خبرگزاری کار ایران

معاون اشتغال وزارت کار مطرح کرد:

تاکید وزارت کار بر مشاغل متوسط و کم‌سرمایه‌بر است/ توجه ویژه‌ای به احیای واحدهای اقتصادیِ آسیب ‎دیده داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۱۱۳

محمود کریمی بیرانوند گفت: وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست و ما باید جوانان را مشغول به کار کنیم اما این ظرفیت الان در صنایع بزرگ وجود ندارد پس باید صنایع خرد و خانگی و کوچک و زودبازده را توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم و خاصه وزارت کار ایجاد اشتغال و عبور از بحرانِ بیکاری است. ایجاد یک میلیون شغل در سال موردی است که دولت همواره بر روی آن تأکید داشته است؛ اما جای سوال است که دولت از چه طریقی می‌خواهد از این بحران عبور کند؟ آیا برنامه‌ای برای به رونق انداختنِ بنگاه‌های اقتصادیِ از عرصه خارج شده دارد؟ و مهم‌تر آنکه این میزانِ اشتغال وعده داده شده تا چه میزان وابسته به صنایع بزرگ است؟ 

در حاشیه‌ی یکی از نشست‌های خبریِ نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت کار از محمود کریمی بیرانوند (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در این خصوص سوال پرسیدیم. وی به ایلنا گفت: یکی از اولویت‌های ما کمک به واحدهایی است که مخصوصا از شرایط کرونا آسیب دیده‌اند. ما در همه‌ی سیاستگذاری‌ها و تخصیص منابع و تفاهم‌نامه‌هایمان به احیای بنگاه‌های نیمه کاره و آسیب دیده توجه می‌کنیم. در واقع ما معتقدیم با احیای این بنگاه‌ها می‌توان درصد اشتغالزایی را بالا برد. به همین دلیل در سفرهای استانی نیز توجه ویژه‌ای به واحدهای نیمه کاره داشتیم. 

معاون اشتغال وزارت کار ادامه داد: در مورد بخش دوم سوال شما، باید بگویم که در هر کشوری هم به بنگاه‌های بزرگ و هم بنگاه‌های خرد نیاز داریم. اینکه جهت‌گیریِ سیاست‌های ما صرفا به سمت بنگاه‌های خرد و یا صرفا به سمت بنگاه‌های بزرگ باشد، غلط است. یعنی اگر ما هر کدام را بر دیگری ترجیح دهیم حتما در سیاستهای کلان دچار اشتباه شده‌ایم. 

وی ادامه داد: اگرچه درصد اشتغالزایی بنگاه‌های بزرگ خیلی بالا نیست و هزینه سرانه ایجاد شغال آن‌ها بالاست اما ما نمی‌توانیم توسعه صنعتی را کنار بگذاریم. به هر حال این موضوع در حیطه وظایف وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارتخانه‌های زیرساختی مثل وزارت ارتباطات و یا وزارت نفت است. 

کریمی بیرانوند تاکید کرد: از طرفی توسعه مشاغل خرد و خانگی هیچ تناقضی با توسعه صنایع بزرگ ندارد. در خیلی از کشورهای بزرگ بخشی از زنجره ارزش و تولید شرکتهای بزرگ در خانه‌ها تشکیل می‌شود. 

معاون اشتغال وزارت کار گفت: ما قرار است هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی - شستا - منعقد کنیم که از محلِ مسئولیتهای اجتماعی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق استفاده کنیم. در این تفاهم‌نامه طراحی کردیم که زنجیره ارزش را منتقل کنیم و صنایع خلاق را توسعه دهیم، همچنین تربیت نیروهای بومی خلاق برای آینده این شرکت‌ها در آن مناطق موضوعی است که در این تفاهمنامه به آن پرداخته‌ایم. 

وی تاکید کرد: بین صنایع بزگ و مشاغل خرد همبستگی و وابستگی وجود دارد، اینها از هم جدا نیستند و هیچ کدام بر دیگری ترجیح ندارند اما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذیل معاونت توسعه کارآفرینی ما وظیفه‌ای در حوزه توسعه صنعتی و بنگاه‌های بزرگ نداریم و تمرکز ما بیشتر بر مشاغل متوسط و کم‌سرمایه‌بر است. 

کریمی بیرانوند گفت: به هر حال وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست و ما باید جوانان را مشغول به کار کنیم اما این ظرفیت الان در صنایع بزرگ وجود ندارد پس باید صنایع خرد و خانگی و کوچک و زودبازده را توسعه دهیم. 

معاون اشتغال وزارت کار تاکید کرد: به هیچ عنوان رویکرد ما در حوزه مشاغل خانگی و بنگاه‌های خرد و کوچک رویکرد بنگاه‌های زودبازده‌ای که از آن خاطره‌ی خوشی نداریم نیست. ما به دنبال تزریق منابع مالی گسترده بدون نظارت و توجیه اقتصادی نیستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز