خبرگزاری کار ایران

در گفت‌‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده کاخ گلستان، بنگاه فرد شیشه، مدرسه صدر، امامزاده صالح و سنگلج/سازمان میراث‌فرهنگی نمی‌تواند پیگیر تخلفات باشد

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۴۴۴

مهدی معمارزاده با اشاره به ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی تهران گفت: به دلیل ضعف قوانین، سازمان میراث فرهنگی به لحاظ اجرایی نمی‌تواند پیگیر تخلفات باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی معمارزاده (کارشناس میراث‌فرهنگی) با اشاره به فعالیت‌های شورای فنی میراث فرهنگی تهران گفت: از آنجا که اعضای شورای فنی توسط معاونت میراث فرهنگی انتخاب می‌شوند باید این معاونت پاسخگوی فعالیت‌ها و نظرات آنها باشد اما فراموش نکنیم که این شورا، یک شورای مشورتی به حساب می‌آید و نظرات مشورتی ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: اما اگر بخواهم در خصوص اعضای فعلی شورای فنی صحبت کنم می‌توانم بگویم بیشتر این افراد ازجمله مدیران سابق میراث فرهنگی هستند و به خصوص چند نفر از آنها در استان تهران فعالیت داشتند. قاعدتا با توجه به چنین سابقه‌ای توقعات از این افراد بیشتر خواهد بود.

مشکلات کاخ گلستان از یک اشتباه ناشی شد

معمارزاده با اشاره به مسائلی که این روزها در خصوص کاخ گلستان و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم این کاخ رخ می‌دهد، گفت: معتقد هستم این مسائل به دلیل یک اشتباه رخ داده است که انشاالله تکرار نخواهد شد. البته باتوجه به مجوزی که پیمانکار برای ساخت و ساز در پشت کاخ گلستان دارد و به دلیل آنکه تا حدودی قوانین ما در حوزه میراث فرهنگی ضعیف است، به لحاظ اجرایی نمی‌توانیم پیگیر تخلفات باشیم.

این کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در این میان شهرداری نیز در شرایطی قرار دارد که به دنبال درآمدزایی است و بافت تاریخی ما هم سال‌هاست به حال خود رها شده و قاعدتا برخی از بناها دچار فرسودگی شده‌اند. همچنین در خصوص برخی از بناها طمعی وجود دارد که عمدا توسط مالک تخریب می‌شوند؛ در چنین شرایطی تصمیم‌گیری بسیار دشوار است. چنانکه کارشناسان میراث در بازدیدهای خود گاها با بناهایی روبرو می‌شوند که درصد زیادی از آن تخریب شده است و شاید هزینه مرمت آن از ساخت یک بنای جدید بیشتر تمام شود، اما اینکه آیا حق داریم آن بنای تاریخی را تخریب کنیم یا خیر جای سوال دارد. اگر شورای فنی میراث فرهنگی چنین تصمیمی را اخذ کند اشتباه کرده است. هر کس دیگری هم این کار را بکند اشتباه کرده است.

معمارزاده خاطرنشان کرد: برخی از عوامل شهرداری همچنان در تفکرات گذشته خود سیر می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود تا دیگر شاهد مواردی مانند تخریب بنگاه فرد شیشه نباشیم. اینکه در زمان تخریب این بنا حتی یک نفر هم نبود که جلوی آن را بگیرد جای شک و شبهه دارد. چگونه است که عوامل شهرداری با سرعت تمام، بساط دستفروشان کنار خیابان را جمع می‌کنند اما در خصوص تخریب بناهای تاریخی که به عنوان اثر ملی ثبت شده‌اند، این اتفاق نمی‌افتد؟

مولف کتاب «خیابان، کالبد و سیمای شهری در محدوده‌ی مرکزی تهران (حصار ناصری)» یادآور شد: حتی در حریم کاخ گلستان شاهد ساخته شدن پاساژ روی مدرسه صدر هستیم و اکنون نیز روی حجره‌های مدرسه صدر این ساخت و سازها ادامه پیدا کرده و شهرداری مجوزها را داده و پولش را گرفته است. اینجاست که میراث فرهنگی راه به جایی نمی‌برد چراکه توان اجرایی لازم را ندارد. مدرسه صدر در کنار مسجد امام قرار دارد و این روزها تحت تخلف ساخت و ساز قرار گرفته. مدرسه صدر به دوره فتحعلیشاه بازمی‌گردد و در حریم اثر کاخ گلستان قرار دارد اما روی حجره‌های مدرسه یک طبقه تجاری می‌سازند. مجوزهای لازم از شهرداری اخذ شده اما میراث چنین مجوزهایی نداده.

این کارشناس حوزه مرمت در ادامه به ساخت و سازهایی که در حریم بصری امامزاده صالح درحال انجام است اشاره کرد و گفت: در امامزاده صالح و تکیه تجریش که در فهرست میراث ملی ثبت شده‌اند شاهد تخلف‌هایی در پاساژ قائم هستیم چنانکه یک ساختمان با ارتفاع زیاد به حریم منظری این دو اثر ملی وارد شده. همچنین حریم بازار تاریخی تجریش تحت الشعاع قرار گرفته. تاکنون دو نامه توسط میراث برای جلوگیری از این ساخت و سازها نوشته شده اما شهرداری به آن توجه نکرده حتی به این نامه‌ها پاسخ نداده است.

معمارزاده خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی سنگلچ در کوچه موحدیان احدی ساختمانی در حال ساخت است که میراث فرهنگی مجوز ۱۲ متر برای آن را صادر کرده. این ساختمان که روبروی دهنه پاچنار خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد در حال حاضر با مجوز شهرداری حدود ۲۳ متر ساخته است که تخلف است. در واقع می‌توان گفت که شهرداری رعایت نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز