خبرگزاری کار ایران

تقدیر از ۱۵ شهر نامزد پایتختی کتاب ایران

مراسم تقدیر از ۱۵ شهر راه یافته به مرحله نهایی دومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران با حضور سید عباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ با حضور نمایندگان شهرهای اصفهان، بوشهر، تبریز، خورموج، دزفول، رامهرمز، رشت، سبزوار، سیرجان، شهرکرد، شیراز، کاشان، نیشابور، یزد و شهرری روز دوشنبه (۲۶ بهمن ماه) در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب از 15 شهر مرحله نهایی پایتختی کتاب ایران تقدیر شد.

معاون امورفرهنگی در این نشست ضمن تشکر از نمایندگان ۱۵ شهر راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره عنوان کرد: تمایز جشنواره پایتخت کتاب ایران با دیگر جشنواره‌ها در این است که این جشنواره به بهانه برگزاری به دنبال گسترش زیرساخت‌های نشر و کتاب در کشور است. این جشنواره بهانه‌ای است تا نگاه بخش خصوصی، عمومی و دولتی را به زیرساخت‌های فرهنگ مکتوب معطوف کند.

وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های فرهنگ مکتوب در سراسر کشور محدود هستند و همین موارد محدود هم در معرض تهدید قرار دارند. البته این تهدید منحصر به شهرستان‌ها نیست بلکه شهرهای بزرگ نیز با این تهدید مواجه هستند. در مجموع گرفتار فقر آشکار در بحث حمایت از فرهنگ مکتوب کشور هستیم و‌‌ همان گونه که بار‌ها عنوان کرده‌ام ایران فقط تهران نیست بلکه باید زیرساخت‌های فرهنگ مکتوب در کل کشور گسترش پیدا کند. از این رو طرح پایتخت کتاب ایران به دنبال آن است تا تکاپویی در شهرستان‌های ما به منظور گسترش زیرساخت‌های فرهنگ مکتوب ایجاد شود.

صالحی با اشاره به تعداد شهرهای شرکت کننده در این دوره از جشنواره و مقایسه آن با دور اول جشنواره گفت: ۹۹ شهر در این دوره از جشنواره شرکت کردند که نسبت به سال گذشته یک سوم افزایش داشته است. انتظار می‌رود بخش خصوصی، عمومی و دولتی را برای گسترش زیرساخت‌های نشر گسترش دهیم. امسال شاهد هم افزایی و هم گرایی بیشتر میان شهر‌ها و مناطق و در عین حال میان بخش‌های مختلف شهر به منظور شرکت در این جشنواره بودیم. این مسیر با همه نوپا بودن توانسته است سازمان‌ها و مجموعه‌های خصوصی و دولتی را درگیر این موضوع کند. اینجایزه یک فرصت است تا گروه‌های مختلف به سوی هم افزایی بیشتر به منظور بهبود زیرساخت‌های کشور در حوزه مکتوب بشتابند.

همچنین سید آبادی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به استقبال گسترده و بالا رفتن کیفیت برنامه‌های شهر‌ها در این دوره از برگزاری جشنواره گفت: شهرهای کشور فعال ظاهر شدند و در مجموع ۹۹ شهر برنامه‌های خود را در فرصت مشخص شده به دبیرخانه ارسال کردند. پس از دو مرحله داوری نیز ۱۵ شهر به دور نهایی راه یافتند.

وی با تاکید بر ضمانت اجرایی به عنوان یکی از شرایط انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و حضور اضلاع نشر در برنامه‌ها از شرایط ضمانت اجرایی جشنواره به منظور انتخاب پایتخت کتاب محسوب می‌شوند.

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی نیز از ایجاد مکانیزم تشویقی برای پایتخت کتاب ایران خبر داد و گفت: این مکانیزم‌های تشویقی از نخستین دوره این جشنواره آغاز شده و ۲ مورد آن به طور قطعی اجرا شده است.

وی افزود: مورد اول اینکه شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شوند از پرداخت حق استانی به منظور برپایی نمایشگاه کتاب در آن استان معاف می‌شوند. همچنین کتاب‌های مولفان و نویسندگانی شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شوند، به طور جداگانه خریداری می‌شود تا از این طریق به زیرساخت‌های نشر در آن شهر کمک شود.

امیرزاده همچنین درباره تقدیر از ۱۵ شهر راه یافته به مرحله نهایی دور دوم جشنواره پایتخت کتاب ایران گفت: به هر یک از این شهر‌ها مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال حواله خرید کتاب اختصاص داده شده که در پایان این جلسه اهدا می‌شود.

کد خبر : ۳۴۷۵۹۵