خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مطرح کرد؛

چه فعالیتهایی از صدور مجوز معاف می‌شوند؟ / سختگیری‌های قبل از صدور مجوز را به بخش نظارت منتقل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۲۲۲

وزیر کار گفت: همیشه گفته می‌شد ما سختگیری‌های قبل از صدور مجوز را به سختگیری در نظارت بعد از صدور مجوز منتقل کنیم. مصوبه‌ی شورایعالی اشتغال کشور این مهم را تحقق می‌بخشد و ما امروز جمع شدیم تا این مصوبه را عملیاتی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به ریاست حجت‌الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) برگزار شد. 

حجت‌الله عبداللملکی در این جلسه گفت: مشاغل خانگی در زیست بوم اشتغال به این دلیل که سرمایه‌ی کمتری نیاز دارند بسیار مهم هستند. با نگاه دینی هم اگر بخواهیم به این مشاغل نگاه کنیم، از این جهت که خانواده محور هستند برای ما مزیت مضاعفی علاوه بر صرفه‌ی اقتصادی دارند. کسی که از شغل خانگی برخوردار است، می‌تواند در کنار کسب درآمد مراقب اعضای خانواده خود نیز باشد. 

وی افزود: در کشورهای پیشرفته مشاغل خانگی رونق بسیاری دارند. در برخی از کشورهای فوق صنعتی مشاغل خانگی تا ۲۳ درصد مشاغل آن کشورها را شامل می‌شود. برخی فکر می‌کنند مشاغل خانگی مربوط به اقتصادهای در حال توسعه و پایین است درصورتیکه مشاغل خانگی نسبتی مستقیم با سطح پیشرفت کشورها دارد. 

وزیر کار گفت: در خیلی از کشورهای بزرگ بخشی از زنجیره‌ی ارزش مرتبط است به مشاغل خانگی. بسیاری از شرکتهای بزرگ بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند، این یک بازی برد- برد هم به نفع کارفرما و هم شاغلان خانگی است. 

عبدالملکی بیان کرد: با توجه به زیست بوم متنوعِ ما در ایران، فرصتهای بیشماری برای اشتغال خانگی وجود دارد اما متاسفانه بسیار کم از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم. 

وزیر کار تاکید کرد: تنوع بالای قومیتی و فرهنگی ما خود فرصتی برای توسعه مشاغل خانگی است که ما از آن استفاده نکرده‌ایم. 

عبدالملکی با بیان اینکه بروکراسی‌های اداری و صدور مجوزها و مسائل مالی منجر شده مشاغل خانگی رونق چندانی نداشته باشند، گفت: در طول ۸ سال ۲۴۰هزار شغل خانگی ایجاد شده است و این برای ما قابل قبول نیست. ما اگر بخواهیم اتفاق اساسی بیفتد نیاز به اقدام اساسی و انقلابی داریم. ما با روش گذشته هیچ دستاورد خاصی نخواهیم داشت. 

وی گفت: به لحاظ قوانین دو اتفاق بسیار مهم برای افزایش مشاغل خانگی افتاده است؛ اول، قانونی که مجلس در زمینه کاهش مشکل صدور مجوزها صادر کرده است که این فضا را برای رونق کسب و کارها باز می‌کند و دومین مورد نیز مصوبه‌ای است که در شورایعالی اشتغال تصویب شده است. در جلسه‌ی اخیر شورایعالی اشتغال در خصوص تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی مصوبه‌ای به تصویب رسید که طبق این مصوبه دستگاه‌های متولی صدور مجوز مشاغل خانگی مکلف هستند با همکاری دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی، شرایط صدور مجوز مشاغل خانگی را به گونه‌ای تسهیل کنند که آن‌ها بتوانند به صورت الکترونیک و آنی مجوز را دریافت کنند. 

عبدالملکی تاکید کرد: همیشه گفته می‌شد ما سختگیری‌های قبل از صدور مجوز را به سختگیری در نظارت بعد از صدور مجوز منتقل کنیم. مصوبه‌ی شورایعالی اشتغال کشور این مهم را تحقق می‌بخشد و ما امروز جمع شدیم تا این مصوبه را عملیاتی کنیم. 

وی بیان کرد: در ارتباط با بحث صدور مجوزها قرار است فعالیتهای کسب و کار خانگی را به سه دسته تقسیم کنیم و بخش‌های مختلف ظرف ده روز آینده باید آن را مشخص کنند. دسته‌ی اول فعالیتهای ممنوعه است؛ هر کدام از بخش‌ها یک لیستی از فعالیتهای ممنوعه دارند. دسته‌ی دوم، فعالیتهایی است که مجاز است انجام شود اما باید تائیدیه‌ای از بخش مربوطه اخذ شود. 

وزیر کار گفت: مصوبه‌ی امروز ما این است که ظرف سه روز کاری مجوز مربوط به مشاغلی که در لیست دوم قرار دارند، بررسی و موافقت یا مخالفت در مورد آن توسط دستگاه مربوطه اعلام شود. اگر در طول این سه روز در مورد مجوز تصمیم گرفته نشد، سیستم ما به صورت اتوماتیک مجوز را صادر خواهد کرد. البته این نافی مسئولیت ما نیست بلکه بخش مربوطه باید در این سه روز مجوز را بررسی کند. 

عبدالملکی گفت: ما این کار را در ارتباط با آموزشگاه فنی و حرفه‌ای انجام دادیم و بسیار موثر واقع شد. 

وی در مورد لیست سوم مشاغل خانگی گفت: این لیست یک لیست باز است. هر فعالیتی غیر از دو لیست اول بدون صدور مجوز و صرفا با ثبت در سامانه و امضای تعهد اجازه فعالیت خواهد داشت. البته آسان شدن فعالیت‌ها به این معنا نیست که هر کاری که فرد می‌خواهد انجام دهد بلکه او با امضای یک تعهد باید خود را ملزم به اجرای اصولی کند. 

وزیر کار بیان کرد: بنابراین به غیر از لیست اول و دومی که بیان کردم، باقی فعالیت‌ها مجاز هستند و می‌توانند کار خود را شروع کنند البته بعد از فعالیت، بررسی و بازرسی‌ها باید شدید باشد و اقدامات لازم انجام شود. 

عبدالملکی تاکید کرد: ظرف ده روز کاری هر دستگاهی که لیست خود را اعلام نکرد ما دیگر لیست او را نمی‌پذیریم و فعالیتهای آن حوزه جزء فعالیتهای آزاد می‌شود. 

وزیر کار به برخی از فعالیتهایی که می‌توانند در لیست سوم قرار بگیرند، اشاره کرد و گفت: به طور مثال در حوزه‌ی تولید محصولات دامی می‌توان فعالیتهایی چون پرورش اردک و بوقلمون و کرم ابریشم و مرغ بومی، شتر، زنبور عسل و… را از لیست فعالیتهای ستاره‌دار حذف و به لیست سوم منتقل کرد. البته اینها با تائید وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد. در حوزه‌ی شیلات نیز پرورش ماهی‌های زینتی را از لیست ستاره‌دار می‌توان حذف کرد. در حوزه‌ی فعالیتهای فرهنگی و هنری به غیر از خبرنگاری که به نوعی یک شغل است، می‌توان فعالیتهایی چون تسهیل‌گر متون کهن، نمایه ساز، چکیده نویس، طراح جلد کتاب، مروج کتابخوانی، کاتب قرآن، نمایشنامه نویس، صداگذار، صدابردار و… را از لیست فعالیتهای ستاره‌دار حذف کرد. 

وی همچنین در مورد پرداخت تسهیلات به این مشاغل گفت: برای پرداخت تسهیلات به تائیدیه نیاز داریم؛ این تائیدیه قبلا یک تائیدیه مهارتی بوده اما امروز این تصمیم را می‌گیریم که تا زمانی که بخش‌های مختلف بتوانند به صورت آنلاین و به سرعت تائیدیه صادر کنند، تائیدیه‌ی دستگاه اجرایی به عنوان مهارت پذیرفته می‌شود. 

وزیر کار همچنین به بحث نظام‌مند کردن بازارهای موقتی اشاره کرد و گفت: وزارت کشور مقرر کرده است که در هر شهر یک میدان کارآفرینی نامگذاری شود که یکی از کارکردهای این میدان این است که در آنجا، بازارهای موقتی ایجاد شود. 

وی گفت: در خصوص تامین مالیِ رونق مشاغل خانگی در شورایعالی اشتغال مصوب شده است که در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ منابع بسیار عالی برای تامین مالی این نوع مشاغل در نظر گرفته شود. 

وزیر کار در پایان در مورد تسهیل در پرداخت مالیاتی کسب و کارها گفت: در این خصوص بررسی جدی صورت خواهد گرفت و به دنبال این هستیم در چارچوب قوانین در این زمینه نیز اقدامات اساسی صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز