خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد؛

تلاش‌ها در جشنواره می‌تواند بر پایه پژوهش باشد/ بیشترین درصد رشد مشارکت در رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی بود/ افزوده شدن واحد بهره‌برداری برای فروش

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۷۶۰

نشست خبری جشنواره چهاردهم هنرهای تجسمی فجر امروز سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزارشد و مسئولان درباره جزییات این رویداد توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسئولان این رویداد و اهالی رسانه امروز دوازدهم بهمن‌ماه در موزه هنرهای تهران برگزار شد. 

سیدعباس میرهاشمی (دبیر جشنواره)، امیر راد (دبیر هنری جشنواره) و سعید اسلام‌زاده (مدیر ستاد خبری جشنواره) مسئولانی بودند که در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدای برنامه سیدعباس میرهاشمی (دبیر جشنواره) گفت: تلاش‌ها در جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌تواند بر پایه پژوهش باشد. ما هرچه بتوانیم هنرهای تجسمی را به جامعه معرفی کنیم و سلیقه مردم بالا می‌رود و هر چیزی را به عنوان هنر نخواهند پذیرفت. 

میرهاشمی در ادامه گفت: جشنواره امسال با رویدادهای قبل تفاوت‌هایی دارد. تلاشمان این بوده فراز و فرودهای ادوار پیشین را بررسی و موضوعات جدید را شناسایی کنیم و سعی کردیم جشنواره را به جایگاه خودش برسانیم. 

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: دبیرخانه از مهرماه آغاز به کار کرد و ۱۰ رشته هنری را در نظر گرفتیم که بیشترین درصد رشد مشارکت در رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی بود. تلاشمان این بوده بخش مقالات را فعال کنیم و تجسم هنر هم بخش دیگری است که با هدف تمرکززدایی از پایتخت مدنظر قرار داده شده است. 

او ادامه داد: همچنین در بخش ویژه ایثار و فداکاری که موضوعاتی همچون کرونا و فداکاری کادر درمان را مدنظر دارد، ۷۳۳ اثر از ۴۶۳ هنرمند دریافت کردیم. در این بخش، دعوت از هنرمندان هم داشته‌ایم. 

میرهاشمی با ارائه آماری از شرکت‌کنندگان در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اظهار داشت: ۴۳۴۵ هنرمند ۱۰ هزار و ۸۶۲ اثر به دبیرخانه ارسال کردند که نقاشی، عکاسی و گرافیک در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. کمترین استقبال از سرامیک با ۱۲۵ اثر از ۶۷ هنرمند بود. تعداد شرکت‌کنندگان آقا ۱۷۸۵ نفر و تعداد شرکت کنندگان خانم ۲۵۶۰ نفر بوده است. 

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: ۳۹۹ اثر در بخش طوبای زرین به نمایشگاه راه یافته‌اند و ۷۰ اثر از ۶۹ هنرمند در بخش ایثار و فداکاری. 

وی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان از استان تهران، ۱۴۷۳ نفر و از سایر استان‌ها ۲۸۷۲ نفر است. 

میرهاشمی در ادامه گفت: یکی از کاستی‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر این است که فاقد واحد بهره‌برداری است. بسیاری از آثار حاضر در جشنواره این قابلیت را دارند که تکثیر شوند و به فروش برسند. برای انجام این اتفاق با شهرداری صحبت‌هایی انجام شده تا آثار پس از پایان جشنواره به خانه برنگردند. اگر این اتفاق بیفتد، یعنی موفق عمل کرده‌ایم و به این ترتیب جشنواره از حالت پروژه به پروسه (فرآیند) تبدیل شود. 

میرهاشمی در ادامه درباره واکنش حسن روح الامین (نقاش) نسبت به‌ عدم حضورش در جشنواره گفت: اثر ایشان در بخش ایثار و فداکاری و خارج از مسابقه است و اثر ایشان از گنجینه انجمن انقلاب به امانت گرفته شده‌است. 

در ادامه برنامه امیر راد (دبیر هنری جشنواره) هم دقایقی با حضار صحبت کرد. 

او گفت: در جشنواره امسال بخش کیوریتوری تحت عنوان «کاتب» به حضور جمشید حقیقت‌شناس را خواهیم داشت و طی این اتفاق قرار است در دوره‌های بعد نوع نگاهمان به این شیوه با تغییراتی همراه باشد. در بخش نظامی گنجوی هم تمرکز روی هنرهای جدید است. همچنین ۱۵ مقاله به ۱۴ هنرمند سفارش داده شده است که موضوعات «اقتصاد هنر، زنان در هنر و بازارهای هنری» اهم آن‌هاست. 

امیر راد در ادامه گفت: در رویداد امسال از هنرمندان کفشچیان مقدم و کامبیز درم‌بخش طی برگزاری بزرگداشتی یاد خواهد شد.

راد در ادامه درباره چیدمان آثار در جشنواره امسال هم توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: چیدمان همیشه یکی از مشکلات ما بوده لذا تلاش کردیم به فضاسازی کلی توجه شود و نسبت به فضای جشنواره آثار هم توجه شده و مجموعاً کل چیدمان بر اساس فضای هنری است. در بخش مقالات، ۱۵ مقاله به ۱۴ نفر سفارش داده شده چراکه به لحاظ تخصص افراد نمی‌شد همه مقالات در یک دایره موضوعی قرار بگیرد اما به چند بخش تقسیم شده است.

راد درباره حضور چهره‌های تکراری در رویداد امسال توضیحاتی داد. او گفت: حضور هنرمندانی چون جمشید حقیقت‌شناس دلایلی دارد. مثلا اینکه ایشان با فضای فرهنگستان آشناست و با طیف گسترده‌ای از هنرمندان ارتباط دارد. این را هم در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از افراد دعوت می‌شوند اما حضور پیدا نمی‌کنند. به طور مثال در یکی از بخش‌ها با ۲۵ هنرمند تماس گرفتیم اما نیامدند.

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: بسیاری از آثار چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قابل فروش هستند و از آنجایی که با نگاه‌های نظارتی انتخاب شده‌اند، قابلیت ارائه شهری دارند و به همین دلیل بنا داشتیم رایزنی‌هایی با شهرداری انجام دهیم.

گفتنی است جشنواره امسال همزمان با تهران در سی استان کشور برگزار می‌شود. این رویداد، روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ساعت ۱۷ در بخش‌های طوبای زرین (مسابقه هنرهای تجسمی)، بخش کیوریتوریال با عنوان «کاتب» و بخش نظامی گنجوی گشایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز