خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تهران، مازندران و خراسان رضوی در صدر پرشکایت‌ترین استان‌های کشور/ فروردین و سه ماه تابستان پر شکایت‌ترین ماه‌های سال

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۰۸۹

به گفته مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، تهران، مازندران و خراسان رضوی در صدر پرشکایت‌ترین استان‌های کشور قرا دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچه به تعطیلات آخر سال و البته نوروز نزدیک‌تر می‌شویم تلاش گردشگران برای انتخاب مقاصد سفر و به تبع آن خرید بسته‌های سفر و البته رزرو مراکز اقامتی مورد نظر بیشتر می‌شود. از سویی عموما بیشترین تخلفات و به تبع آن شکایات نیز در این ایام صورت می‌گیرد و ثبت می‌شود. در این میان سامانه ۰۹۶۲۹ جهت ثبت شکایات مردمی از تاسیسات گردشگری معرفی شده است. 

یحیی نقی‌زاده محجوب (مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری) درخصوص نظارت بر بسته‌های سفر و قیمت تاسیسات گردشگری که به مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهند داد، گفت: با توجه به آین نامه‌ای که از طریق هیات وزیران به وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده، قیمت تاسیسات گردشگری درقالب تعرفه‌ای سالانه بررسی می‌شود و با هماهنگی تشکل‌ها تعیین و ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ این تعرفه، هیچکدام از تاسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارتخانه میراث و گردشگری حق افزودن بر قیمت‌ها را نخواهند داشت. این موضوع از طریق نظارتهای مستقیم و غیر مستقیم و درخواست‌ها و شکایات مردمی قابل رصد، پایش، رسیدگی و برخورد است. 

او ادامه داد: همه تاسیسات گردشگری موظف هستند نرخ‌های ابلاغی را در معرض دید عموم قرار دهند تا بر مبنای نرخ‌های مصوب قیمت‌ها تطبیق داده شود. این مهم یکی از موضوعات بازرسی محسوب می‌شود. 

نقی زاده درخصوص تماس‌ها و شکایاتی که از تاسیسات گردشگری طی ۱۰ ماه گذشته صورت گرفته، گفت: در میان تمام تماس‌های انجام شده با سامانه ۰۹۶۲۹، حدود ۳ و نیم درصد مربوط به شکایات است. از این میان حدود ۲۰ درصد مربوط به شکایت از تعرفه‌ها و نرخ‌هاست. بیشتر آن‌ها نیز به تاسیسات رسمی مانند هتل و. . ارتباطی ندارد و در بیشتر مواقع مربوط به تاسیسات کوچک مانند خانه مسافرها و ویلاها و… است که بخصوص از ما مجوز ندارند. از این رو می‌توان گفت بحث قیمت‌ها در خصوص مراکز اقامتی مجاز خیلی مورد شکایت نبوده. البته در حوزه کمی و کیفی خدمات حتا در حوزه رزرواسیون اشکالاتی وجود داشته. 

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به آنکه عموما پیک سفرهای نوروزی از ۱۵ اسفند ماه آغاز می‌شود، درخصوص پیک‌های موردی که تا پایان سال خواهیم داشت و احتمال افزایش شکایات، گفت: عموما در طول سال در زمان‌های پر مسافر و تعطیلات چند روزه‌ای که پیش می‌آید، با افزایش میزان شکایات روبه رو می‌شویم. درواقع در ایام مشخصی از سال، تعداد شکایات و تماس‌ها افزایش می‌یابد. برای مثال از ۲۳۰ هزار تماسی که در طول سال جاری در سامانه ۰۹۶۲۹ ثبت شده، ۱۰۰ هزار تماس فقط در یک ماه آن هم فروردین ثبت شده. سایر تماس‌ها در ایام تابستان که پیک تابستانی سفر را شاهد هستیم حاصل می‌شود. تعداد کمی از تماس‌ها نیز بین سایر ماه‌های سال توزیع می‌شود. 

او گفت: ساز و کاری که در نظر گرفته‌ایم که قبل از آنکه مورد پیش آمده منجر به شکایت شود، این امکان را ایجاد می‌کند تا شکایت مسافران به صورت آنلاین دریافت و مورد پیگیری قرار گیرد. علاوه بر مرکز، معاونان گردشگری و کارشناسان گردشگری استان‌های کشور نیز در جریان این انتقادات و شکایات قرار می‌گیرند. در کارتابل اختصاصی استان وارد می‌شود و ما نیز امکان رصد داریم. همین امر سبب شده تا در بسیاری از استان‌ها بیش از ۹۰ درصد و حتا ۱۰۰ درصد موارد شکایت رسیدگی و رفع شود. به طور میانگین بیش از ۸۰ درصد موارد شکایت رسیدگی شده است و سایر موارد نیز در حال رسیدگی است. 

نقی زاده در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایات گردشگران در کدام استان‌های کشور ثبت شده‌است، گفت: بیشترین شکایت متعلق به استان تهران است. بعد از آن مازندران و خراسان رضوی در صدر پرشکایت‌ترین استان‌های کشور قرار می‌گیرند. میزان شکایت طبیعا تابعی از میزان سفر و مسافرت بوده و مقاصد با مسافر بیشتر تبعا شکایت بیشتری را شاهد هستند. در تهران ۳۱۴۲ مورد ثبت شده که تاکنون به ۹۷ درصد آن‌ها پاسخ داده شده. 

با این وجود مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به‌عدم دسترسی مناطق آزاد به سامانه شکایات و به تبع‌ عدم رسیدگی به شکایات گردشگران و مسافران اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد به دلیل قوانین خود به این سامانه دسترسی ندارند و قرار است به زودی این دسترسی برای معاونان گردشگری این مناطق فراهم شود تا شکایات مسافران از این طریق بررسی و رفع گردد. 

او درخصوص کمترین و بیشترین نرخ اقامت که در کشور تعریف شده است، گفت: چنین لیستی را نمی‌توان ارائه داد که بر حسب محل اقامت، اتاق، شهر و…قیمت‌ها متفاوت است حتا قیمت اتاق‌های مختلف در یک مرکز اقامتی متفاوت است و این تفاوت‌ها در مراکز اقامتی مختلف متفاوت‌تر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز