خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

به‌جای مسئله حضور عراقی‌ها در مشهد سراغ آنچه در ویلاهای شمال می‌گذرد، بروند/شیوع ایدز در عراق بهانه‌ای برای حمله به اربعین

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۳۹۴

یکی از دفاتر مسافرتی می‌گوید ایجاد شایعه شیوع ایدز در عراق در ادامه مسئله مشهد بوده که می‌خواهند با آن زائرین کشورهای مختلف را به‌هم بدبین کنند و به‌نوعی از راهپیمایی ۲۰ میلیونی اربعین جلوگیری شود؛ وگرنه به سراغ ویلاهای شمال می‌رفتند که شاهد اتفاقات به مراتب بدتری در آنجا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر ممنوعیت ورود گردشگران عراقی به کشور کویت به‌دلیل شیوع ایدز در عراق منتشر شد. باتوجه به اینکه در این روز‌ها تعداد بالایی از گردشگران کشور ما از عراق هستند، برای جویا شدن از صحت این خبر  با مصطفی فتح‌الله‌زاده که دارای دفاتر مسافرتی در عراق، لبنان، مشهد و تهران است، به گفت‌وگو پرداختیم.

فتح‌الله‌زاده در این‌باره توضیح داد: از زمان سقوط صدام در عراق، کشور کویت در دادن ویزای خود به عراقیان به‌شدت سختگیر بوده و سالانه تعداد بسیار کمی از مردم عراق موفق به گرفتن ویزای این کشور می‌شوند. درنتیجه باید گفت که کویت نسبت به عراق بازار آنچنانی نداشته و ندارد، اما در مقابل؛ شیعیان زیادی در کشور کویت هستند که می‌خواهند برای زیارت به کشور عراق سفر کنند. به همین دلیل هر ساله وقتی به ایام محرم و اربعین نزدیک می‌شویم، اخباری را منتشر می‌کنند تا مردم را از مشارکت در مراسم محرم و اربعین دلسرد کنند.

وی افزود: این بازی رسانه‌ای هر ساله نه تنها از سوی کویت بلکه از طریق عربستان هم انجام می‌گیرد و هر دوره تنها موضوع آن متفاوت می‌شود و امسال به سراغ موضوع ایدز رفته‌اند. اما درنهایت باید بگویم باتوجه به منبع موثقی که بنده از آن مطلع هستم؛  شیوع ایدز به‌هیچ‌وجه در عراق شایع نیست. از طرفی دیگر این موضوع همانند این است که صبح بگویند از این به بعد کویت از ورود ایرانی‌ها به کشور خود جلوگیری می‌کند که مسئله خنده‌داری است؛ چراکه همانند مردم عراق، افراد بسیار کمی هستند که از ایران به کویت بروند و عنوان کردن این موضوع غیرقابل قبول است.

فتح‌الله‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر نظارتی در مرزها وجود دارد که در صورت مبتلا بودن فرد از ورود او به کشور جلوگیری شود، بیان کرد: این موضوع در تخصص من نیست ولی مجددا می‌گویم که این بیماری دست‌کم در این ابعاد و با چنین دلایلی در عراق وجود ندارد و نباید به‌این صورت در جامعه نگرانی ایجاد کرد. یکی از موارد اصلی ابتلا به ایدز وجود اعتیاد و ناهنجاری‌هایی در جامعه بوده؛ ولی آمار این بیماری به غیر از مناطقی از بغداد، در بقیه مکا‌ن‌های عراق خیلی پایین است چراکه عراق دارای جامعه‌ای سنتی بوده و هنوز که هنوز است عراقیان به‌صورت خانوادگی و در خانه‌های بزرگ با پدر و عمو و آشنایان زندگی می‌کنند و عشیره به افراد می‌گوید که با چه کسی ازدواج کنند و اگر اتفاق و حادثه‌ای ایجاد شود قبل از دادگاه، عشیره درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: جامعه عشیره‌ای هنوز در عراق حضور پررنگی دارد و مجلس عشایر از مجلس دیگر آنها قوی‌تر است. هنوز اگر من و شما در آنجا به اختلاف بخوریم، حکم عشیره لازم الاجراتر از حکم دادگاه است. تازه دادگاه هم می‌گوید هر چه که بزرگ خانواده شما می‌گوید را باید بپذیرید و آن حرف برای دادگاه هم لازم الاجرا است. به‌همین دلیل برای افراد این ترس وجود دارد که اگر من با فلان دختر ارتباط برقرار کنم و عشیره آن متوجه شود، ممکن است حکم کشتن مرا بدهند. به‌علاوه این موضوع در این جامعه هنوز اعتیاد افراد خانواده نیز اجازه علنی شدن پیدا نکرده و نتوانسته آمار بالایی پیدا کند

وی افزود: به‌این ترتیب اگر این موضوعات دلایل اصلی شیوع بیماری ایدز باشد که هست؛ باتوجه به کم بودن آمار آنها در عراق می‌توان چنین شایعاتی را به راحتی رد کرد و گفت که این اخبار صد درصد براساس اتفاق‌های رسانه‌ای است که در ادامه مساله مشهد می‌خواهند آن را ایجاد کنند. ولی اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنم، اکثر عراقی‌ها به‌صورت خانوادگی به ایران سفر می‌کنند و چنین موضوعات مختص به افراد دیگری است.

فتح‌الله‌زاده با بیان اینکه ماجراهای مشهد را قبول دارد، گفت: از نظر من که ۱۵ سال است در عراق فعالیت می‌کنم، چنین اقداماتی بازی مذهبی است که زائرین کشورهای خلیج فارس را به هم بدبین کنند و به‌نوعی حمله‌ای به ماجرای عظیم ۲۰ میلیونی اربعین است. مسئله مشهد موضوع قابل بحثی است که حتما باید روی آن کار شود. فساد در همه‌جا وجود دارد و ما برای مشهد باید راهکار ارائه دهیم. به‌عنوان مثال می‌توانیم برای زائران ویزای زیارتی را تعریف کنیم.

 فتح‌الله‌زاده ادامه داد: افرادی که از بغداد به مشهد می‌آیند و خالکوبی دارند، اتفاقا تعدادشان بسیار کم است و کاملا مشخص است که برای چیزهای دیگری قصد ورود به ایران را دارند و در نهایت هم به شمال می‌روند. ولی چرا ما این موضوع را فقط در مشهد پیگیری می‌کنیم؟ چرا ویلاهای شمال را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم؟ درباره مشهد، من نمی‌گویم که بزرگنمایی هست یا نیست ولی در این موضوع جهت‌گیری دیده می‌شود وگرنه چرا ابتدا به سراغ شمال نمی‌رویم که شاهد اتفاقات به مراتب بدتری در آنجا هستیم.

وی توضیح داد: در نهایت باید بگویم، اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم و انصاف را در نظر بگیریم، هنوز نمی‌توان در این جامعه آمار قابل توجهی از این بیماری را ممکن دانست. البته نمی‌گوییم که به صورت کلی وجود ندارد ولی به این صورت و نگرانی که کویت آن را مطرح کرده نبوده و نیست. منطقا و آمارا این موضوع صحت نداشته و در حقیقت مشکل آنها اربعین بوده که در این سال‌ها برای ما هم عادی شده است. به‌عنوان مثال سال گذشته شبکه العربیه در نزدیکی همین ایام مشکلاتی را درمورد هتل‌های عراقی مطرح کرد و گفت که در هتل‌های کربلا و نجف به زائران تجاوز می‌شود که همانند این موضوع اصلا صحت نداشت.

وی در پایان گفت: شاید این قضیه پیرو مساله مشهد باشد و بخواهند آن را به آن اتفاق متصل کنند تا شاهد غیرتی شدن ایرانیانی در مشهد باشیم و اینکه ممکن است مثلا عراقی‌ای را با چاقو بزند که در این‌صورت بین ایرانی‌ها و عراقیان کشت‌وکشتار و بی‌احترامی‌ به‌وجود می‌آید و آنها نسبت به هم موضع پیدا می‌کنند. ولی سوال این است که چه کسی سود این قضیه را می‌برد؟ قطعا کسانی که مخالف بحث شیعه و شلوغ شدن شهر امام رضا، امام حسین، اربعین و ... هستند. لذا باید این موضوع کارشناسی شود. ما در بحث گردشگری ضعیف هستیم و در این سال‌ها گردشگران زیارتی و سیاحتی خود را جدا نکرده‌ایم تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز