خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بسیاری از بیماری‌ها محصول زندگی شهری است/ چاقی عامل بیمارهای کلیوی، فشارخون و دیابت

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۷۲۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به شیوع بیماری‌های غیرواگیر به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه هشدار داد و گفت: بسیاری از این بیماری ها محصول زندگی شهری است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علی بهادر گفت: هفته سلامت امسال با شعار مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت اعلام شده است؛ پوشش همگانی سلامت یعنی همه مردم جامعه به خدمات رسانی سلامت دسترسی کامل داشته باشند و در هر مکانی بتوانند مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی دریافت کرده و دسترسی به پزشک یا پیراپزشک داشته باشند . 

وی موفقیت در اجرا و توسعه مراقبت‌های اولیه بهداشتی را نیازمند همکاری و مشارکت همگانی در سطح مردم و مسئولان دانست.

بهادر مهمترین سرمایه بزرگ هر کشوری را که رکن پیشرفت آن محسوب می‌شود، نیروی انسانی آن جامعه عنوان کرد که اگر آموزش و سلامت آنها تامین شود، در رشد و پیشرفت آن کشور، بسیار تاثیرگذار است . 

وی با اشاره به امکانات و شرایطی که برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی در ایران فراهم شده است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هزار خانه بهداشت، ۵۰۰ مرکز جامع خدمات‌سلامت و هزار و ۱۰۰ پایگاه پزشک‌خانواده، بزرگترین شبکه‌سلامت کشور را داراست . 

بسیاری از بیماری‌ها محصول زندگی شهری است/ چاقی عامل بیمارهای کلیوی، فشارخون و دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: دسترسی آسان به خدمات سلامت در اختیار مردم به ویژه در سال‌های اخیر وجود داشته اما عشایر غیور به دلیل کوچ، از مراقبت های بهداشتی مطلوب بهرمند نبوده اند که این موضوع نیز امسال با تجهیز و اعزام ۱۸ کانکس سیار بهداشت عشایری تحت پوشش قرار گرفته و با تلاش مسوولان این تعداد تا پایان سال به حدود ۵۰ کانکس سیار می رسد . 

بهادر با بیان اینکه بیشتر بیماری هایی که در بزرگسالی گریبانگیر ماست، بیماری هایی است که از دوران کودکی آغاز شده و «چاقی» مهمترین آنهاست، ادامه داد: بسیاری از افراد که از کودکی دچار اضافه وزن و چاقی بودند، در بزرگسالی دچار بیماری‌های کلیوی، پرفشاری خون و دیابت می شوند . 

وی سکته های قلبی، قطع عضو، نابینایی و بیماری های چشمی را از پیامدهای ناگوار چاقی و بیماری دیابت برشمرد که باید جدی گرفته شود و با راهکارهای ساده ای مانند پیاده روی می توان این خطر را کاهش داد . 

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آمار نوجوانان کشور ما نزدیک به ۱۸ میلیون نفر است که باید مراقبت بیشتری از سوی خانواده و سازمان های مرتبط با تربیت و پرورش آنها انجام شود، اعلام کرد: مدارس، آموزش و پرورش، شهرداری ها، محیط زیست و همه کسانی که به نحوی در سلامت مردم نقش دارند باید در این زمینه تلاش کنند و خانواده ها نیز با انتخاب سبک زندگی سالم از فرزندان مراقبت لازم را داشته باشند . 

بهادر با اشاره به طرح پزشک خانواده که فرصت خوبی را برای مردم ایجاد کرده است تاکید داشت: مردم باید برای استفاده از شیوه درست زندگی به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و تغذیه سالم را آموزش ببینند . 

وی افزود: اگر مراقبت‌های بهداشتی در خانواده‌ها و جامعه نهادینه شود، شاهد هزینه‌های کمتری در حوزه درمان از جمله هزینه های پزشکی، ساخت بیمارستان ها و خرید تجهیزات درمانی هستیم . 

بهادر تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف آموزش و مراقبت از سلامت مردم وظایفی دارد اما لازم است مردم نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند و ضمن رعایت مراقبت های بهداشتی، برای دریافت خدمات سلامت به مراکز ارایه دهنده خدمات مراجعه کنند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز