خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث‌ و گردشگری مطرح کرد:

برای توسعه گردشگری به تحول در نگاه همه نیاز داریم/ ائمه جمعه برای بازبودن مساجد جدیت به خرج دهند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۵۱۷

ضرغامی تاکید کرد: کشورهای همسایه با تصمیمات خیلی معمولی مثل خرید یک فوتبالیست و یک قراداد در ظاهر بزرگ، چندبرابر از آن در گردشگری بهره می‌برند، ما هم باید راه‌های جدید را تجربه کنیم، فقط به خط شکنی احتیاج داریم، به تحول در نگاه همه نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در آستانه شروع هفته گردشگری گفت:‌ نسبت به توانمندی گردشگری کشور، درصدد افزایش آمار واقعی و درست گردشگری هستیم. مشکلات را هم آرام آرام برطرف خواهیم کرد. حتا در دیدار با رییس قوه قضاییه  بخشی از مشکلات حوزه گردشگری را مطرح کردیم. نگاهی که بزرگان دارند صحیح و دقیق است، اما وقتی به سطوح پایین‌تر می‌‌رسیم دچار برخی مشکلات می‌شویم. 

او ادامه داد: ‌بزرگترین کاری که مدیریت گردشگری در کشور انجام می‌دهد ایجاد تحول در نگاه همه کسانی است که باید گردشگری را رونق دهند. برخی از مشکلات خاصی را که در گردشگری داریم آرام آرام در سطح ملی و با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های مداخله‌گر در گردشگری برطرف می‌کنیم. هرچند مسائل سیاسی وجود دارد، برای نمونه پس از رفتارهای سیاسی دولت آذربایجان که ارتباط زمینی با ایران را قطع کرد، از یک میلیون و 800 هزار نفر گردشگری که از آذربایجان به ایران سفر می‌کردند به 10 درصد این آمار و عدد 180 هزار نفر رسیده‌ایم. البته این مهم نیست و از راه‌های دیگر ورود گردشگران را جبران می‌کنیم. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی سپس به طرح لغو یکطرفه روادید ایران با کشورهای مجاور، همسایه و گروه پنج‌گانه‌ای که درنظر گرفته شده است، اشاره کردو افزود:‌ با همکاری و حمایت وزارت خارجه، تسهیلات بیشتری برای ورود گردشگران فراهم خواهد شد.

ضرغامی درباره تسهیلات مختص سرمایه گذاری گردشگری نیز گفت: در سال نخست مدیریتم در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تسهیلات خوبی را در قالب تبصره 18 به سرمایه‌گذاران پرداخت کردیم و به گفته مسئولان سازمان مدیریت، وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی بهترین عملکرد را در استفاده از تسهیلات تبصره 18 داشته است. درحال حاضر هم 10 هزار پروندۀ آماده در بانک‌ها وجود دارد که کارشناسی شده و آماده اعطای وام است. البته در سال دوم تسهیلات بانکی دچار سکته شد، اما طبق آخرین آمار در یک ماه گذشته 1500 میلیارد تومان از تبصره 18 به پروژه‌های گردشگری تخصیص داده شد که با توجه به سهیمه بانک‌ها این رقم دوبرابر می‌شود و راه برای اعطای سه همت (سه هزار میلیارد تومان) باز شده است. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر آنکه آنچه بدنبال آن هستند رفع موانع علاقمندان به سرمایه گذاری است، یادآور شد: بخشی از موانع به دستگاه‌های نظارتی مربوط می‌شود که به اطلاع  اژه‌ای (رییس قوه قضایی) رسانده شد. بخشی از این موانع نیز به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود. از جمله این زیرساخت‌ها که به حوزه گردشگری مربوط می‌شود ایرلاین‌ها هستند. در سفر جیرفت (کرمان)‌ با پرواز 5 صبح رفتم و قرار بود یک ربع به 10 شب با هواپیما از بم برگردم، اما پرواز تا ساعت 2 بامداد تاخیر داشت و مردم چهارساعت در سالن ترانزیت فرودگاه معطل بودند. با این توانمندی هوایی آن توقعی که برای ارتقاء گردشگری می‌رود، اتفاق نمی‌افتد. البته ما دنبال راه حل هستیم و راه حل هم داریم، اما نمی‌خواهیم با حاشیه مطرح کنیم، چون متاسفانه عده‌ای به جای آن‌که دنبال حل مشکل باشند، دنبال حاشیه‌ها می‌روند و اجازه نمی‌دهند مشکل گردشگری حل شود. 

ضرغامی بیان کرد: تصورم این است اگر گردشگری رونق بگیرد و سرمایه‌گذاران بتوانند وارد شوند، ما هم می‌توانیم ریسک کنیم. کشورهای همسایه با تصمیمات خیلی معمولی مثل خرید یک فوتبالیست و یک قراداد در ظاهر بزرگ، چندبرابر از آن در گردشگری بهره می‌برند، ما هم باید راه‌های جدید را تجربه کنیم، فقط به خط شکنی احتیاج داریم، به تحول در نگاه همه نیاز داریم. البته مقداری این کار را بلدیم و سعی می‌کنیم مقداری جرأت به خرج دهیم و این‌ها را مطرح کنیم، مثلا چند روز پیش یک توئیت درباره سرویس بهداشتی فرستادم که مساله بسیار مهمی است؛ مساجد اهل سنت در طول روز باز است و سرویس بهداشتی آن تمیز است، اما مساجد شیعه مثل خانه شخصی می‌ماند به وقت اذان کلید می‌اندازند و در آن را باز می‌کنند و نماز را می‌خوانند و بعد دوباره در آن را قفل می‌کنند. گردشگر خارجی نقل کرده که وارد مسجد شده‌اند که از سرویس بهداشتی استفاده کنند، اما خادم مسجد اجازه استفاده به آن‌ها نداده است. اینطوری نمی‌شود کار گردشگری انجام داد. در توئیت بعدی از ائمه جمعه خواهم خواست که جدیت به خرج دهند، مساجد زیرنظر ائمه جمعه است. مساجد باید باز باشند، نظافت شوند و خدمات خوب دهند و ما هم الگوی سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ای که در پاکدشت افتتاح می‌شود را تکثیر می‌کنیم. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سرویس بهداشتی خیلی مهم است، اما معمولا برخود طنزآمیز با آن می‌شود. درحالی که هر کسی که با خانواده به جاده می‌رود اولین موضوعی که با آن برخورد می‌کند سرویس بهداشتی است. ما این مشکلات را یکی یکی شناسایی کرده و با جدیت برطرف می‌کنیم و روز به روز شاهد رشد خواهید بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز