خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی گردشگری مطرح شد:

دولت فقط یک ماه گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کند/ بیش از ۷۵ درصد دفاتر خدمات مسافرتی وجود خارجی ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۰۶۴

حرمت‌الله رفیعی خاطرنشان کرد: اگر دولت فقط یک ماه سایه و چتر خود را از روی گردشگری بردارد و کاری به کار بخش خصوصی در حوزه گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد هر صحبتی که قرار است در خصوص گردشگری شود توسط بخش خصوصی و نیروی متخصص در حوزه گردشگری انجام شود، قطعاً شاهد اتفاقات شگرفی در این حوزه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است. 

شاید گرامیداشت این روز در روزهایی که شیوع ویروس کرونا خسارت‌های هنگفتی را متوجه فعالان آن کرده، بیش از گذشته احساس شود. 

حرمت‌الله رفیعی (رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) با اشاره به آنکه گردشگری حال و روز بسیار بدی دارد، گفت: این روزها تمام مسئولان درباره هفته دفاع مقدس صحبت می‌کنند، شرایطی که در آن تمام دنیا با ایران وارد جنگ شده بودند و ایران به تنهایی با آنها می‌جنگید. با این وجود می‌توان گفت کشور تعطیل نشده بود و بخش‌های مختلف کار خود را انجام می‌دادند و  کارها پیش می‌رفت. اما با شیوع ویروس کرونا می‌توان گفت در حوزه گردشگری نیز با نوعی جنگ روبرو هستیم چراکه کرونا گردشگری را زیر و رو کرد. با بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت گردشگری فقط در زمان وقوع جنگ‌های جهانی اول و دوم بود که تعطیل شد اما به طور کلی از بین نرفت، چراکه هر یک از این جنگ‌ها در مدت زمانی اتفاق افتادند و به پایان رسیدند اما آنگونه که مشخص است کرونا حالا حالاها با ما همراه خواهد بود.

 او ادامه داد: اگر در جنگ هشت ساله بین ایران و عراق مقاومتی حاصل شد و ما موفق شدیم به پیروزی دست یابیم از این جهت بود که نیروهای مردمی در قالب بسیج وارد عمل شدند و کارها را پیش بردند. در شرایط فعلی گردشگری نیز اگر دولت اجازه دهد بخش خصوصی وارد عمل شود و کارها را پیش ببرد قطعاً به نتیجه خواهیم رسید. این در حالی است که بیش از هفت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و دولت تاکنون نتوانسته هیچ کاری در حوزه گردشگری انجام دهد.

رفیعی خاطرنشان کرد: اگر دولت فقط یک ماه سایه و چتر خود را از روی گردشگری بردارد و کاری به کار بخش خصوصی در حوزه گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد هر صحبتی که قرار است در خصوص گردشگری شود توسط  بخش خصوصی و نیروی متخصص  در حوزه گردشگری انجام شود قطعاً شاهد اتفاقات شگرفی در این حوزه خواهیم بود. این در حالی است که هم اکنون دولت دست و پا گیر فعالیت بخش خصوصی شده است. اینگونه به نظر می‌رسد که دولت برنامه‌ای برای راه‌اندازی گردشگری در کشور ندارد در حالی که بخش خصوصی و فعالان این حوزه سرمایه و زندگی و عمر خود را پای گردشگری گذاشته‌اند.

او با اشاره به اینکه در زمان شیوع کرونا از یکسو دولت محدودیت تردد و سفر ایجاد نکرد و از دیگر سو به عموم جامعه اجازه سفر کردن می‌دهد  سپس می‌گوید سفر نروید، اذعان داشت: با چنین سیاست‌های مدیریتی در حوزه سفر است که با سفرهای بدون برنامه در تعطیلات و ازدحام مسافران در جاده‌ها و برخی از استان‌های کشور که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته با آن روبرو بودیم، مواجه می‌شویم.  همین امر سبب شد تا شیوع ویروس کرونا و به تبع آن مرگ و میر بیشتر شود این در حالی است که دولت می‌توانست با انجام تبلیغات مناسب در خصوص انجام سفرهای ایمن که می‌تواند در قالب تورهای گردشگری و از سوی دفاتر خدمات گردشگری برنامه‌ریزی و تعریف شود، مانع وقوع چنین حوادثی شود. اگر چنین امری محقق می‌شد، علاوه بر کنترل کرونا، شاهد آغاز چرخش حلقه گردشگری و رونق اقتصادی در جوامع مختلف می‌شدیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با تاکید براینکه بهتر است  فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری برای دفاع از این حوزه حتی در هیات دولت حضور پیدا کنند، یادآور شد: اگر متخصصان حوزه گردشگری در این جلسات حضور داشته باشند می‌توانند با ارائه راهکارهایی علاوه بر کمک به وزارت بهداشت شرایطی را ایجاد کنند که با رونق گردشگری چرخه اقتصادی نیز به چرخه درآید  و در عین حال با انجام سفرهای ایمن و برنامه ریزی شده مانع شیوع گسترده ویروس کرونا به واسطه سفرهای بی‌برنامه و انفرادی شوند.

او با بیان اینکه معمولاً شاهد شعارهای قشنگ از سوی مسئولان درباره سفر هستیم، به مبحث انجام سفرهای هوشمند اشاره کرد و گفت: هر چند مسئولان گردشگری شعارهایی در خصوص انجام سفرهای هوشمند ارائه داده‌اند اما تعریف درستی از آن به عموم جامعه ندادند. مردم می‌گویند ترجیح می‌دهیم در ماشین‌های خود باشیم و به سفر برویم. این از تعریف آن‌ها از سفر هوشمند است، این چه ربطی به حوزه گردشگری دارد؟

 رفیعی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات اخیر و عدم بازگشت پول‌های تورها و سفرهای کنسل شده، عموم جامعه اعتماد خود را نسبت به دفاتر خدمات مسافرتی از دست داده‌اند و ترجیح می‌دهند به صورت انفرادی سفر کنند، درعین حال با کاهش تعداد افرادی که می‌توانند در تورهای گردشگری حاضر شوند، قیمت‌ها افزایش یافته گفت: نباید فراموش کرد که دفاتر خدمات مسافرتی ویترین فروش سفر هستند. در واقع آنها محصولات سایر بخش‌ها ازجمله ایرلاین‌ها، هتل‌ها، سفارتخانه‌ها را جمع آوری کرده و در یک بسته سفر به مسافر ارائه می‌دهند. وقتی که انحصار پروازها و رانت آن در اختیار افرادی خاص قرار می‌گیرد شاهد انجام پروازهایی با قیمت‌های نجومی از ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان در مسیر تهران- استانبول هستیم و از سوی دیگر وقتی با وجود آزادسازی نرخ‌ها، دولت وارد عمل شده و مصوبه و بخشنامه می‌زند که دفاتر خدمات مسافرتی حق ندارند از قیمت‌های پایه‌ای که ایرلاین‌ها اعلام می‌کنند نرخی کمتر ارائه دهند، اینگونه است که قیمت‌ها افزایش می‌یابد و از آنجایی که دفاتر خدمات مسافرتی ویترین فروش هستند، عموم جامعه آنها را مقصر می‌بینند. این درحالی است که مسائل پشت پرده زیادی درخصوص سفر وجود دارد. قیمت‌ها باید توسط بازار عرضه و تقاضا تعیین شود و ایرلاین‌ها حق ندارند مردم را ملزم به خرید سفر با قیمت بالا کنند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی اظهار کرد: از یک سو شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بهار و تابستان و زمان پر مسافر را از دست بدهیم و اکنون با فرا رسیدن پاییز و زمستان وارد زمان کم مسافر می‌شویم، بنابراین با افت گردشگری روبه رو هستیم. ضمن آنکه چند ماه دیگر شاهد آغاز تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری هستیم و افکار عمومی و البته دغدغه‌های دولت و متولیان به آن سو کشیده می‌شود. بنابراین گردشگری در هجمه انتخاباتی گم خواهد شد. تا دولت بعدی انتخاب و مستقر شود، اواخر تابستان سال آینده می‌شود به این معنا که بازهم زمان پر مسافر و فصول مسافرت را از دست داده‌ایم. اینگونه است که هیچ امیدی به رونق گردشگری تا پایان دولت دوازدهم نیست. 

او با تاکید بر آنکه شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی به دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرده است، گفت: وقتی به مسائل و مشکلات آژانس‌دار رسیدگی نمی‌شود، ترجیح می‌دهد اعلام ورشکستگی و مغازه خود را تبدیل به لبوفروشی کند. بیش از ۷۵ درصد دفاتر خدمات مسافرتی وجود خارجی ندارند. این در حالی است که برخی از مدیران می‌گویند در شرایط فعلی شاهد راه‌اندازی دفاتر خدمات مسافرتی جدید و افزایش جمعیت فعالان حوزه گردشگری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز