خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تداوم نگرانی‌های کارگران/ آیا تصویب«طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» به سال آینده موکول می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۳۵۳

نمایندگان مجلس می‌گویند: همه تلاش‌مان، تصویب این طرح با فوریت بالاست؛ در این زمینه، امضا هم جمع کرده‌ایم که در بررسی و تصویب این طرح، تسریع شود؛ جامعه‌ی هدف مطمئن باشند که با جدیت دنبال این هدف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «پیمانکاران می‌مانند یا حذف می‌شوند»؛ این یک سوال بی‌جواب است، چالشی که نمی‌دانیم آخر به کجا می‌انجامد. «آمدند و نور روشنی بر قلب ما تاباندند و ما را امیدوار کردند اما این نور کم کمک، پایین گرفته و به سمت خاموشی می‌رود»؛ کارگران پیمانکاری عسلویه و کنگان، روزهای آخر سال را با انتظار می‌گذرانند و می‌گویند آن شور و شوق اولیه‌ی نمایندگان مجلس برای تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، گویا ته کشیده است...

انتظاری به درازای چندین ماه

شهریور ماه بود که طرح نمایندگان مجلس برای حذف پیمانکاران و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادیِ شاغل در تمام نهادهای دولتی، عمومی، نیمه دولتی و خصولتیِ کشور در کمیسیون اجتماعی با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید و نمایندگان وعده دادند این طرح «به زودی» راهی صحن علنی خواهد شد. حتی گفتند در ظرف یک هفته، ۵۰ امضا جمع می‌کنند و طرح را برای تصویب به صحن می‌‌آورند اما پس از این وعده‌ها، زمان به نفعِ «حامیان پیمانکاران» و لابی‌های آن‌ها در بدنه‌ی دولت سپری شد؛ یک هفته گذشته، یک ماه گذشت، یک فصل کامل از سال گذشت اما بازهم طرح به صحن نیامد؛ هرچند در دو حرکت جداگانه، بیش از صد نماینده مجلس شورا پای تسریع در تصویب طرح ساماندهی را امضا کردند؛ یکی امضا پای دوفوریت طرح برای آمدن به صحن، به همت اعضای کمیسیون اجتماعی و دیگری امضا پای یک بیانیه به ابتکار مهندس سنگدوینی (نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس). بیش از صد نماینده حاضر در مجلس، پای هر کدام از این متن‌ها را امضا گذاشتند اما بازهم طرح ساماندهی برای تصویب نهایی به صحن مجلس نیامد.

بعد از چند ماه انتظار، در زمستان گفتند «لایحه‌ی بودجه در اولویت است و تا کار لایحه به اتمام نرسد، طرح دیگری قرار نیست به موازات آن در دست بررسی قرار بگیرد»؛ این استدلال را بخش عمده‌ای از جامعه‌ی هدف طرح نپذیرفتند به خصوص وقتی که دیدند طرح‌های دیگری از جمله طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، در زمان بررسی لایحه‌ی بودجه و به موازات آن به صحن آمد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ حالا هم خبر آمده بعد از خاتمه‌ی نهایی بررسی بودجه، در روزهای پایانی اسفندماه، بازهم طرح ساماندهی اولین طرحی نیست که در دستور کار صحن قرار دارد؛ طرح‌هایی مانند طرح شفافیت، رده‌های جلوترِ صف را اشغال کرده‌اند. همه‌ی این ترتیب‌های بی‌تناسب، جامعه‌ی هدف گسترده و میلیونیِ طرح ساماندهی را ناراضی و ناامید کرده است؛ هرچند رامین اناری (نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور) که در ماه‌های گذشته با جدیت، پیگیرِ تصویب طرح و رایزنی با نمایندگان مجلس بوده، در این رابطه به ایلنا می‌گوید:

«من با نمایندگان مجلس بارها تماس گرفته‌ام؛ آن‌ها امیدواری می‌دهند و با قاطعیت می‌گویند طرح حتماً به تصویب می‌رسد؛ قاطبه‌ی نمایندگان مجلس، موافق تصویب طرح هستند؛ ما انتظار داشتیم کلیات طرح قبل از پایان سال جاری به تصویب برسد و عیدی خوبی به کارگران سراسر کشور بدهند؛ اما گویا به دلیل حجم بالای کاری و ترافیک سنگین صحن، این خواسته برآورده نشد. با این حال، بررسی این طرح حتماً اولین برنامه‌ی صحن علنی در سال نو خواهد بود و به محض بازگشایی مجلس در سال ۱۴۰۱، این طرح به صحن خواهد آمد؛ ما با جدیت پیگیر هستیم و پویش چندین هزار نفریِ مطالبه‌گری تصویب طرح، پویشی است به گستردگیِ تمام ایران. هزاران نفر در انتظار تصویب این طرح هستند؛ مساله‌ی تصویب طرح برای کارگران شرکتی و پیمانکاری، مساله‌ی پراهمیتی است، به اهمیتِ مرگ و زندگی!»

زمان آمدن طرح به مجلس، نامشخص است

بازهم تاکید بر لزوم تصویب

نمایندگان مجلس این روزها با دلیل شلوغ بودن برنامه و بررسی لایحه بودجه، به سوالات ما در ارتباط با طرح ساماندهی و زمان تصویب آن، پاسخ چندانی ندادند؛ یک نماینده عضو کمیسیون اجتماعی در این رابطه به سرعت گفت: طرح حتماً تصویب می‌شود؛ کارگران نگران نباشند.

رمضانعلی سنگدوینی (نماینده آق قلا و گرگان) نیز در این رابطه به ایلنا گفت: همه تلاش‌مان، تصویب این طرح با فوریت بالاست؛ در این زمینه، امضا هم جمع کرده‌ایم که در بررسی و تصویب این طرح، تسریع شود؛ جامعه‌ی هدف مطمئن باشند که با جدیت دنبال این هدف هستیم.

او تاکید کرد: تنها راه برقراری عدالت و رفع تبعیض مزدی، حذف پیمانکاران و واسطه‌ها و تبدیل وضعیت تمام نیروهای دولت است؛ هر اقدامی جز این، معنای عدالت نمی‌دهد و بازهم تبعیض پابرجا می‌ماند.

اما علیرغم پیگیری‌های بسیار زیاد، متوجه نشدیم دقیقاً چه تاریخی این طرح قرار است به صحن علنی مجلس بیاید؛ نمایندگان می‌گویند «بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه» اما به احتمال بسیار زیاد، آمدن به صحن قبل از پایان سال، منتفی است؛ اما آیا بررسی طرح ساماندهی، اولین برنامه مجلس شورا در سال آینده خواهد بود؟

این طرح و تصویب آن به شدت برای کارگران شرکتی و قراردادی نهادهای دولتی به خصوص کارگران متخصص پیمانکاری اهمیت دارد؛ تا جایی که در تمام پادکست‌ها یا برنامه‌های لایوِ اعضای کارگر شورایعالی کار و نمایندگان مزدی، هر زمان اسم دستمزد یا شورایعالی کار می‌آید، کارگران پیمانکاری به سرعت پیام می‌گذارند: # حذف پیمانکاران!

کارگران مدام می‌پرسند، طرح ساماندهی چه شد، چه زمانی مصوب می‌شود. تصویب این طرح و حذف پیمانکاران، امروز مهم‌ترین مطالبه‌ی جمعی کارگران ایران است؛ حتی می‌توان گفت به اندازه‌ی افزایش دستمزد سالانه یا حتی بیشتر، اهمیت دارد؛ اگر به وعده‌ها عمل نکنند و پیمانکاران باقی بمانند، هیچ بهبودی در زندگی میلیون‌ها کارگر پیمانکاری کشور محقق نخواهد شد.

چرا قدمی برنمی‌دارید؟

حشمت‌الله سلیمانی (رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی) نگران این تاخیر طولانی است و از ناامیدی کارگران عسلویه و کنگان می‌گوید: «دغدغه‌ی اصلی نیروهای نفت، به خصوص پیمانکاری‌ها، تصویب طرح ساماندهی است. اینهمه چشم‌انتظاری، نیروهای زحمتکش پیمانکاری را مایوس کرده است. ما از نمایندگان انتظار داشتیم خیلی پیش از این به قضیه ورود کرده و حذف پیمانکاران را به مرحله‌ی اجرا برسانند. من یک سوال از نمایندگان مجلس و دولت دارم، آیا شعار شما رفع تبعیض و مبارزه با فساد نبوده است؟ اگر شعار شما این بود و اگر دغدغه‌ی شما این است، چرا اقدام نمی‌کنید؛ چرا این هفته را به هفته بعد و امسال را به سال بعد، واگذار می‌کنید؟»

نمایندگان مجلس، بارها در مصاحبه‌های تلویزیونی از اصطلاحِ «برده‌داری نوین» برای توصیف وضعیت شغلیِ «کارگران پیمانکاری و شرکتی» استفاده کرده‌اند؛ سلیمانی با اشاره به این وعده‌ها و مصاحبه‌های پیاپی می‌گوید: این نمایندگان چه زمانی در جهت رفعِ این برده‌داری نوین قدم برمی‌دارند؟ طرح ساماندهی باید تا امروز تصویب می‌شد. رئیس جمهور نیز بارها تاکید کرده است که کار یکسان باید با حقوق یکسان همراه باشد؛ بارها گفتند که باید با بی‌عدالتی و فساد مبارزه شود؛ درحالی‌که عیان‌ترین و بارزترین نمود فساد، همین پیمانکارانی هستند که به سفره‌ی کارگران تعرض می‌کنند، حال اگر مجلس نمی‌خواهد یا نمی‌تواند، خود رئیس جمهور، لایحه‌ی فوری بدهد و قبل از پایان سال، کاری صورت بگیرد. هزاران نیروی شرکتی و پیمانکاری، به خصوص نیروهای جان ‌برکفِ پارس جنوبی که شبانه‌روزی برای تامین انرژی کشور فعالیت می‌کنند، هیچ عیدی دیگری نمی‌خواهند جز حذف پیمانکاران. لطفاً شب عید، دست‌های سودجو و استثمارگر را از سفره‌ی کارگران ببُرید.

سلیمانی تصریح می‌کند که یکی از مجاری اصلیِ حیف و میلِ بیت‌المال، همین پیمانکاران هستند: «مناقصه‌ای با کمترین هزینه برگزار می‌شود و خودی‌ها در آن شرکت می‌کنند و برنده می‌شوند؛ کار ثابت است، نیروها ثابت و همیشگی هستند، فقط یک شرکت می‌آید و این وسط قرار می‌گیرد، سودهای هنگفت از خزانه‌ی بیت‌المال به جیب می‌زند و حق و حقوق کارگران را زیر پا له می‌کند؛ اما واقعاً نمی‌دانیم منافع چه افراد یا گروه‌هایی در کار است که نمی‌خواهند به این حیف و میلِ ناجوانمردانه خاتمه بدهند؟!»

بازهم بی‌پاسخ!

کمتر از پانزده روز به پایان سال زمان داریم؛ مشخص نیست چطور نمایندگان مجلس می‌خواهند در این زمان کوتاه باقیمانده، پاسخگوی این مطالبه‌گری گسترده و این انتظار میلیونی باشند؛ بازهم تلاش می‌کنیم با نمایندگان مجلس در این رابطه صحبت کنیم و «زمان دقیق آمدن طرح به صحن علنی» را دریابیم؛ با وجود آنکه این روزها لایحه بودجه در اولویت است. یک نماینده می‌گوید تا پایان بررسی لایحه بودجه، مصاحبه نمی‌کند ولی وقتی می‌پرسیم طرح ساماندهی چه شد، به سرعت می‌گوید «تصویب می‌شود، انشالله تصویب می‌شود....».

گزارش: نسرین هزاره مقدم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز