خبرگزاری کار ایران

در نشست روز جهانی گردشگری مطرح شد؛

روند امیدوارکننده‌ی ورود خارجی‌ها و رشد ۲۷ درصدی گردشگری داخلی/ ۲۰ مصوبه حمایتی از سرمایه‌گذاری در گردشگری

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۴۷۰

پرواز مستقیم به مصر نخواهیم داشت/ در ماجرای پلمپ رویکردمان حمایت از واحدهای گردشگری است

علی اصغر شالبافیان گفت: چهارشنبه نخستین گروه گردشگران روس به ایران خواهند آمد. لغو روادید با چین را در نظر داریم و تسهیل ورود گردشگران خارجی با خودرو شخصی را بعد از تفاهم با دستگاه‌های ذیربط اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری روز جهانی گردشگری با حضور معاون گردشگری و مدیران ادارات کل این معاونت برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) درخصوص اقدامات این معاونت طی سال گذشته گفت: شعار سال گذشته درخصوص بازاندیشی در گردشگری بود. از این رو در حوزه سرمایه‌گذاری در گردشگری مصوبات خوبی درحدود ۲۰ مصوبه حمایتی داشتیم. همچنین رشد قابل توجهی در حوزه تملک سرمایه گذاری داشتیم که اردبیل، ایلام، آذربایجان شرقی، هرمزگان، تهران، خوزستان، فارس، آذربایجان غربی در صدر قرار دارند. ۲۵۰۰ پروژه در دست اجرا داریم که بخشی از آنها حاصل همین حمایت‌ها و مشوق‌هاست.

او ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۲ نیز اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌‌ای رشد ۳۵۰ درصد داشت. ۵ درصد از اعتبارات این بخش به حوزه زیرساخت‌های گردشگری تخصیص یافت. همچنین تسهیلات از رقم ۲ درصد به ۱۰ درصد افرایش یافت. 

به گفته شالبافیان، رفع مشکلات پروژه‌های بزرگ مقیاس را در نظر گرفته شده و موضوع آشوراده بعد از دو دهه مرتفع شد. هم افزایی بین دستگاه‌ها و حمایت از بخش خصوصی نیز مدنظر قرار گرفته است.

او ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های متعدد منعقد کردیم از آن جمله می‌توان به سازمان توسعه تجارت اشاره داشت که جایزه صادراتی احیا، حمایت از نمایشگاه‌های گردشگری خارجی و کمک به تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری در خارج از کشور در نظر گرفته شد. در نمایشگاه بین المللی گردشگری که بهمن ماه برگزار خواهد شد، کلیه فعالان گردشگری از ۵۰ درصد برای معافیت زمین نمایشگاه برخوردار می‌شوند و ۲۰۰۰ متر زمین برای تهاتر با شرکت‌کنندگان خارجی در نظر گرفته شد.

معاون گردشگری همچنین به روند گردشگران ورودی اشاره داشت و گفت: ورودی گردشگران از آبان ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ روند خوبی داشت اما با اتفاقات سال گذشته با کاهش گردشگران وردی روبه رو شدیم.

به گفته او در شش ماه نخست سال جاری ۳۳۵۴۰۰۰ وارد کشور شدند که در مقایسه با ۱۴۰۱ با رشد ۳۷ درصدی روبه رو شده است. 

شالبافیان درخصوص گردشگری داخلی نیز گفت: بیش از ۲۷ درصد رشد را شاهد هستیم و توزیع زمانی و مکانی را مد نظر داریم. تعطیلات دو روزه آخر هفته را مد نظر داریم. همچنین توزیع مکانی سفر با معرفی مسیرهای جدید انجام شد و نظام‌مند کردن رویدادها را در نظر گرفتیم. 

برنامه‌ای برای گردشگری سبز 

او درخصوص برنامه‌های هفته گردشگری گفت: بیش از ۱۳۰ برنامه استانی در ۶۰ شهرستان برگزار می‌شود. گردشگری سبز در بیش از ۵۰ بومگردی کشور برگزار می‌شود. میزگردهای تخصصی و برنامه‌های مختلف توسط پژوهشگاه و دانشگاه‌ها خواهیم داشت. تجلیل از فعالان گردشگری را در هفته آینده برگزار می‌کنیم.

مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه سازمان جهانی گردشگری حوزه سرمایه‌گذاری را مدنظر دارد و رویکرد سرمایه‌گذاری سبز را محور این مهم قرار داده، گفت: کمیته گردشگری سبز را راه اندازی کردیم و تعدادی از تفاهم‌نامه‌ها را با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط منعقد کردیم. بازاندیشی در گردشگری داشتیم و امسال هم بر حوزه گردشگری سبز، مردم، سیاره و رفاه متمرکز خواهیم شد. 

پلمپ تاسیسات گردشگری 

 معاون گردشگری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص ارائه آمار از تعداد واحدها و تاسیسات گردشگری که طی سال گذشته بنابر دلایل مختلف از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب پلمپ شده‌اند، گفت: در حوزه پلمپ تاسیسات گردشگری باید بگوییم که رویکرد حمایتی داریم و اینکه برخی تاسیسات  گردشگری پلمپ شدند رویکرد ما با حفظ و رعایت ارزش‌های ایرانی و اسلامی است. درحال حاضر با توجه به آنکه نشست خبری هفته گردشگری است از ارائه آمار در این خصوص معذوریم.

لغو روادید

او درخصوص لغو روادیدها نیز گفت: لغور روادید با عراق، گروهی روسیه صورت گرفته و چهارشنبه نخستین گروه گردشگران روس به ایران خواهند آمد. لغو روادید با چین را در نظر داریم و تسهیل ورود گردشگران خارجی با خودرو شخصی را بعد از تفاهم با دستگاه‌های ذیربط اجرایی خواهیم کرد. 

شالبافیان درخصوص نیازسنجی و پراکنش ساخت و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گفت: نیازمند آمایش درست برای ارائه مجوز هستیم. در برخی مناطق درصدد بازسازی تاسیسات موجود بر آمدیم. همچنین در برخی نقاط مانند مشهد نمی‌توانیم مجوز ندهیم اما ارائه تسهیلات و امکانات را منوط به استان‌هایی کردیم که نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری گردشگری هستند. توزیع تاسیسات گردشگری باید متناسب با توزیع گردشگری باشد. همچنین آمار تعداد مسافران داخلی و خارجی با توجه به جلساتی که داشتیم آمار گردشگران تفکیک شده. در خصوص آمار مسافران داخلی خلاء وجود دارد. دستگاه‌های اجرایی ملزم شوند که آمار مسافران اسکان داده شده در تاسیسات دولتی را در سامانه جانا ثبت کنند. 

معاون گردشگری همچنین درخصوص جذب ۱۵ میلیون گردشگر که در برنامه توسعه هفتم درنظر گرفته شده، گفت: تاسیسات گردشگری ترکیبی، تسهیل در مقررات، حمل و نقل و ... مواردی است باید به آن توجه کرد. 

ملاحظات محیط زیستی طرح‌های گردشگری

او همچنین گفت: ملاحظات محیط زیستی طرح‌های گردشگری باید در نظر گرفته شود. درخصوص طرح آشوراده نیز اینگونه است. در حوزه گردشگری سبز سه محور را دنبال می‌کنیم. با آبفا و ساتبا و  وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌هایی خواهیم داشت. هم‌چنین میزهایی با این محوریت در دفتر گردشگری داخلی فعال شده است.

شالبافیان درخصوص مشوق های گردشگری در هفته گردشگری گفت: تعرفه انرژی در حوزه گاز را کاهش دادیم و برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز ورود کردیم. مدیریت پسماند و تعرفه های آن فعالان حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما درصدد تعیین این تعرفه ها برآمدیم. ضمن آنکه بازدید از موزه ها در روز جهانی گردشگری که ۵ مهرماه است رایگان خواهد بود. روز جهانی گردشگری روز فعالان گردشگری است.

تکلیفِ تور مصر

او همچنین درخصوص روابط گردشگری با مصر و برقراری پرواز مستقیم گفت: مرجع پاسخگو سازمان هواپیمایی است و روابط ما با مصر در چارچوب روابط سیاسی قرار دارد ضمن آنکه احتمالا پرواز مستقیم نخواهیم داشت. طی هفته آینده گروهی از مصر برای رایزنی به ایران خواهند آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز