خبرگزاری کار ایران

اتحادیه‌های کارگری اعتصابی پاناما اتوبان‌های پایتخت این کشور را بستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۳۶۸

گروه‌های کارگری پانامایی معترض به توافقی هستند طی آن دولت با امضای متنی متعهد به افزایش قیمت انواع سوخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری اسوشیتد پرس، روز گذشته در پاناما تظاهرات گسترده‌ای به رهبری اتحادیه‌های کارگری توسط کارگران این کشور برگزار شد که در ادامه با خشونت پلیس به سد معابر و درگیری منتهی شد. 

گروه‌های کارگری پانامایی معترض به توافقی هستند طی آن دولت با امضای متنی متعهد به افزایش قیمت انواع سوخت شده است. دولت به پیشنهاد اتحادیه‌ها برای پایان دادن به اعتراضات در ازای کاهش قیمت سوخت و رسیدن به یک مجموعه قیمت توافقی پشت کرده است. 

لوئیس سانچز، یکی از رهبران اتحادیه صنفی آنادپو در شهر پاناما سیتی پایتخت پاناما، گفت: پس از مشورت رهبران اتحادیه با حامیان گروه‌های مردم نهاد دیگر در مورد توافق اعلام شده روز یکشنبه، تصمیم گرفته شد که اعتراضات ادامه یابد. 

او به کانال TVN-2 پاناما اعلام کرده است: ما به مدیران اجرایی هشدار داده بودیم که هنوز باید مذاکره و مشورت کنیم و باتوجه به دستمزدهایی که به خاطر آن مدت‌ها در اعتصاب بودیم، اکنون افزایش گسترده قیمت‌ها توسط دولت ما را دچار مشکلات غیرقابل تحمل کرده است. 

او افزود: توافقنامه اخیر دولت «تحت فشار سرمایه‌داران معروف پاناما امضا شد» و اتحادیه‌های کارگری نیز پس از مشاهده فشار دولت تصمیم گرفتند با بسیج کامیون‌ها و تظاهرکنندگان کارگر، بزرگراه‌های راهبردی و استراتژیک پان-آمریکن پایتخت پاناما را بسته و اقتصاد را فلج کنند. 

سانچز در حالی که برگه‌ای را پاره می‌کرد، گفت: «دیگر توافقی بین ما و دولت مستقر وجود خارجی ندارد.» 

طبق گزارش آسوشیتد پرس، هفته گذشته، دولت و برخی از رهبران معترضان کارگری توافقی را برای پایان دادن به اعتصابات بیش از دو هفته‌ای بر سر قیمت بالای سوخت و افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور ۴ونیم میلیون نفری انجام داده بودند. 

به گفته بخش خصوصی، این اعتراضات و اعتصابات میلیون‌ها دلار خسارت به اقتصاد وارد و به کمبود سوخت و مواد غذایی در برخی مناطق کشور منجر شده است. 

یکی از فعالان در اعتصاب می‌گوید: ما در وضعیت بدی هستیم. نه از غذا و نه اتوبوس می‌توانستم استفاده کنم و نه برنج بخرم. اگر چیزی پیدا شود خیلی گران است. سبزیجات بازار آنقدر خریداری نشدند که آسیب دیده و خراب شدند، با همه این احوال ما ضعیف نخواهیم شد. 

دولت روز یکشنبه موافقت کرد که قیمت بنزین را به ۳.۲۵ دلار در هر گالن کاهش دهد و مذاکرات را در مورد کاهش هزینه‌های غذا و دارو که در میان نگرانی‌های معترضان کلیدی بود، دنبال کند. 

دولت هفته گذشته قیمت بنزین را به ۳.۹۵ دلار کاهش داده بود، اما این برای راضی کردن تظاهرکنندگان پس از افزایش بیش از پنج دهم برابری (پنجاه درصد) قیمت بنزین کافی نبود. 

پس از اعلام روز یکشنبه، چندین اتحادیه کارگری اعلام کردند که این توافق نامه کافی نیست و گروه‌های مذاکره کننده توسط دولت به اصطلاح «سر کار گذاشته شدند»! 

خوان مورالس، یک کشاورز فعال از شهر کاپیرا، در غرب پاناما، به خبرنگار فرانسوی تلویزیون فرانس ۲۴ گفت: «ما در خیابان خواهیم ماند. ما به پاسخ‌های قوی و مثبت از طرف دولت نیاز داریم.» 

بزرگترین تظاهرات دیروز روز دوشنبه در پایتخت بود. اعضای اتحادیه کارگران ساخت و ساز که جاده‌های دسترسی اصلی به پایتخت را با لاستیک‌های آتش زده بستند و باعث ایجاد ترافیک گسترده شد. 

بزرگراه پان آمریکن که پاناما را با بقیه آمریکای مرکزی وصل می‌کند و مسیر اصلی حمل و نقل کالا از طریق این کشور با کل دنیا است، هم‌اکنون نیز مسدود است و احتمال سقوط دولت نیز می‌رود. 

این اعتراضات در بحبوحه شرایط سخت اقتصادی برای کشوری با تورم بالا، همراه با نرخ بیکاری بیش از ۱۰ درصد و افزایش قیمت سوخت نزدیک به ۵۰ درصد از ژانویه برگزار می‌شود. 

علیرغم اقتصاد دلاری شده کانادا و ارقام رشد اقتصادی بالا در این کشور، پاناما از نظر توزیع ثروت وضع وخیمی داشته و دارای نرخ بالایی از نابرابری اجتماعی در مجموعه کشورهای آمریکای لاتین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز