خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بی رونقی بازار پوشاک در شیراز گزارش می‌دهد؛

فروش جوراب پر فروش‌ترین کالای شب عید/ افزایش ابطال پروانه پوشاک فروشی در شیراز

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۴۷۴

افزایش قیمت پوشاک داخلى و خارجى، آشفتگى این بازار در شیراز را دو چندان کرده است؛ به گونه‌اى که گرانی پوشاک خارجى بسیار چشمگیرتر از انواع پوشاک داخلى است ، این مهم موجب شده فروشندگان پوشاک شیراز در رقابتی شدید با یکدیگر قرار گیرند.

به گزارش ایلنا بازار شیراز پر از کالاهاى خارجى است که به جهت تنوع چشم نوازش، توجه بیشتر مردم را به خودش جلب کرده است و این موجب افزایش قدرت رقابت در بازار شده‌است و اگر کاهش قدرت خرید مردم را به این اضافه کنیم، موجب شده‌ فروشندگان در یک رقابت شدید با یکدیگر قرار گیرند.

بیشتر مغازه داران بر این باورند که گردش نقدینگى حتى با سود کمتر بهتر از آن است که کالاى آنها مدتها در ویترین مغازه‌ها بماند.

خدا بخش رضایى رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک با بیان اینکه وضع بازار پوشاک شیراز شب عید در شیراز کساد و بدون مشترى است، مى گوید: شرایط اقتصادى مردم و جامعه به گونه اى شده که افراد محدودى از خرید پوشاک در شیراز استقبال مى‌کنند که با بررسى وضع مغازه هاى پوشاک شیراز متوجه مى شویم که خرید یک خانواده 5 نفرى از مغازه ها تنها یک جفت جوراب است.

وى با بیان اینکه در سال‌های اخیر پوشاک آخرین گزینه خانواده‌ها شده، ادامه مى‌دهد: این در حالى است که خانواده‌ها در مرحله نخست ترجیح مى دهند که مواد غذایى، میوه و ... را براى ایام نوروز تهیه کنند.

رضایى با اشاره به اینکه تعداد مغازه‌هاى پوشاک فروشى در سطح شهر شیراز 8 برابر نیاز مردم است، بیان مى‌کند: به دلیل اینکه شیراز یک شهر توزیع کننده پوشاک است، بیش از 3900 مغازه پوشاک فروشى پروانه دار در سطح شهر شیراز فعالیت مى کنند.

وى تصریح مى‌کند: سفر‌هاى مردم استان به شهرهاى حاشیه خلیج فارس سبب شده که آنها لباس مورد نظر خود را در این شهرها خریدارى کنند؛ بطورى که بعضى افراد علاوه بر نیاز خود و با هدف فروش پوشاک از این شهرها خریدارى کرده و در شیراز در اختیار مردم قرار مى دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز ادامه داد: اتحادیه فروشندگان پوشاک طبق نظام قانون صنفى مبنى بر برداشته شدن حریم مغازه ها، اجازه دخالت در این موضوع را ندارد و این در حالى است که در بسیارى از نقطه هاى شهر شاهد فعالیت چندین مغازه پوشاک فروشى در کنار یکدیگر هستیم.

وى ادامه مى‌دهد: در گذشته اتحادیه‌ها تا سقف خاصى اجازه صدور پروانه براى افراد را داشتند که برچیده شدن این قانون باعث افزایش و تعدد بسیارى مغازه هاى مشابه در کنار یکدیگر شد.

رضایى با بیان اینکه 60 الى 70 درصد پوشاک هاى موجود در بازار، تولید داخل و کشور ایران هستند مى گوید: حدود 30 درصد پوشاک بازار شیراز متعلق به کشورهاى چین، اروگوئه، ترکیه و ... است.

رضایى با بیان اینکه محصولاتى که در تولید پوشاک نقش دارند با دیگر محصولات تفاوت زیادى دارند، ادامه مى دهد: هر محصولى داراى تنوع گسترده است که این تنوع باعث تفاوت قیمت پوشاک شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز به افزایش قیمت پوشاک اشاره مى کند و مى افزاید: علت گرانى پوشاک این است که بخش عظیم محصولات و مواد اولیه پوشاک از کشورهاى دیگر و بر اساس نرخ دلار تامین مى شود.

به گفته وى قیمت پوشاک نسبت به دیگر کالاها افزایش چشمگیرى نداشته است، بطورى که در حال حاضر شاهد افزایش 50 درصدى قیمت پوشاک نسبت به سال گذشته در بازار هستیم.

وى با بیان اینکه در سال 96 بیش از 650 پروانه پوشاک فروشى در شیراز باطل شد، مى گوید: این آمار در سال 97 افزایش داشته است.

وى با بیان اینکه ورود و خروج افراد در اتحادیه و صنف پوشاک در شیراز نامعقول و غیر منطقى است، ادامه مى‌دهد: افراد بدون کارشناسى و برنامه ریزى مناسب اقدام به راه اندازى مغازه لباس فروشى مى کنند که بعد از مدتى هزینه هایى مانند اجاره، و ..... اجازه فعالیت به آنها را نمى دهد.

قیمت ها سر به فلک کشیده

امیری یکى  از شهروندان شیراز نیز مى‌گوید: به یکى از فروشگاه‌هاى مانتو فروشى مراجعه کردم؛ مانتوها در مکان هاى مورد نظر چیده شده اما هنوز قیمت ‌گذارى نشده بود، زمانى که قیمت مانتوها را پرسیدم فروشنده گفت باید ابتدا قیمت مانتوها را در بازار مورد بررسى قرار دهد و سپس قیمت گذارى کند.

امین یکى دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه به علت بالا بودن قیمت‌ها و پایین بودن درآمد ماهانه مجبورم در یک سال فقط یکى دو مرتبه لباس برای خانواده‌ام بخصوص فرزندانم بخرم ، مى‌گوید: بالا بودن قیمت پوشاک موجب شده تا به خرید اجناس بى کیفیت که بیشتر سه تا چهار ماه داوم ندارند، تن دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز