خبرگزاری کار ایران

شب کاخ گلستان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۱۱۶

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه‍.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد، دارد.

به گزارش ایلنا، در ادامه برگزاری شب‌های تهران شناسی که تاکنون، شب‌های: تکیه دولت، خیابان مولوی، بهارستان، چنارستان، باغ‌های تهران، میدان توپخانه، که برگزار شده‌اند، اکنون شب کاخ گلستان با سخنرانی: سید محمد بهشتی، علیرضا انیسی ومسعود نصرتی برگزار می‌کنیم. همچنین فیلم مستندی درباره تاریخچه کاخ گلستان به نمایش در می‌آید.

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بناهای عهد  آقا محمد خان قاجار  بوده و در سال ۱۲۱۶ ه‍.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار  به پایان می‌رسد، دارد.

کاخ گلستان از عهد  صفویه  تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی گردیده‌است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران  شاه عباس صفوی  و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهارباغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان  شاه سلیمان صفوی  (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران  زندیه  بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ و در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در  پنوم‌پن، پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو  به ثبت رسید.

مکان برگزاری: خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان نجات الهی، چهارراه ورشو، تالار فردوسی

 زمان برگزاری: سه‌شنبه دوم بهمن‌ماه ساعت پنج عصر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز