خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «اسب مرده» در گفتگو با ایلنا:

کارشناسی هنری سالن‌های دولتی در دست تهیه‌کنندگان است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۷۶۶

سالن‌های دولتی فقط با تعداد مشخصی تهیه‌کننده کار می‌کنند که حتی اگر نمایش‌های پیشنهادی آنها فروش نکند، حداقل امکان تجربه اجرای عمومی در سالن‌های شناخته شده را بدست می‌آورند.

کارگردان نمایش «اسب مرده» معتقد است مدیران سالن‌های نمایش خصوصی کمتر به کیفیت نمایش‌های منتخب توجه می‌کنند و از سویی سالن‌های دولتی نیز بیشتر تحت تاثیر تعداد مشخصی تهیه‌کننده امکان اجرای آثار را فراهم می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید هاشم‌زاده که نمایش «اسب مرده» را در تماشاخانه آو روی صحنه دارد درباره نخستین تجربه اجرای عموم خود گفت: با وجود تبلیغات اندک و اطلاع‌رسانی کم استقبال تماشاگران از نمایش طی شبهای گذشته بیشتر شده است. درخواست حضور در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر را هم داشتم که امیدوارم کار پذیرفته شود و تماشاگران استقبال کنند.

این کارگردان همچنین به بیان آسیب‌های سالن‌های خصوصی پرداخت و اظهار کرد: فکر می‌کنم این سالن‌ها باید به کیفیت آثار نمایشی تکیه بیشتری داشته باشند اما متاسفانه بیشتر به جیب تهیه‌کننده‌ها توجه می‌کنند. البته روی صحبتم اصلا با تماشاخانه‌ای که در آن اجرا می‌کنم نیست، بلکه این مسئله آسیب بیشتر سالن‌های خصوصی به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: مدیران سالن‌های خصوصی فقط به دریافت اجاره توجه دارند در حالیکه به نظرم باید کارشناس‌های زبده داشته باشند و کارهای خوب و با کیفیت را برای اجرا انتخاب کنند. متاسفانه زمانه از تولید به مصرف آثار نمایشی با هر کیفیت و اجرا بدون کارشناسی است.

کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که اگر شورای هنری یک سالن خصوصی نمایش او را رد کنند اعتراض نمی‌کند بیان کرد: کار من در گذشته بارها رد شده و اعتراضی نداشتم چون دلایل توسط اساتید و داوران بیان شده و بعضا به من برای ادامه کمک کرده است. این رفتاری حرفه‌ای به نظر می‌رسد که شاید موجب دلخوری شود اما جای اعتراض باقی نمی‌گذارد.

هاشم‌زاده آسیب بی‌توجهی به اجرای نمایش‌های با کیفیت را متوجه سالن‌های دولتی نیز دانست و خاطرنشان کرد: اینطور به نظر می‌رسد که بحثکارشناسی آثار نمایشی در سالن‌های دولتی بیشتر به لابی‌گری بازمی‌گردد و پای تعداد مشخصی تهیه‌کننده در میان است.

او افزود: سالن‌های دولتی فقط با تعداد مشخصی تهیه‌کننده کار می‌کنند که حتی اگر نمایش‌های پیشنهادی آنها فروش نکنند، حداقل امکان تجربه اجرای عمومی در سالن‌های شناخته شده دولتی را بدست می‌آورند.

این کارگردان تئاتر درباره انتظار بسیاری از دانشجویان برای دریافت اجرا در سالن‌های معتبر پایتخت مانند مجموعه تئاتر شهر گفت: همچنان خودم را دانشجو می‌دانم و معتقدم ما در مرز نیمه حرفه‌ای و آماتور قرار داریم. فکر می‌کنم راه ورود به سالن‌های حرفه‌ای از جشنواره تئاتر فجر می‌گذرد و این نکته‌ای است که از نظر دانشجویان غافل می‌ماند.

هاشم‌زاده تصریح کرد: دانشجویان باید توانایی‌های خود را در رقابتی مثل جشنواره تئاتر فجر نشان دهند و بعد انتظار حضور در سالن‌های تئاتر شهر را داشته باشند. الان مسیر به این صورت است که ابتدا باید در جشنواره تئاتر تجربه شرکت کنیم، سپس به جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌رویم و بعد در صورت موفقیت به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شویم که مسیری منطقی به نظر می‌رسد.

او درباره دلایل بوجود آمدن چنین آسیبی بیان کرد: وقتی دانشگاه آزاد سالانه سیصد، چهارصد دانشجو می‌پذیرد و سالی ۱۲۰۰ خروجی دارد وضعیت وحشتناک می‌شود. در این صورت دانشگاه اصلا فرصتی برای معرفی عرصه به دانشجو ندارد و حتی گاهی شاهد هستیم دانشجویان شناختی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر ندارند؛ بلکه تصور می‌کنند باید متنی در دست بگیرند و به سرعت هم وارد تئاترشهر شوند.

این هنرمند جوان ادامه داد: رحمت امینی مدتی قبل این مسئله و خطر را به وزارت علوم هشدار داد و گفت ادامه چنین روندی بسیار خطرناک است. چون مشخص نیست همه اینها استعداد داشته باشند یا اصولا معلوم نیست برای چه تعداد از دانش‌ آموختگان امکان فعالیت وجود دارد.

هاشم‌زاده درباره نمایش «اسب مرده» بیان کرد: این نمایش حاصل گپ و گفت با گروه و علاقه من به «سوء تفاهم» نوشته آلبر کامو و شیوه اجرایی پرفورمنس آرت است. متن سوء‌تفاهم کامو را در بستری قرار دادم که بتوانم شیوه‌های تجربی که قبلا دیده بودم را یکجا تجربه کنم.

او خاطرنشان کرد: برای اجرای نمایش شیوه‌های مثل آنچه توسط رابرت ویلسون و ریچارد فورمن را مورد توجه قرار دادم که با شیوه کلاسیک تفاوت دارند. در این روش کانون توجه مخاطب از دو یا سه نقطه به چند کانونی بودن هدایت می‌شود.

کارگردان نمایش «اسب مرده» در پایان توضیحات خود درباره این نمایش گفت: نمایش ما سه شخصیت دارد که با نمایش‌نامه مرتبط هستند و یک اجرگر داریم که کار خود را بر پایه تکنیک‌های رقص معاصر و ژست پیش می‌برد. به نظرم تماشاگران از هر طیف سلیقه‌ای که به تماشای این نمایش بنشینند نقطه‌ای برای جلب نظر آنها وجود دارد.

نمایش «اسب مرده» به کارگردانی سید سعید هاشم‌زاده و نقش‌آفرینی نونا نیسی، رشید آقایی، سحرناز عباس زاده، یاسمن میرزایی، ندا اصغری و مرضیه شاطر طوسی از ۱۱ تا ۳۰ آذرماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه آو به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز