خبرگزاری کار ایران

مهدوی خبر داد:

راه‌اندازی رشته جامعه‌شناسی ورزش تا مقطع دکترا / ایران میزبان کنفرانس جامعه شناسی ورزش

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۴۷۵

جامعه شناسی ورزش به عنوان یک رشته مستقل مطرح است و نه یک گرایش. این رشته نه به ورزش وابسته است و نه به جامعه شناسی. از این رو می تواند گرایش های مختلفی را ایجاد کند.

رشته جامعه شناسی ورزش در حال‌ حاضر در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در واحدهای آموزشی دانشگاه آزاد تدریس می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از راه اندازی رشته‌های مهندسی ورزش و روانشناسی ورزش در دانشگاه آزاد و تدریس این دو رشته تحصیلی تا مقطع کارشناسی ارشد، اکنون حدود ۲ سال است رشته جامعه شناسی ورزش نیز در واحدهای دانشگاه واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در مقطع کارشناسی ارشد دایر شده و از مهرماه سال ۹۴ نیز در ۱۰ واحد دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد به پذیرش دانشجو اقدام کرده که اخیرا هم این رشته در مقطع دکترا از مهرماه سال ۹۳ در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ۲۵ دانشجو نیز به تحصیل مشغول هستند.

سید محمد صادق مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت و اعلام کرد: بنیانگذار رشته جامعه شناسی ورزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایران بهرام قدیمی بوده و سرفصل‌های این رشته در مقطع دکترا توسط وی و اینجانب تدوین شده است.

مهدوی ادامه داد: برای راه‌اندازی و تصویب رشته جامعه‌شناسی ورزش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و در کنار آن روانشناسی ورزشی و مهندسی ورزش، کمیته‌های تخصصی هر رشته را تشکیل دادیم که در این راستا، چگونگی تدریس این رشته ها در دانشگاه های معتبر اروپا و آمریکا را هم مورد توجه قرار دادیم. در این راه، تحقیق کردیم در دانشگاه‌های معتبر دنیا در مقطع فوق لیسانس و دکترای روانشناسی ورزش و یا جامعه شناسی ورزش، چه دروسی تدریس می‌شوند. همچنین تحقیق کردیم که اساتید صاحب‌نظر در این رشته ها چه کسانی هستند و چه مدارج علمی دارند.

این استاد جامعه شناسی کشور ادامه داد: نتیجه این تحقیقات را در کمیته‌ای تصویب کردیم که ماحصل این مباحث، به وزارت علوم ارسال و در شورای سیاستگزاری این وزارتخانه تصویب شد تا به عنوان رشته‌های مصوب در دانشگاه‌های کشور گنجانده شود و در شورای برنامه‌ریزی معاونت آموزش دانشگاه آزاد نیز تصویب گردید.

مهدوی با بیان این که فاز دوم برای آغاز فعالیت این رشته‌ها در داخل کشور این بوده که کدام دانشگاه‌ها صلاحیت تدریس این رشته را دارند، یادآور شد: در این باره نیز وزارت علوم مشخص می‌کند که کدام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی صلاحیت تدریس این رشته‌های را دارند. بر این اساس، اساتید و مدرسان این رشته‌ها را به اطلاع وزارت علوم رساندیم که این کار نیز با موافقت وزارت علوم روبرو شد.

استاد جامعه شناسی افزود: از مهرماه سال ۹۳ رشته دکترای جامعه شناسی ورزشی برای نخستین بار در واحد علوم و تحقیقات ایجاد و راه اندازی شد و از بهمن سال ۹۳ یا مهرماه ۹۴ نیز این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ایجاد خواهد شد. جامعه شناسی ورزش به عنوان یک رشته مستقل مطرح است و نه یک گرایش. این رشته نه به ورزش وابسته است و نه به جامعه شناسی. از این رو می تواند گرایش‌های مختلفی را ایجاد کند.

مهدوی ادامه داد: همچنین پذیرش دانشجو در رشته مهندسی ورزش تا مقطع کارشناسی ارشد تصویب شد. ضمن این که روانشناسی ورزش هم در واحدهای کرج و خوراسگان و… در مقطع کارشناسی ارشد در حال تدریس هستند.

استاد جامعه شناسی کشورمان در پایان از برگزاری کنفرانس بین المللی در رشته جامعه شناسی ورزش به میزبانی ایران در سال آینده خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز