خبرگزاری کار ایران

درنشست بررسی راهکارهای جذب گردشگر به آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

وزارتخانه گردشگری در برابر مشکلات ما چشم و گوشش را بسته است/ تشکل ملی نداریم/ انحصار ورود گردشگری خارجی در اختیار چند استان خاص

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۵۵۴

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در تبریز گفت: متنوع کردن مقاصد گردشگری از اهداف مهم ماست، باید با اولویت تمرکززدایی، از ایجاد انحصار برای ورود گردشگر خارجی به برخی استان های ویژه جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، صبح امروز -پنجشنبه 15 دی ماه- علی اصغر شالبافیان در نشست بررسی راهکارهای جذب گردشگر به استان آذربایجان‌شرقی با حضور مدیران و فعالان ملی و استانی صنعت گردشگری، با بیان اینکه توسعه گردشگری استان با حرف محقق نمی‌شود،گفت: استان آذربایجان‌شرقی نشان داده که گردشگری یکی از اولویت‌های مدیریت استان است، برداشت مدیران تورها از نقاط ضعف و قوت های حرفه ای استان یکی از خروجی ها و نتایج بسیار مهم و موثر این نشست ها است.

وی افزود: معرفی و بازاریابی یکی از مسایل اساسی حوزه گردشگری است که باید پرداخت و رسیدگی شود، متنوع کردن مقاصد گردشگری از اهداف مهم ماست، باید با اولویت تمرکززدایی، از ایجاد انحصار برای ورود گردشگر خارجی به برخی استان های ویژه جلوگیری شود.

یکی از چالش های جدی ما نوشتن محتوای مناسب گردشگری است

شالبافیان تصریح کرد: یکی از چالش های جدی گردشگری ،نداشتن محتوای مناسب در این حوزه است، عدم نشر محتوای مناسب در رسانه ها از ضعف های کاری ما در این بخش است، در قانون بودجه هزینه های تولید و نشر محتوای متناسب موضوعات بازاریابی حوزه گردشگری به عنوان هزینه مورد قبول مالیاتی تصویب شده زیرا معتقدیم این بستری است که باید فعالیت های تولید محتوا استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز تمامی هزینه های تولید و نشر به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محاسبه می شود، ادامه داد: براساس برنامه سازمان مالیاتی، صرفا ۵درصد هزینه فعلی حتی دفاتر خدماتی برای هزینه قابل قبول مالیاتی می‌تواند مصرف شود، این اصل برای سال های بعدی قابلیت اجرایی دارد و دایمی شده است.

رسول جلال الدینی، رئیس انجمن صنفی گردشگری یزد نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه گردشگری در تمام کشور مظلوم است، متولیان این عرصه نیز در مقایسه با دیگر عرصه ها مظلوم ترند اینکه، گفت: خانه های تاریخی تبریز از جمله خانه حریری خود به تنهایی یک فرهنگ و تاریخ است که باید با جزییات به عنوان سند تاریخی مبسوطی بررسی، تعریف و تشریح شود.

مسعود کرباسچى، رئیس انجمن دفاتر گردشگری سیستان بلوچستان هم با بیان اینکه حرکتی رو به جلو و همدلی و هماهنگی قابل تاملی در حوزه گردشگری استان آذربایجان شرقی دیده می شود، گفت:  متاسفانه وزارتخانه در مقابل مشکلات ما چشم و گوش اش را بسته، ما تشکل ملی نداریم، انجمن دفاتر در استان ها وضعیت نامطلوبی دارد، اساسنامه انجمن ایران نیاز به اصلاح اساسی دارد.

فاطمه شیخ پور، رئیس انجمن صنفی آذربایحان غربی، نیز گفت:  ضروری است اتاق فکر قوی برای بررسی ظرفیت های گردشگری و مشکلات ۳۰ ساله کشور در این بخش تشکیل شود، همچنین در رابطه با قراردادهای آژانس‌ها و قراردادهای مسافران باید بازنگری شود.

علی حسین زاده، دبیر تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران نیز اذعان داشت: امروز بحث آی تی و آی سی تی در تمام جهان بسیار گسترده شده و باید در ایران نیز مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، در این زمینه دعوت از بلاگرهای مطرح جهان و استفاده از ظرفیت راهنمایان تور خودتان به عنوان منابع تولید محتوا ضرورت دارد.

وی افزود: ما در آذربایجان شرقی کارگروه گردشگری الکترونیکی را تشکیل دادیم و درامور آموزش مدیران تور همچنین بحث تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، آمادگی کامل داریم.

حسین زاده تاکید کرد: یک بحث مهم در تورهای ما بحث ایران هراسی است، که باید تور ویژه ای برای گردشگری الکترونیکی و استفاده از بلاگری های داخلی و خارجی برای معرفی بهینه و صحیح ایران در سطح جهان انجام شود.

وی ادامه داد: در استان های اصفهان، خوزستان و... تشکیل کارگروه دادیم و هر استانی که اعلام آمادگی کند آمادگی تشکیل کارگروه آموزشی هستیم.

دبیر تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران  ادامه داد: مشکل دیگر ما بحث اجرای تورهای داخلی و تورهای یک روزه است که منبع مشخص صدور مجوز در کشور ندارند و اغلب از آژانس های گردشگری مجوز می گیرند که اگر به مشکلی برخوردند به کل صنعت گردشگری استان ها بر می گردد.

وحید خادمی، رئیس انجمن دفاتر گردشگری استان خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برگزاری چنین تورهایی برای مدیران تور که خود متخصص این حوزه هستند، بسیار سخت است اما این برنامه به جا و کارشناسی برگزار شده بود، گفت: تبریز هم مثل خوزستان زیرساختهای ضعیفی دارد، یک اتوبوس گردشگری ندارد بلکه مسافران با اتوبوس شرکت واحد مسافران تردد می کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم برای ما سفرهای ارزان است، ما مسافران زیادی از کشور عراق داریم، اگر بخواهیم از خوزستان یک ‌پک گردشگری به تبریز ببندیم و این پک هم نرخ وان باشد قطعا مسافر،ترکیه و وان را ترجیح خواهد داد، پیشنهاد می کنم برای رونق یافتن گردشگری از بین رفته، برنامه های کاربردی تری داشته باشید برنامه ای برای سفرهای ارزان قیمت به استانها ارائه کنید.

حمزه زاده، رئیس جامعه هتل‌داران استان آذربایجان شرقی هم  گفت: اکثر هتل های استان استانداردسازی شده و ‌گواهی استاندارد گرفتند، 50درصدهتل ها گواهی کیفیت استاندارد گرفتند و مابقی در چرخه کسب این گواهی هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در تبریز گران بودن زمین است که یک سرمایه دار برای سرمایه گذاری و احداث هتل یا در خرید زمین، یا بهره مندی از تسهیلات کم بهره و... به مشکل برمی خورد، در برخی کشورهای همسایه برای احداث هتل با استانداردهای جهانی زمین رایگان و وام های کم بهره با دوره تنفس بالا می دهند، ما در این زمینه در کل کشور با مشکل مواجه هستیم که باید برای توسعه گردشگری برای این امر تمهیدات ویژه سنجیده شود.

مریم محمدپور، گردشگری سلامت نیز گفت: در مورد گردشگری سلامت باید مدیران استان توجه بیشتری داشته باشند، تبریز به عنوان شهر مرزی پیش قراول گردشگری سلامت است، همه مدیران تورها بر وضعیت نابسامان این بخش تاکید کردند چرا باید ما حق مان را گدایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ، در این استان گردشگری سلامت به دلایل همسایگی با چند کشور و ارزان بودن خدمات نقش بالایی دارد، افزود: اینکه درخواست ویزا از کانال آژانس های باشد آب باریکه ای برای ما خواهد بود، چرا هر کسی از هر کانالی اقدام می کنند و ما فقط تماشاگر هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز