خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی به ایلنا خبر داد:

ساخت و سازهای پشت کاخ گلستان متوقف نمی‌شود مگر با دستور قضایی

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۰۸۰

درحالی که بیش از دو ماه از ساخت و سازهای بیش از حد مجاز پشت کاخ گلستان می‌گذرد، پیمانکار همچنان کار خود را ادامه می‌دهد چراکه به گفته مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی، توقف ساخت و سازها منوط به دستور قضایی است چراکه آنها متاسفانه از میراث فرهنگی و شهرداری مجوز دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساخت و ساز در پشت کاخ گلستان از زمانی خبرساز شد که ارتفاع این سازه بیش از استانداردهای ساخت و ساز در حریم میراث جهانی شد. البته این افزایش ارتفاع بدون مجوز میراث فرهنگی و شهرداری انجام نشد چراکه سازنده برای انجام این کار مجوز میراث فرهنگی و البته شهرداری را دارد.

اینگونه است که سازمان میراث فرهنگی بعد از انتشار اخبار و بزرگ شدن ماجرای ساخت و ساز بیش‌تر از حد مجاز در حریم میراث جهانی، وارد موضوع شد و در نهایت از این ساخت و سازها که پشت کاخ گلستان انجام شده است شکایت کرد. ماجرا آنجا داغ شد که سازنده علاوه بر مجوزی که درخصوص ساخت تا ۱۰ و نیم متر دارد (که البته این ارتفاع نیز خارج از استانداردهای میراث جهانی است) درصدد ساخت بیش از این ارتفاع یعنی تا حدود ۱۱ و نیم متر برآمد که درنهایت با شکایت میراث تهران و سازمان میراث فرهنگی ناچار شد این ارتفاع را تا کاهش دهد و به ارتفاعی که در مجوزش دارد، برساند.

البته آن ارتفاع نیز جای بحث دارد چراکه آنگونه که مشخص است شورای فنی میراث فرهنگی تهران در آن زمان رای به صدور مجوزی خلاف استانداردهای میراث جهانی داده است؛ چراکه ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز در حریم میراث جهانی ۷ و نیم متر است اما مجوزهای صادر شده از امکان ساخت و ساز تا ۱۰ و نیم متر حکایت دارند.

از این رو مجدد شکایت‌های دیگری از سوی سازمان میراث فرهنگی تنظیم و به دادگاه فرستاده شد و در نهایت دو کارشناس برای بررسی پرونده انتخاب شدند تا بازپرس براساس رای آنها نظر نهایی را اعلام کند.

ابراهیم شقاقی (مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی) در این باره گفت: با توجه به آنکه پیمانکار مجتمع تجاری «شمس‌العماره» مجوزهای لازم برای ساخت و ساز تا ۱۰ و نیم متر را از میراث فرهنگی و شهرداری دارد، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و کار را متوقف نکرده‌است. توقف این ساخت و ساز منوط به رای بازپرس و دستور قضایی است.

او با اشاره به آنکه درحال حاضر بازپرس پرونده با انتخابِ دو کاشناس، یک متخصص میراث و دیگری متخصص حوزه‌ ثبت، آن‌ها را موظف به پیگیری مجوز ساخت‌وساز و بررسی موقعیت مکانی زمین قرار گرفته در پروژه کرده است، گفت: هر دو بعد از پیگیری و بازدیدها، نظرات خود را به بازپرس اعلام کرده‌اند.

به گفته شقاقی، کارشناس میراث که برای این پرونده انتخاب شده بود، معتقد است که تخلف در حریم کاخ ثبت جهانی گلستان اتفاق افتاده، بر این اساس باید حداکثر ارتفاع در این ساخت وساز هفت و نیم متر باشد. البته کارشناس ثبت معتقد است، تداخلی اتفاق نیفتاده است. میراث فرهنگی به این رأی اعتراض کرده است تا کارشناس دیگری در این زمینه ورود کند. با این اعلام نظر باید منتظر نظر بازپرس برای تصمیم‌گیری نهایی باشیم.

آیا شورای فنی میراث فرهنگی تخلف کرده؟

او درخصوص رای کارشناس میراث پرونده کاخ گلستان و اینکه آیا با استناد به این رای می‌توان گفت شورای فنی میراث فرهنگی در آن زمان تخلف انجام داده‌است، گفت: اینکه تخلفی از سوی شورای فنی میراث فرهنگی صورت گرفته یا خیر نیازمند کار کارشناسی است و مراجع خود را دارد اما آنچه مشخص است این مهم است که ساخت و ساز در آن منطقه نباید بیش از هفت و نیم متر باشد و افرادی که این مجوزها را داده‌اند باید در مراجع ذیربط پاسخگو باشند.

مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: ساخت‌ و ساز در دست انجام پشت کاخ گلستان در مرحله‌ دادسراست و هنوز هیچ حکمی صادر نشده و پیمانکار همچنان بر سر حرف خود جلو می‌رود چراکه میراث فرهنگی هیچ حکم قضایی بازدارنده‌ای ندارد.

او معتقد است: با توجه به نظرات کارشناسان، بازپرس می‌توان رای به توقیف و توقف ساخت و سازها در پشت کاخ گلستان بدهد. این تخلف محرض است. امید است با رای بازپرس این ساخت و ساز که بیش از حد حریم میراث جهانی است متوقف شود.

ساخت و سازهای پشت کاخ گلستان متوقف نمی‌شود مگر با دستور قضایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز