خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برخی تصمیمات اقتصادیِ ارزش افزایش دستمزد را ناچیز می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۶۱۹

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: اگرچه دستمزدِ امسال نسبت به سالهای گذشته افزایش خوبی داشت اما با این شرایط اقتصادی عملا دستمزد ارزش خود را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) با اشاره به شرایط اقتصادی موجود گفت: برخی سیاستهای اقتصادی یا اصطلاحا جراحی اقتصادی در شرایطی که نرخ تورم بالاست، به ضرر اقشار ضعیف جامعه به خصوص کارگران و بازنشستگان است. 

وی گفت: طبق گزارش‌های رسمی قیمت‌ها افزایش شدید پیدا کرده و پولی که به عنوان یارانه پرداخت کرده‌اند به خیلی‌ها هنوز نرسیده و اگر نتوانند این وضعیت را به درستی کنترل کنند وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد. 

اصلانی با اشاره به کمبود مواد اولیه برای تولید کارخانه‌ها گفت: قیمتِ سه ماده اولیه بسیار ضروری یعنی روغن و آرد و شکر افزایش پیدا کرده است و کارخانه‌دارها آرد ۵هزار و دویست تومانی اسفندماه را الان با ۱۵هزار تومان می‌خرند. از آنجا که قیمت‌ها به هم وابسته است این وضعیت باعث افزایش قیمت کلی می‌شود و این به ضرر اقشار ضعیف جامعه است. 

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور به دستمزد مصوب شورایعالی کار اشاره کرد و گفت: اگرچه دستمزدِ امسال نسبت به سالهای گذشته افزایش خوبی داشت اما با این شرایط و این تصمیمات عملا دستمزد ارزش خود را از دست خواهد داد. همچنین متاسفانه در این شرایط کارگران بخش دولتی از این افزایش حقوق مصوب شورایعالی محروم مانده‌اند. اگر این شرایطِ اقتصادی را کنار برخی بی‌قانونی‌ها بگذاریم، متوجه خواهیم شد که کارگران وضعیت خوبی ندارند. انتظار ما این است که قانون کار به درستی رعایت شود. 

اصلانی همچنین به‌عدم تصویب حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی هیأت دولت افزایش حقوق بازنشستگان را به تعویق انداخته است و دو ماه است که بازنشستگان از افزایش حقوق محرومند. 

این فعال کارگری تصریح کرد: بنابراین از یک طرف مشکلات اقتصادی به کارگران و بازنشستگان فشار آورده و از طرفی دیگر تکلیف حداقل حقوقی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده هنوز مشخص نشده است.

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نقدی از دوران آقای احمدی‌نژاد آغاز شد. در آن زمان بسیاری از کارشناسان با این سیاست مخالفت کردند چراکه معتقد بودند نقدینگیِ حاصل از پرداخت یارانه‌ها تورم را افزایش می‌دهد. البته همین اتفاق افتاد، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و بعد از مدتی هم یارانه‌ی ۴۵هزار تومانی به کل ارزش خود را از دست داد. الان هم همینگونه است. پرداخت مستقیم یارانه‌ها بیشتر به ضرر اقشار ضعیف جامعه است و اگر دولت نتواند جلوی تورم را بگیرد دستمزد ۵۷درصدی که تعیین شده هیچ اثری نخواهد داشت و افزایش حقوق تاثیری بر سفره‌ی کارگران نخواهد گذاشت. 

وی گفت: باید در اجرای سیاست‌های اقتصادی چکش کاریِ و کارشناسیِ بیشتری شود. برخی قاچاق را علت این افزایش قیمت‌ها دانستند و گفتند در کشورهای همسایه قیمت کالاها بسیار بیشتر است البته پاسخ ما به آن‌ها این است که در آن کشورها دستمزد کارگران تفاوت بسیاری با کشور ما دارد. اینکه چگونه و با چه استدلالی به این رسیده‌اند که چنین تصمیمات اقتصادی‌ای بگیرند برای ما جای سوال دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز