خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

راهکارهای خروج از بن بستِ فوق‌العاده خاص کادر سلامت/ سازمان برنامه و بودجه برای کادر سلامت اولویت قائل شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۴۷۶

سقائیان فرد گفت: وقتی می‌بینیم علی رغم تمام تمهیداتی که وزارت بهداشت برای دسترسیِ مسئولین این سازمان لحاظ کرده، حقوق و مزایای کادر سلامت با تأخیر چند روزه پرداخت می‌شود و به نوعی گروکشی حقوقی صورت می‌گیرد، متوجه می‌شویم که انگار مطالباتِ کادر سلامت برای این سازمان اصلا جدی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برقراریِ فوق‌العاده خاص یکی از مطالباتِ جدی کادر سلامت است که به بندهای ۱۵ و ۱۶ ماده ۵۴ آیین‌نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برمی‌گردد. این مطالبه از فروردین ۹۹ که شیوع کرونا شدت گرفت، جدی‌تر شد. مسئولان در برنامه‌ها و گفتگوهای مختلف، برقراریِ فوق‌العده خاص کادر سلامت را راه خوبی برای قدردانی از زحماتِ کادر سلامت در دورانِ کرونا می‌دانستند. در همین راستا رئیس جمهور در روز پرستار سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که مطالبات و پیگیری‌ها برای برقراری فوق‌العاده خاص شدت گرفته و حتی اگر وزارت بهداشت در تامین اعتبار لازم مشکل دارد، سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار کند. سازمان برنامه و بودجه البته در پاسخ به چنین درخواستی موضوع کمبود بودجه را مطرح کرد. 

اگرچه کمبود اعتبار همواره یکی از مهم‌ترین دلایلِ به تعویق افتادنِ این دست مطالبات مطرح می‌شود اما در مورد موضوع فوق‌العاده خاص کادر سلامت مانعِ دیگری در سال ۱۴۰۱ مطرح شد و آن جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ است. در این تبصره آمده: «هر گونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار خارج از افزایش‌های قانون بودجه ممنوع است.» 

البته به تازگی دولت لایحه‌ای برای برداشتن موانعِ افزایش ده درصدیِ حقوق کارکنان دولت از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس ارائه داده است که باید دید آیا این لایحه تصویب خواهد شد؟ آیا جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ حذف می‌شود؟ و چنانچه این اتفاق بیفتد، آیا فوق‌العاده خاص کادر سلامت نیز برقرار می‌شود یا خیر؟ 

محمد سقائیان فرد (نماینده مدافع کادر سلامت) در خصوص راهکارهای خروج از بن بست برقراریِ فوق العاده خاص کادر سلامت به ایلنا می‌گوید: وزیر بهداشت در نامه‌ای به مجلس به موانعِ برقراریِ فوق‌العاده خاص کادر سلامت اشاره کرده که این نامه حاوی نکاتی است و لازم است به آن پرداخته شود. 

وی گفت: نکته اول اینکه، در این نامه به نقش و جایگاه مجلس اشاره شده است. مجلس می‌تواند با تصویب لایحه‌ی دولت در خصوص حذف موانعِ افزایشِ ده درصدی حقوق و مشخصا حذف جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ که یکی از مهم‌ترین موانع رسیدن ما به فوق العاده خاص است، گام بردارد. 

سقائیان فرد ادامه داد: نکته‌ی دوم، بحث‌ عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است. در مورد این قضیه مکاتبات متعددی صورت گرفته و در این خصوص لازم است تدبیری دیده شود. ما از عملکرد سازمان برنامه و بودجه به این جهت که یک الگوی ضد سلامت را رویه خود قرار داده گله‌ی شدیدی داریم. 

وی اظهار کرد: وقتی می‌بینیم علی رغم تمام تمهیداتی که وزارت بهداشت برای دسترسیِ مسئولین این سازمان لحاظ کرده، حقوق و مزایای کادر سلامت با تأخیر چند روزه پرداخت می‌شود و به نوعی گروکشی حقوقی صورت می‌گیرد، متوجه می‌شویم که انگار  مطالباتِ کادر سلامت برای این سازمان اصلا جدی نیست و با وجودِ تأکیداتِ بسیار از سویِ مسئولانِ مختلف برای قدردانی از کادر سلامت، همچنان این گروه نادیده گرفته می‌شوند. 

سقائیان فرد بیان کرد: یکی از درخواست‌های ما این است که وزیر بهداشت بحث فوق العاده خاص برای کادر سلامت را به عنوان یک تکلیف و الزام قانونی پیش روی دستگاه خود قرار دهند. ایشان می‌توانند با تیم کارشناسیِ خود در مورد تأمین اعتبارِ مورد نیاز برای برقراری فوق‌العاده خاص تصمیم بگیرند و رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا در لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۴۰۲ این موضوع را لحاظ کنند. البته اشاره به بودجه سال ۱۴۰۲ به معنای دست کشیدن از هر گونه اقدامی برای سال ۱۴۰۱ نیست. 

وی افزود: ضمن اینکه باید موضوع اصلاح تبصره ۱۲ قانون بودجه هرچه زودتر مطرح و تعیین تکلیف شود تا دیگر با مانعِ قانونی برای برقراریِ فوق‌العاده خاص کادر سلامت مواجه نباشیم. 

نماینده مدافع کادر سلامت بیان کرد: موضوع برقراریِ فوق العاده خاص کادر سلامت، موضوعی است که از جانب شخص رئیس‌جمهور و مقامات دیگر به رسم قدردانی از مجاهدت‌های کادر سلامت در دوران کرونا مطرح شده و ما انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به این قضیه شود. 

سقائیان فرد بیان کرد: یکی از راه‌های دیگر برای برداشتنِ موانع و کسب اعتبارِ لازم این است که دولت با کسب مجوز لازم از محل درآمد سایر وزارتخانه‌های پردرآمد، اعتبارات لازم را فراهم کند. بالطبع نیاز است در این خصوص رایزنی شود. 

وی در پایان بیان کرد: حمایت نمایندگان مجلس از مطالبات مدفعان سلامت، برای ما ارزشمند خواهد بود. اگر بنا باشد کادر سلامت قدردان زحمات نمایندگان مجلس باشد، نمایندگان مجلس نیز باید به صورت عملی با اقداماتِ مناسب گره‌ها را باز کنند تا مدافعانِ سلامت به مطالباتِ خود برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز