خبرگزاری کار ایران

تحلیل مجله بلومبرگ از تشدید بحران‌ها با اوج اعتراضات کارگران حمل و نقل در جهان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۳۵۲

کارگران با افزایش موج‌های تورمی ناشی از جنگ اوکراین خواستار افزایش دستمزد و شرایط کاری بهتر پس از خاموشی آتش کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله آمریکایی بلومبرگ، با پیدایش بیماری کرونا و افزایش بحران‌های اقتصادی ناشی از رشد بدهی دولت‌ها و همچنین بحران غذا و انرژی جهان بعد از شروع جنگ اوکراین، این مجله در تحلیلی نشان داد که این رویدادها به افزایش نرخ اعتراضات کارگری در نقاط حساس دامن زده و می‌تواند خود تبعاتی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

برندان موری تحلیلگر بلومبرگ می‌گوید: پس از سال‌ها سرکوب دستمزدها در کشورهای مختلف طی دوره همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن، اکنون با افزایش موج‌های تورمی ناشی از جنگ اوکراین، کارگران خواستار افزایش دستمزد و شرایط کاری بهتر پس از خاموشی آتش کرونا هستند تا بتوانند هزینه‌های خود را با درآمد سر به سر کنند.

بنابر گزارش این مجله آمریکایی، نرخ بالای تورم، اصرار کارگران بر دریافت دستمزدهای بالاتر را تقویت کرده است. همچنین حوزه لجستیک نظامی و سایر صنایع کلیدی که فعالیت‌های اقتصادی را در طول دوران اوج کرونا زنده نگه داشته‌اند، اکنون آسیب زیادی دیده و خطر تعطیلی آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، نرخ‌های بالای تورم منجر به کاهش درآمد واقعی میلیون‌ها کارگر، به ویژه در ایالات متحده آمریکا، ترکیه و بریتانیا شده است.

کارگران همچنان اصرار دارند تا مرخصی و ساعات کار دوران کرونایی برقرار بماند و این آن چیزی است که دولت‌ها نیز با آن مخالفت می‌کنند.

داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که اعتصاب به پایانه‌های هواپیمایی و همچنین بنادر اروپایی از آنتورپ در بلژیک تا هامبورگ در آلمان رسیده است. شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، اعم از کامیون یا ریلی که در نتیجه اعتصابات مختل شده‌اند، نمی‌توانند با جریان محموله‌ها به بنادر هماهنگ شوند و این مسئله عملا دولت‌ها و سرمایه‌داران و بازرگانان را با مشکل مواجه کرده است.

در عین حال، تهدید اعتصاب در هر بندر بزرگ می‌تواند منجر به ازدحام ترافیک دریایی شود و به این ترتیب ابزار خوبی برای اعمال اراده کارگران است. به عنوان مثال، کشتی‌ها در خارج از ساوانا، جورجیا در صف قرار می‌گیرند. این ازدحام تا حدی به دلیل تلاش واردکنندگان برای منحرف کردن کشتی‌ها از آسیا است تا از اختلال احتمالی کار در شلوغ‌ترین بندر آمریکا در سواحل لس آنجلس جلوگیری کنند. 

کارگران بنادر در بیشتر کشورهای جهان و به ویژه در کشورهای غربی که شغلی موقت و فصلی است، خواهان برقراری قراردادهای جمعی و ثابت هستند.

در خارج از بندر ساوانا ایالات متحده، ۳۱ کشتی کانتینری ایستاده‌اند که مدت انتظار برای ورود کشتی به بندر را بین ۸ تا ۱۰ روز افزایش می‌دهد. در منطقه نیویورک، مدت انتظار کشتی‌ها ۲۰ روز است. 

احتمالا واضح‌ترین تصویر از اعتراضات کارگری در فرودگاه‌های ایالات متحده و اروپا است، جایی که خطوط هوایی هزاران پرواز را به دلیل کمبود نیروی کار کارگران زمینی، خدمه کابین و خلبان و عدم استخدام جدید در شرکت‌ها و افزایش فشار روی کارگران موجود لغو کردند. قرار بود فصل سفرهای تابستانی به صنعت هواپیمایی و حمل و نقل هوایی به حالت عادی بازگردد، اما اعتراضات کارگری راه را برای رونق اربابان صنعت توریسم بست.

در عین حال، این اختلالات ممکن است به بازار حمل و نقل زمینی نیز تسری پیدا کند که طی دو سال گذشته با مشکلات شدیدی روبرو شدند. البته در این زمینه نیز از کشورهای آسیایی گزارش‌هایی مبنی بر اعتصابات مقطعی و جسته و گریخته دیده می‌شود.

چندی پیش نیز کارگران بنادر اردن در اعتراض به عدم ایمنی اعتصاب گسترده به راه انداختند. با این اوضاع، به نظر می‌رسد دولت‌ها نیز چاره‌ای ندارند تا برای حل این مسائل تدبیری اندیشه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز