دارد بنابراین باید در اولویت باشد. امروز حتی اگر صدهزار پرستار هم استخدام کنند، تازه به کفِ استاندارد می‎رسیم. 

به گفته‌ی او، الگوی مدیریتی‌ای که ما در سیستم حاکم بر نظام سلامت داریم در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. این که بیش از ۹۰درصد از روسای بیمارستان‌ها و معاونینشان پزشک هستند، سبب ایجاد تعارض منافع می‌شود و این وضعیتِ پرستاران به دلیل همین تعارض منافع است. 

وی به طرح ساماندهی کارکنان دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: وعده داده شده که مشکل امنیت پرستاران و تبدیل وضعیتشان با این طرح حل می‌شود. این طرح بیش از یک سال در مجلس است و هنوز تعیین تکلیف نشده است. به نظر می‌رسد رانتی که در شرکتهای واسط وجود دارد و نفعش برای عده‌ای، امکانِ اجرایی شدنِ آن را می‌گیرد. 

شریفی مقدم می‌گوید: مشکل استخدام پرستار پول نیست بلکه نبودِ سود در این حوزه است. ببینید سود و رانت در بخش تجهیزات پزشکی است برای همین به این حوزه توجه می‌شود. اولویتِ حکمرانی وزارت بهداشت کسب درآمد و پُر کردنِ جیب عده‌ای خاص است. پس علی رغم فشار سنگینی که از کمبود پرستار وارد شده، آخرین استخدام مروبط به سال ۹۹ است. در سال ۱۴۰۰ استخدام نداشتیم و در سال ۱۴۰۱ قرار بود مجوز استخدام صدهزار نفر برای کل کادر بهداشت صادر شود که این تعداد به بیست هزار نفر تقلیل پیدا کرد. از این تعداد ۷ - ۸ هزار نفر سهم استخدام پرستاری است که این فقط قطره‌ای از نیاز ما به نیروی پرستار را تأمین می‌کند. این رقم در واقع خروجیِ ماست و جبران کننده‌ی کمبود ما نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز