خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ورود هیاتی جدید از کارشناسان قضایی به پرونده کاخ گلستان/ رسیدگی ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۹۳۹

پروسه بررسی پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز و تصدی به حریم کاخ گلستان همچنان ادامه دارد و از این کارشناس به کارشناس دیگر ارجاع داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آذر ماه سال ۱۳۹۷ بود که علی اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) به همراه محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی)، دلاور بزرگ نیا (مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران)، مسعود نصرتی (مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان) و جمعی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و اصحاب رسانه با حضور در خیابان ناصرخسرو از ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف عمارت تاریخی شمس‌العماره بازدید کردند.

مونسان در آن بازدید صراحتا عنوان کرد: پرونده رسیدگی به تخلف ساخت و ساز در حریم مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان و عمارت شمس‌العماره به دادسرای تهران ارجاع داده شده و قرار است ساخت و ساز متوقف شود. علت این تصمیم رعایت نشدن ضابطه ارتفاعی و تصرف عدوانی کاخ گلستان از موارد تخلف سازنده است.

ماجرای این ساخت و ساز آنجا داغ شد که سازنده مجوز ساخت و ساز تا ارتفاع ۱۰ و نیم متر را از اداره کل میراث‌فرهنگی تهران دریافت کرد. هرچند بعدها درصدد ساخت و ساز تا حدود ۱۱ و نیم متر برآمد که درنهایت با شکایت میراث تهران و سازمان میراث فرهنگی ناچار شد این ارتفاع را تا کاهش دهد و به ارتفاعی که در مجوزش دارد، برساند، اما همان ارتفاعی که مجوز آن را دریافت کرده بیش از سه و نیم متر خارج از استانداردهای یونسکو است چراکه کاخ گلستان از جمله میراث ایران است که در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو به ثبت رسیده اما مجوزهای صادر شده مغایر با استانداردهای بین‌المللی است.

ابراهیم شقاقی (مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی) در این باره گفت: با توجه به آنکه پیمانکار مجتمع تجاری «شمس‌العماره» مجوزهای لازم برای ساخت و ساز تا ۱۰ و نیم متر را از میراث فرهنگی و شهرداری دارد، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و کار را متوقف نکرده‌است. توقف این ساخت و ساز منوط به رای بازپرس و دستور قضایی است.

او با اشاره به آنکه بازپرس پرونده دو کارشناس را برای بررسی این پرونده انتخاب کرده بود، درخصوص آخرین وضعیت پرونده کاخ گلستان به ایلنا گفته بود: کارشناس میراث که برای این پرونده انتخاب شده بود، معتقد است که تخلف در حریم کاخ ثبت جهانی گلستان اتفاق افتاده، بر این اساس باید حداکثر ارتفاع در این ساخت و ساز هفت و نیم متر باشد. البته کارشناس ثبت معتقد است، تداخلی اتفاق نیفتاده است. میراث فرهنگی به این رأی اعتراض کرده است تا کارشناس دیگری در این زمینه ورود کند. با این اعلام نظر باید منتظر نظر بازپرس برای تصمیم‌گیری نهایی باشیم.

شقاقی ادامه داد: درحال حاضر نیز پرونده کاخ گلستان توسط بازپرس پرونده به هیات کارشناسی متشکل از ۳ نفر سپرده شده تا به بررسی اسناد موجود بپردازند و موضوع را بررسی کنند. از آنجا که هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده و رای قطعی توسط دادگاه اعلام نشده، نمی‌توانیم درخصوص کاهش ارتفاعی که سازنده مجوز آن را دارد، ورود کنیم. در نتیجه همچنان در انتظار رای مراجع قانونی باقی می‌مانیم.

محسن‌ شیخ الاسلامی (معاون میراث فرهنگی تهران) نیز در این خصوص به ایلنا گفت: یکی از ساخت و سازهایی که اطراف کاخ گلستان در جریان است هنوز پروانه ساخت ندارد و آن یکی که پروانه ساخت و ساز دارد، هنوز دستور قضایی توقف آن صادر نشده است. بنابراین به کار خود ادامه می‌دهد.

او ادامه داد: هرچند ارتفاع این ساخت و ساز در حد ۱۰ و نیم متر مانده است اما همین هم خارج از قاعده است و برای اصلاح آن نیازمند دستور و حکم قضایی هستیم تا تعدیل شود.

حکم قاضی در گیر و دار پرونده در دادگاه‌های قضایی از این دست به آن دست می‌شود چنانکه به گفته شیخ‌الاسلامی، این پرونده به یک هیات کارشناسی واگذار شده بود که با توجه به تناقضات احتمالی که در پرونده وجود داشت نتوانستند رای واحد ارائه دهند و به تفاهم و توافق برسند از این رو این پرونده به یک هیات کارشناسی دیگر رسیده است. این پروسه کارشناسی بسیار طولانی است و البته روال حقوقی پرونده به حساب می‌آید و قرار است اینبار چندین کارشناس درخصوص پرونده کاخ گلستان به بررسی و اجماع برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز