خبرگزاری کار ایران

از سوی نمایندگان مجلس؛

تعیین سقف و کف پرداختی به مدیران و مقامات جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه ششم ارجاع شد

asdasd
کد خبر : ۴۴۱۹۲۶

نمایندگان مجلس با ارجاع ماده ای که درخصوص تعیین سقف و کف پرداختی به مدیران و مقامات و کارشناسان متخصص بود،برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا نمایندگان درنشست علنی عصر امروز (دوشنبه، ۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، درجریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ارجاع ماده ۳۸ این لایحه به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه جهت بررسی بیشتر با ۱۴۶ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. 

براساس این گزارش دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح ارجاع این ماده به کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه مجموع پرداختی‌ها و کف و سقف پرداختی به مدیران و مقامات و کار‌شناسان متخصص را در نظر گرفته است، اما نگارنده این پیشنهاد به دنبال تعیین مجموع خالص پرداختی بوده در صورتی که در ماده مجموع ناخالص پرداختی در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است برخی مدیران و مقامات خود کار‌شناس متخصص باشند، بنابراین در پرداخت مشکلاتی ایجاد خواهد شد. تبصره ۵ و ۶ ماده ۳۸ نیز تکرار صورت گرفته و به مجازات‌های درجه ۵ برای محکومان اشاره شده در حالی که در سیاست‌های ارائه شده به حبس زدایی تاکید شده است. 

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه ابهامات موجود در ماده ۳۸ باید برطرف شود، تصریح کرد: برای رفع ابهامات بهتر است این ماده به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارجاع شود. تعیین سقف و کف روشن برای پرداختی مقامات و مدیران اقدام مناسبی است، اما لازم است از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. 

در ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم ارجاع شده به کمیسیون تلفیق آمده است: مجموع ناخالص پرداختی ماهانه به مدیران دستگاههای اجرایی موضوع این قانون، حداکثر رقمی معادل یک و نیم برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده (۷۶) این قانون می‌باشد. 

تبصره۱: دستگاههای موضوع این ماده می‌توانند با تأیید شورای حقوق و دستمزد به کار‌شناسان تخصصی خود تا سقف دو و نیم برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده (۷۶) مذکور، پرداخت نمایند. 

تبصره۲: هرگونه پرداخت دیگر علاوه بر حقوق و مزایای فوق به مقامات و مدیران در ازای وظایف محوله اعم از مستمر یا غیرمستمر تحت هر عنوان نظیر فوق العاده، کمک هزینه، کمک‌های نقدی و غیرنقدی از جمله سکه، هدایا، پاداش، وجوه رفاهی از هر منبع اعتباری از جمله اعتبارات خارج از شمول قانون محاسبات عمومی، درآمدهای اختصاصی، اعتبارات متفرقه، ‌اعتبارات کمک‌های رفاهی، اعتبارات بودجه عمومی ومنابع عمومی و در اختیار و همچنین اعتبارات موضوع ماده (۲۱۷) قانون مالیاتهای مستقیم، تبصره (۱) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات مربوط به ردیف‌های کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. دریافت وام، قرض الحسنه و تسهیلات توسط مدیران موضوع این قانون براساس مقررات مورد عمل درباره سایر مردم امکان پذیر است. 

تبصره ۳: علاوه بر پرداخت‌های فوق، پرداخت عیدی موضوع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۲۰/۱۰/۷۴ پرداختهای قانونی در زمان فوت، از کارافتادگی، بازنشستگی یا ازدواج طبق قوانین و مقررات مورد عمل درباره کارکنان تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و اعطای نشان‌های دولتی بر طبق قوانین و مقررات مصوب، درباره مشمولین این قانون امکان پذیر می‌باشد. 

تبصره۴: پرداخت هرگونه وجهی، خارج از ضوابط و میزان مقرر در این قانون جرم محسوب و مرتکب علاوه بر رد وجوه پرداختی به جزای نقدی معادل دو تا چهار برابر وجوه مزبور و حبس درجه پنج محکوم می‌گردد. محکومین به موجب این ماده مشمول تعلیق، ‌تعویق، آزادی مشروط و تخفیف مجازات نمی‌شوند. مرتکبین علاوه بر مجازات مقرر در این ماده حسب مورد براساس قوانین و مقررات مربوطه به مجازات اداری، ‌انضباطی و انتظامی متناسب محکوم می‌شوند. 

تبصره۵: دولت مکلف است ظرف چهارماه نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و پرداخت‌های مشمولین این ماده اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مدیران دستگاههای مشمول این ماده را فراهم نماید به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هریک از مدیران مذکور مشخص بوده و امکان دسترسی به آن برای نهادهای نظارتی فراهم شود. 

تبصره۶: دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور حسب وظایف قانون خود مکلفند ظرف سه ماه از زمان تصویب این قانون، کلیه پرداختهای غیرعادلانه که بیش از مبنای اعلام شده در قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۸۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب اسفند ۹۳ بوده است را به دستگاه قضائی اعلام و برای استرداد مبالغ مذکور اقدام نمایند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز