خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایجاد مشاغل خانگی مشکل اشتغال کشور را حل نخواهد کرد/ دولت برنامه‌ی دقیق خود را در مورد اشتغال بگوید

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۸۹۶

یک اقتصاددان گفت: بنگلادش الان دارای اقتصادی بزرگتر از ایران شده است در حالیکه هیچ کدام از توانایی‌های ایران را ندارد اما چون توانسته به قطب تولید پوشاک آن هم در ابعاد میلیونی دست پیدا کند، موفق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایجاد یک میلیون شغل در سال یکی از شعارهای دولت در جریان انتخابات بود. بعد از مشخص شدن نتیجه‌ی انتخابات و تعیین وزرا، تحقق این شعار بارها از زبان رئیس‌جمهور و وزرای او شنیده شد. هفته‌ی گذشته نیز اولین جلسه شورایعالی اشتغال برگزار شد که یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه ایجاد یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ بود. رئیسی در این جلسه مهمترین وظیفه دولت را در مقطع کنونی رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال دانست و مقرر شد از این بعد به جای هر سه ماه، هر ماه جلسه‌ی شورایعالی اشتغال برگزار شود. 

برخی از کارشناسان معتقدند ایجاد این میزان شغل باتوجه به شرایط اقتصادی کشور عملا امکان‌پذیر نیست. این کارشناسان می‌گویند برای حل مشکل اشتغال باید به سمت ایجاد مشاغل پایدار برویم و با اشتغال‌های مقطی و ناپایدار نمی‌توانیم این مشکل را به طور اساسی حل کنیم. در جلسه‌ی شورایعالی مشاغل نیز عیسی منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های فعلی اقتصاد کشور ایجاد این میزان اشتغال امکان‌پذیر نیست، از سمت خود استعفا داد. 

دولت برنامه‌ی دقیق خود را در مورد اشتغال بگوید

بهمن آرمان (کارشناس مسائل اقتصادی) در خصوص وعده‌ی ایجاد یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار شغل طی ۱۷ ماه می‌گوید: دادنِ چنین وعده‌هایی و بیان ارقامی که به نظر امکان‌پذیر نیست متاسفانه زیاد شده است و یکی از بارزترین مصداق‌های آن هم همین عدد یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار شغل تا پایان سال آینده است. 

وی ادامه داد: اگر عزم و تصمیمی جدی در این رابطه وجود دارد و وعده‌ها خیالی نیست، پس باید مشخص می‌کردند که این تعداد اشتغال را در کجا قرار است ایجاد کنند. اینکه چه بخشی از آن در صنعت، چه بخشی در کشاورزی و چه بخشی در خدمات است. بعد از آن باید به شکل جزئی‌تر عنوان کنند که این طرح‌ها چه هستند و چگونه تامین منابع مالی می‌شوند و مجری آن‌ها کیست. به طور کلی وقتی رقم دقیق می‌دهند باید جزئیات دقیق‌تر نیز از این طرح بیان کنند. 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: متاسفانه سالهاست که بازارِ دادن وعده‌های غیر عملی شدیدا رواج پیدا کرده و باعث تاسف است که این وعده‌ها داده می‌شود بدون اینکه مبنای عملی و علمی کافی برای آن بیان کنند. به طور مثال معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برای بررسی چگونگی تخلیه‌ی کالاهای اساسی به بندر امام مسافرت می‌کند در صورتیکه آنجا مسئولانی هستند که این کار را انجام دهند. 

آرمان بیان کرد: کشوری که شدیدا در حال تحریم است و سیستم مدیریتی آن ضعیف، نمی‌تواند چنین شعاری را محقق کند. البته باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند بزرگتر از چیزی باشد که الان است. پس با این اوصاف ایجاد اشتغال کاملا امکان‌پذیر است.

اشتغال خانگی مشکلی را حل نخواد کرد

توانمندسازی اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه با تکیه بر توسعه مشاغل خرد و خانگی از جمله مسائلی است که در اولین جلسه‌ی شواریعالی اشتغال بر آن تاکید شد. آرمان در خصوص تاکید دولت بر ایجاد مشاغل خانگی می‌گوید: ببینید نباید اسم خریدن چهار عدد ماشین خیاطی و مشغول کردنِ خانم‌ها در خانه را اشتغال بگذاریم. در حالیکه اشتغال واقعی در حال حاضر با جهانی شدن اقتصاد به شکل انبوه صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: بنگلادش الان دارای اقتصادی بزرگتر از ایران شده است در حالیکه هیچ کدام از توانایی‌های ایران را ندارد اما چون توانسته به قطب تولید پوشاک آن هم در ابعاد میلیونی دست پیدا کند، موفق شده است. 

آرمان تاکید کرد: مشاغل خانگیِ جزئی نمی‌توانند ایجاد اشتغال کنند اما اگر دولت تصمیم بگیرد بورس را از حالت قمارخانه فعلی به محلی برای تامین منابع مالی طرح‌های بزرگ درآورد بدون شک نه تنها ایجاد این رقمی که وزیر کار اعلام کرده، بلکه چند برابر بزرگتر هم امکان‌پذیر است. باعث تاسف است که در سال ۲۰۱۹ حتی با در نظر گرفتن اوراق بدهی دولت و نرخ پایین دلار در بورس تهران تنها ۵ میلیارد دلار تامین مالی صورت گرفت درحالیکه در همان سال در بورس سئول کره جنوبی میزان تجهیز منابع ۵۲۱ میلیارد دلار بود. 

وی بیان کرد: حال که این میزان استقبال از خرید سهام شرکتهای سهامی عام پروژه محور در کشور وجود دارد چرا برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مانند آزادراه‌ها، سدها، ساخت مسکن برای طبقه کمتر برخوردار، نیروگاههای برق و سایر موارد مشابه استفاده نمی‌شود؟ 

وی تاکید کرد: اشتغال خانگی مشکلی را حل نخواهد کرد. چند دهه است که ما بر این طبل کوبیده‌ایم و نتیجه این شده که روز به روز تعداد افرادی که نان خود را از سطل‌های زباله به دست می‌آوردند بیشتر شده است. 

لزوم ایجاد مشاغل پایدار

این کارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم ایجاد مشاغل پایدار تاکید کرد و گفت: به طور مثال یک نمونه از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که زمین‌های کشاورزی دیم را به سیستم آبیاری زیرسطحی افزایش دهیم؛ همانطور که خود وزیر نیرو اعلام کردند اگر ما بتوانیم ده درصد از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کم کنیم یک میلیارد و هشتصد میلیون متر مکعب آب می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم و با آن ده‌ها هزار هکتار زمین را زیر کشت ببریم و یک میلیاردو هشتصد میلیون متر مکعب آب یعنی به اندازه ده صد کرج؛ پس امکانش کاملا وجود دارد.

آرمان در پایان گفت: اینکه دولت آقای رئیسی اختصاص پیدا کرده به فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق پدیده‌ی مناسبی نیست. اینکه کشور را یک بعدی کنند جز اینکه زیان داشته باشد سود دیگری برای کشور ندارد. آیت‌الله صافی گلپایگانی واقعا به نکته‌ی درستی اشاره کردند که ما نمی‌توانیم تا ابد با همه دشمن باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز