خبرگزاری کار ایران

دانشگاه‌های دولتی در جذب دانشجو در جهت خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی عمل می‌کنند

کد خبر : ۱۲۷۹۰۸

شهریه‌های بخش غیردولتی را وزارت علوم تعیین می‌کند و هزینه شهریه این مراکز حدود شهریه دانشگاه آزاد است.

رئیس موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان درخصوص دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی گفت: سابقه تاسیس مراکز آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی در ایران به دوران قبل از انقلاب بر می گردد هرچند که تعداد معدودی دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیردولتی در ان زمان تاسیس شده بود.
به گزارش ایلنا از همدان؛ منصور غلامی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجددا موضوع تاسیس این مراکز در دهه ۶۰ مطرح شد و براساس قوانین مصوب اجازه تاسیس این مراکز زیر نظر و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده شد.
وی با اشاره به شکل گیری بیشترین تعداد واحدهای آموزش عالی غیردولتی در دهه ۸۰ تصریح کرد: از بین این مراکز، تعدادی با داشتن شرایط لازم عنوان دانشگاه غیر دولتی را به خود گرفتند.
وی به فعالیت تعداد بیش از ۳۰۰ مورد از این مراکز در کشور و نیز فعالیت ۷ مرکز در استان همدان شامل یک مرکز در نهاوند، یک مرکز در ملایر و ۵ مرکز در همدان اشاره کرد.
غلامی، تاسیس دانشگاه‌ها ی غیردولتی را یک حرکت درست و منطبق با برنامه‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور دانست و افزود: باتوجه به اهداف پیش بینی شده در اصل ۴۴ قانون اساسی که‌‌ همان مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات است، تأسیس دانشگاه‌های غیر دولتی - غیر انتفاعی در راستای اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بوده و یک حرکت خوبی برای این بخش است ولی در حال حاضر با چالش‌های قابل توجهی روبه روست.
وی با اشاره به افزایش غیرعادی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی وابسته به دولت در ۵ سال اخیر اظهار داشت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی برخلاف عرف انجام شده و انتقال فشار و تحمیل هزینه‌های اضافی به بدنه دولت از جمله چالش‌هایی است که علاوه بر کاهش کیفیت ارائه خدمات در دانشگاههای دولتی موجودیت و ادامه کار دانشگاه‌های غیردولتی را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۳۰ درصد ظرفیت خالی در مراکز آموزش عالی وجود داشته است، گفت: در برخی مراکز امسال تا ۷۰ درصد صندلی خالی داشته‌اند.
غلامی، دلیل اصلی این اتفاق را حرکت دانشگاه‌های دولتی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و افزود: متاسفانه پرکردن بیش از حد کلاسهای دانشگاه‌های دولتی در مقاطع مختلف به خاطر جبران کسری‌های قابل توجه بودجه‌هایشان یک کار اشتباه و غیراصولی است.
وی ادامه داد: به جای تعدیل دانشجویان و انتقال به بخش غیردولتی، حرکت جدیدی به نام ایجاد واحدهای بین المللی در دانشگاه‌های دولتی شدت گرفته است که معنای آن پذیرش دانشجویان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری با دریافت شهریه کامل است که راه دیگری برای تضعیف دانشگاه‌های غیر دولتی است.
وی تعریف شاخص‌های کیفیت آموزش عالی را توسط وزارت علوم اعلام و افزود: آمار قبولی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی در مقاطع بالا‌تر یکی از آیتم‌های کیفیت آموزش در این مراکز است.
غلامی به عدم شناخت کم مردم از موسسات و این مراکز اشاره و تصریح کرد: شهریه‌های بخش غیردولتی را وزارت علوم تعیین می‌کند و هزینه شهریه این مراکز حدود شهریه دانشگاه آزاد است.
وی با اشاره به موسسه عمران و توسعه همدان گفت: سابقه تاسیس این مرکز از سال ۷۳ و پذیرش دانشجو از سال ۷۵ است و در حال حاضر این موسسه حدود ۱۸۰۰ دانشجو در ۹ رشته گرایش کاردانی و کار‌شناسی و ۲ رشته کار‌شناسی ارشد دارد.
وی این رشته‌ها را شامل عمران(گرایش راه) و توسعه روستایی(کار‌شناسی ارشد)، معماری، نقشه برداری، کامپیو‌تر، آب و فاضلاب، محیط زیست، مهندسی آبادانی و توسعه روستا‌ها اعلام کرد.
وی انتظار از مسئولین استانی و وزارت علوم را بدین گونه اعلام کرد: در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی و با آینده نگری تیزهوشانه و به دور از احساسات مقطعی و نیز تبلیغات ظاهری، این موسسات را در قالب حمایت‌های قانونی تقویت کنند تا ضمن ارائه خدمات باکیفیت بالا، بتوانند در جهت کاهش تصدی‌گری دولت و در نتیجه کاهش هزینه‌های تحمیل شده به دولت انجام وظیفه نمایند.
غلامی درخواست تعیین تکلیف از سوی وزارت علوم برای سال آینده نمود و بیان کرد: درغیر اینصورت برنامه ریزی‌های دراز مدت آینده این موسسات در هاله‌ای از بلاتکلیفی قرار خواهند گرفت.
وی با تاکید بر توسعه مراکزی با زیرساخت‌های لازم در این زمینه افزود: باید از افزایش کمی جلوگیری نمود و مراکز ضعیف می‌توانند با یک مهلت زمانی معین برای فراهم کردن امکانات تلاش کنند.
وی، یکی از مزایای فعالیت این مراکز را علاوه بر کاهش هزینه‌های دولت، ایجاد اشتغال با جذب مستقیم افراد و یا با انتقال درآمدهای خود به سیستم اقتصادی شهر و استان و نیز کمک به جریان گردش مالی در بخش اقتصادی دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز