خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقال پول و زیرساخت‌های اینترنت بزرگترین چالش رزرو آنلاین توسط گردشگران خارجی/ کاهش جدی در نرخ اقامت در هتل‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۸۵

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران می‌گوید: در بیشتر مسیرها با کمبود پرواز و البته قطار روبه‌رو هستیم. بخصوص در مسیرهای دورتر مانند کرمان و جنوب کشور این کمبودها به شدت حس می‌شود و تاثیر آن در نرخ اقامت مشهود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید حمزه‌زاده (رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران) با اشاره به آنکه عموما سال گردشگری با مهرماه و همزمان شدن با روز جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر رقم می‌خورد، گفت: سالی که گذشت برای صنعت هتلداری کشور سال خوبی نبود. مشکلات زیادی داشتیم؛ از کمبود مسافر و کاهش آن در برخی مقاصد گرفته تا مشکلات مربوط به مالیات و بیمه و گرانی حامل‌های انرژی مانند آب و برق و… 

او ادامه داد: خوشبختانه تعرفه گاز با پیگیری وزارتخانه میراث و گردشگری و بخش خصوصی حل شد. اما یکی از مشکلات اساسی بحث معافیت ۵۰ درصدی مالیات بر درآمد تاسیسات گردشگری است. تاکنون از معافیت ۵۰درصدی در این خصوص برخوردار بوده‌ایم اما سال گذشته زمان این معافیت سپری شد. با وجود پیگیری‌های صورت گرفته در مجلس و دولت تاکنون این مهم استمرار نیافته. تلاش ما آن است که این معافیت در برنامه هفتم توسعه لحاظ و ابقا شود. البته قبل از اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه حدود دو سال خلاء وجود دارد. اگر این دو سال در نظر گرفته نشود، کلیه تاسیسات گردشگری باید ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند که قطعا هزینه‌های سنگینی بر دوش بخش خصوصی خواهد گذاشت. تلاش آن است تا از طریق مراجع مختلف این مهم حل شود و حتا بتوانیم مجوز لازم را از ستاد ملی کرونا به صورت دستی بگیریم و مدت آن را تمدید کنیم. همچنین می‌توانیم به دستوراتی که از سوی سران قوا تایید می‌شوند، اتکا کنیم و به تمدید معافیت ۵۰ درصدی امید داشته باشیم. 

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: در حوزه بیمه مشکلات زیادی داریم چنانکه سازمان تامین اجتماعی به بهانه‌های مختلف جرائم سنگین برای فعالان صنعت هتلدرای کشور وضع می‌کند که باید این مهم مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و حل شود. سازمان تامین اجتماعی در برخی موارد بیمه‌های غیر متعارف از هتلداران درخواست می‌کند. 

توزیع سفر و اقامت در خانه اقوام

او در ادامه به‌ عدم تحقق توزیع مکانی و زمانی سفر در کشور و تاثیر آن در حوزه هتلداری کشور اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط شاهد آن هستیم که میانگین سالانه اشغال هتل‌ها به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد. برخی از استان‌ها مانند اصفهان و فارس و استان‌های شمالی کشور ضریب اشغالشان بالاست اما سایر استان‌ها با ضریب اقامت پایین در طول سال فعال هستند. باید تلاش شود تا بتوانیم به سمت توزیع سفر و همه زمانی کردن سفر پیش رویم و اینگونه نشود که فقط تابستان و آنهم شهریور مسافر داشته باشیم. 

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در پاسخ به این سئوال که مسئولان گردشگری از رشد ۳۰ درصدی تردد و سفر در چندماه اخیر خبر می‌دهند اما هتلداران از کاهش میانگین اقامت حکایت دارند، آیا این نشان از آن دارد که مسافران اقامت در مراکزی غیر از هتل را ترجیح می‌دهند، گفت: نخست آنکه آماری که مسئولان گردشگری ارائه می‌دهند کلی است و درست یا غلط بودن آن نیز جای بحث دارد چراکه هنوز یک سیستم آماری درست که بتوان به آن اتکا کرد، در حوزه گردشگری نداریم. دوم آنکه وقتی صحبت از میانگین می‌شود، کل کشور مدنظر قرار می‌گیرد. شاید در چند استان یا شهر با افزایش روبه رو باشیم اما نمی‌توان آن را به تمام کشور تعمیم داد. ضمن آنکه نمی‌توان از مشکلات اقتصادی چشم‌پوشی کرد. سفر به نوعی از سبد خانواده‌ها کم شده و اگر هم سفر بروند از چادر یا اقامت در مراکز ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند، حتا اقامت در خانه اقوام نیز افزایش یافته است. 

تاثیر اتفاقات سیاسی در گردشگری

او با اشاره به برخی رویدادها و بحران‌های به‌وجود آمده در کشور گفت: سال گذشته جریاناتی در کشور اتفاق افتاد که مربوط به مسائل سیاسی بود اما بخش گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و خارجی خود را از دست داد. می‌توان گفت از آمریکا گردشگری نداریم و ۸۰ درصد گردشگران اروپایی نیز حذف شده. در ماه‌های اول وقوع بحران‌ها، بیش از ۵۰ درصد گردشگران داخلی را نیز از دست دادیم. این اتفاقات حتی اتفاقات کوچک‌تر از آنها تاثیر بزرگی در هتلداری دارند. برای مثال وقتی در تهران شاهد شکل‌گیری صف‌های طویل در پمپ بنزین‌ها بودیم، بلافاصله تاثیر آن را در سفر و کاهش آن شاهد بودیم.

چالش‌هایی از نوع حمل و نقل

حمزه‌زاده همچنین از کمبودهای موجود در ناوگان ریلی و هوایی به عنوان عوامل دیگر کاهش میزان اقامت در هتل‌ها یاد کرد و گفت: در بیشتر مسیرها با کمبود پرواز و البته قطار روبه‌رو هستیم. بخصوص در مسیرهای دورتر مانند کرمان و جنوب کشور این کمبودها به شدت حس می‌شود و تاثیر آن در نرخ اقامت مشهود است چراکه بیشتر مسافران هتل‌ها در این مقاصد از طریق راه‌های هوایی و ریلی به این مقاصد سفر می‌کنند و نبود بلیت هواپیما و قطار قطعا در کاهش میزان اقامت هتل‌ها تاثیر می‌گذارد. چندی پیش یکی از هتل‌های کرمان ۱۵ رزرو برای مسافران داشت که به دلیل نبود هواپیما و پیدا نشدن بلیت پرواز، کنسل کردند. 

او ادامه داد: این مهم درخصوص مسیرهایی مانند کیش و قشم و بوشهر و… نیز صدق می‌کند. نه تنها در زمان پر مسافر بلکه در زمان‌های کم مسافر نیز با مشکل پرواز روبه‌رو هستیم. قیمت‌ها بالا هستند و بلیت هم پیدا نمی‌شود. 

او درخصوص سیاست‌ها و برنامه‌ریزی مسئولان گردشگری برای همه زمانی و همه مکانی کردن و توزیع سفر و تاثیری که بر حوزه هتلداری گذاشته است نیز گفت: هیچ تاثیری را شاهد نیستیم. اینگونه به نظر می‌رسد که مردم همانگونه که در گذشته سفر می‌کنند، سفر می‌کنند. محور غرب مانند گذشته در تابستان مسافران خود را دارد و با سرد شدن هوا، مسافران کاهش پیدا می‌کنند. روال هر سال اینگونه است. 

حمزه‌زاده پیشنهاد داد تا دولت حمایت جدی از فعالان بخش خصوصی داشته باشد و مشوق‌های جدید از ارائه وام‌های کم بهره برای بازسازی و احداث هتل گرفته تا معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و کاهش نرخ تعرفه‌های انرژی را اعمال کند. همچنین نیازمند برنامه‌ریزی و سیاستگزاری برای توزیع سفر هستیم. 

رزور هتل‌ها و چالش‌های پیش رو

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران همچنین درخصوص چالشی که گردشگران خارجی برای رزرو هتل‌های ایران به صورت آنلاین با آن روبه رو هستند، گفت: مهم‌ترین مشکل ما به حوزه اینترنت بازمی‌گردد. بسیاری از هتل‌های ما رزرو آنلاین دارند چراکه هر هتل تعدادی اتاق برای رزرو آنلاین درنظر می‌گیرد و تا زمانی که رزرو نشوند به صورت آنلاین قابل رزرو هستند. البته در حوزه گردشگران خارجی با مشکلات ارتباطی بین کشورها نیز روبه‌رو هستیم. ضمن آنکه بحث انتقال پول نیز وجوددارد چراکه این امکان برای گردشگران خارجی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز