خبرگزاری کار ایران

دلالان با پایمال کردن حق کشاورز منافع چه کسانی را تامین می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۵۵۰

واردات برنج باعثشد نیمی از زمین‌های کشاورزی از بین برود؛ اما در طرح این موضوع باید به این نکته نیز توجه داشت که عدم حمایت و توجه کافی به کشاورزان تا جایی پیش رفت که کشاورز به این نتیجه برسد که باید چند سال کار کند تا سودی مشابه ویلاسازی کسب کند و این قشر را به سمت تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی هدایت کرد.

ایلنا: شالیکاران اغلب خرده مالک هستند و صرف اقتصادی آنان در فعالیت کشاورزی پایین است شاید به همین خاطر است که در طی زمان اغلب زمین‌های کشاورزی به ویلا و آپارتمان تبدیل شد تا بیش از پیش فضا برای دلالان واسطه گران باز شود تا به ضرر تولید کننده گام بردارند.
دغدغه کشاورزان این است که چرا در زمان برداشت محصول که حول وحوش سه ماه به طول می‌انجامد بحثاشباع برنج وارداتی را مطرح می‌کنند تا کشاورز تحت تاثیر جو موجود حاصل ماه‌ها تلاش خود را به قیمتی ناچیز به واسطه گران و یا دلالان بفروشد؟
ثبت سفارش محصول وارداتی تا تخلیه و عرضه آن دو ماه به طول می‌انجامد بنابر این زمان کافی برای پیش بینی بازار و میزان نیاز بازار به واردات وجود دارد.
سیداحمد به حق رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در رابطه با تعرفه واردات به ایلنا گفت: «۶ ماه از سال تعرفه واردات برنج ۲۲ درصد و ۶ ماه باقیمانده هم ۴۰ درصد است و این تغییر تعرفه در زمان برداشت محصول به دلیل حمایت از تولید داخلی و زیر نظر وزارت کشاورزی است. واردات بالانس کننده بازار است یعنی اگرقیمت برنج وارداتی بالا برود قیمت برنج داخلی نیز افزایش می‌یابد مشابه این موضوع را در سال ۹۱ شاهد بودیم که با کاهش واردات شاهد بالا رفتن قیمت برنج درداخل بوده‌ایم.
برخی کار‌شناسان اعتقاد دارند واردات برنج باعثشد نیمی از زمین‌های کشاورزی از بین برود؛ اما در طرح این موضوع باید به این نکته نیز توجه داشت که عدم حمایت و توجه کافی به کشاورزان تا جایی پیش رفت که کشاورز به این نتیجه برسد که باید چند سال کار کند تا سودی مشابه ویلاسازی کسب کند و این قشر را به سمت تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی هدایت کرد.
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران در رابطه با تبدیل اراضی کشاورزی به ایلنا گفت:» متاسفانه چند سالی است که زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده‌اند و با توجه به قانون جلوگیری ازتبدیل اراضی، مدت هاست که انجام می‌شود و تا کنون نهادی به صورت جدی جلوگیری نکرده است.
وی در رابطه با تعیین قیمت برنج داخلی اظ‌هار کرد: «قیمت برنج‌های داخلی را کسی تعیین نمی‌کند بلکه میزان تقاضا برای برنج داخلی تعیین کننده قیمت آن است.
تولید برنج در ایران کم است و تقاضا برای آن به قدری است که بتوان قیمتی را برای کشاورز تعیین کرد که نه کشاورز متحمل ضرر شود و نه قدرت خرید مصرف کننده کاهش یابد با این تفاسیر به نتیجه می‌رسیم دلالان و واسطه گرانی در بازار هستند که با بر هم زدن فضای بازار برای کشاورز، برنج را به قیمت پایین خریداری کرده و با قیمت بالا به مصرف کننده می‌رسانند که در صورت عدم جلوگیری، تقاضا کاهش یافته و برنج که یکی از مهم‌ترین ماده غذایی است، تبدیل به کالایی لوکس شده که تنها درصد کمی از جامعه توان خرید آن را خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز