خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا:

خام فروشی مواد معدنی کاهش معناداری پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۴۹۸

صادرات ۲.۹ میلیارد دلاری در بخش صنایع معدنی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد ارزشی داشت، درحالی که خام فروشی سنگ آهن و سنگ تزئینی به شکل معناداری کاهش یافت.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات ۲.۹ میلیارد دلاری در بخش صنایع معدنی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد ارزشی داشت، درحالی که خام فروشی سنگ آهن و سنگ تزئینی به شکل معناداری کاهش یافت.

گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان یاد شده حاکی است، محمود بازاری اظهار داشت: طی نیمه نخست امسال خام فروشی به ویژه صادرات سنگ آهن و سنگ تزیینی خام از نظر وزنی و ارزشی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به شکل محسوسی کاهش یافت.

به گفته این مقام مسئول، جهت گیری دولت برای ایجاد ارزش افزوده در بخش صنایع پایین دستی و صنایع معدنی متمرکز شده و انتظار می رود امسال صادرات مصنوعات معدنی افزایش یابد.

وی گفت: سند راهبرد ملی صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۰ به تصویب هیات وزیران رسید، ضمن آنکه امسال دستیابی به ارزش صادرات ۴۷ میلیارد دلاری کالا هدفگذاری شده که به تفکیک ۱۶.۶ میلیارد دلار در بخش پتروشیمی، ۱۹.۵ میلیارد دلار در بخش صنعت، ۳.۱ میلیارد دلار در بخش معدن، ۶.۶ میلیارد دلار در بخش کشاورزی و ۱.۲ میلیارد دلار در بخش فرش و صنایع دستی است.

بازاری افزود: صادرات در بخش پتروشیمی، کالاهای پایه نفتی و صنایع تبدیلی در ۶ ماه نخست سال جاری در حدود ۷.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳.۵ درصد رشد داشت.

وی انواع محصولات پلاستیکی، متانول، اتیلن، قیر، شوینده ها، رنگ و صنایع دارویی را به عنوان اقلام مربوط به این گروه معرفی کرد.

بازاری با بیان اینکه عدم تنوع در بازارهای صادراتی چالش اصلی کشور در این حوزه است، گفت: هنوز ترکیب بازار هدف ما همان چند بازار اصلی محسوب می شود و یکی از سیاست های ایران احیای بازارهای سنتی اقلام صادراتی از جمله در اروپا، آمریکا، هند، چین، روسیه و اندونزی است.

وی خاطرنشان ساخت: کشورهای یادشده ترکیب جمعیتی زیادی دارند و در این جهت نگاه دولت و صادرکنندگان باید به این بازارها راهبردی تر و هدفمندتر شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان نامبرده، افزود: یکی از موارد انتقاد در بحثصادرات غیرنفتی محدود بودن مقاصد صادراتی است و با وجود رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال قبل، مقاصد صادراتی محدود به کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان، هند، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، مصر و آذربایجان بوده که ۸۳ درصد از صادرات کشور به ارزش ۱۴ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده اند.

بازاری در ارتباط با صادرات اقلام کشاورزی، گفت: طی نیمه نخست امسال ارزش این بخش به ۱.۵ میلیارد دلار رسید و اقلامی مانند پسته، انواع میوه، کشمش، شیلات و آبزیان، گیاهان دارویی، چای، گل و گیاه در این گروه جای می گیرند که ارزش صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۲ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد رشد داشت.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی نیازمند هماهنگی سیاست های تولیدی با سیاست های صادراتی است و با راه اندازی زیرساخت های مورد نیاز و تنوع محصولات کشاورزی در این بخش می توان به ظرفیت های پیش بینی شده دست یافت.

بازاری، صادرات ۹۲۰ میلیون دلاری صنایع غذایی را اطلاع رسانی کرد و افزود: میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۴ درصد رشد داشته، اما با توجه به ظرفیت ها و توانمندی ها کشور رقم قابل قبولی نیست.

به گفته این مقام مسئول، هدفگذاری صادرات ۲.۳ میلیارد دلاری در این بخش در سند راهبرد ملی صادرات پیش بینی شده، اما صادرات محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال بیش از نیمه اول است و انتظار می رود در مدت باقی مانده از سال جاری این رقم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در بخش صادرات فرش دستباف و صنایع نساجی صادرات ۶۳۷ میلیون دلاری تحقق یافت، افزود: تحقق اهداف صادراتی به حمایت و هماهنگی بیشتر دستگاه ها، تسهیل فرایند تامین مالی و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیاز دارد.

بازاری صادرات کالا در بخش برق و مکانیک شامل لوازم خانگی و اداری، انواع وسایط نقلیه، قطعات یدکی خودرو، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و اقلام برق و الکترونیک را نیز ۶۸۴ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: لوازم خانگی و قطعات یدکی خودرو به دلیل فشار تحریم ها کاهش ۳۳ درصدی صادرات را داشت.

به اعتقاد وی، بهره گیری از سرمایه گذاری برندهای خارجی و استفاده از بازارهای منطقه ای می تواند موجب افزایش صادرات در این حوزه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز