خبرگزاری کار ایران

فانی در جلسه بررسی استیضاح:

116 هزار نفر در دولت قبل به یک‌باره جذب آموزش و پرورش شدند

وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارتخانه آموزش و پرورش نهادی سرمایه‌ای است؛ نه هزینه‌ای٬ که باید به آن توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی اصغر فانی در نشست علنی امروز  در مجلس شورای اسلامی در دفاع از فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش  با 105 هزار مدرسه در 752 منطقه آموزشی و 13 میلیون دانش‌آموز و رقم قابل توجهی معلم٬ بزرگترین نهاد کشوری محسوب می‌شود که این نهاد در طی 22 ماه اخیر حداکثر تلاش را معلمان، مدیران و مدیران کل از خود نشان داده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد اقتصاد آموزش و پرورش گفت:  آموزش و پرورش نهادی سرمایه‌ای است؛ نه هزینه‌ای که باید به آن توجه ویژه شود.

وی همچنین در مورد بودجه آموزش و پرورش افزود: سهم بودجه آموزش و پرورش 11.2 درصد از بودجه سال جاری است که نسبت به سال‌های گذشته 2.1 درصد افزایش یافته است. بنابراین این افزایش بودجه نشان‌دهنده آن است که این وزارتخانه تلاش کرده سهم خود را از بودجه افزایش دهد و دولت به مساله آموزش و پرورش عنایت خوبی داشته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  رشد بودجه از 5.3 درصد در سال 92 به 24.1 درصد در سال 94 افزایش یافته و این افزایش به غیر از هزینه‌های رتبه‌بندی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به استراتژی‌های اعلامی خود پایبند بوده٬ افزود: مهمترین استراتژی آموزش و پرورش، استراتژی کیفیت‌بخشی به نظام آموزشی بوده و همچنین آموزش و پرورش در اجرای سیاست‌های پنج گانه خود موفق عمل کرده است.

فانی افزایش کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت‌آموزشی را یکی از دستاوردهای مهم وزارتخانه متبوعش خواندو افزود: سال گذشته ما در پیشگاه رهبر معظم انقلاب حاضر شدیم و ایشان در این جلسه یکی از مطالبات جدی خود را نقشه راه سند تحول نظام آموزشی اعلام داشتند و به دنبال آن نقشه راه سند تحول نظام آموزشی در اسفندماه سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش  به اتمام رسید٬ که این نقشه راه می‌تواند مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه 40 راهکار  از 131 راهکار سند تحول آموزش و پرورش در این وزارتخانه اجرا شده٬ تصریح کرد: در راستای از میان بردن مبانی بی‌سوادی٬  ما توانستیم این رقم را در مقطع ابتدایی از 97.4 درصد باسوادان٬ به 98.5 درصد افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طول دوران فعالیت خود در وزارت آموزش و پرورش برای تحقق عدالت آموزشی ما در کشور 110 مدرسه تک دانش‌آموزی داریم و همچنین 4 هزار و 800 مدرسه کشور زیر 5 نفر دانش‌آموز دارند٬ که این امر در تحقق عدالت آموزشی شایان توجه است.

فانی با اعلام اینکه تصویب آیین‌نامه کلاس‌های چند پایه و همچنین آیین‌نامه آموزش مناطق عشایری و مناطق محروم از مهمترین مسائلی است که برای نخستین بار در وزارتخانه آموزش و پرورش تحقق یافته٬ تعداد افراد باسواد در مقطع متوسطه اول را از 78 درصد به 94.3 درصد خواند و افزود: در متوسطه دوم٬ تعداد افراد تحت پوشش از 76 درصد به 82.4 درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: در زمینه ساماندهی نیروهای انسانی باید افزود که ما امسال در جشنواره بهره‌وری آموزش و پرورش دستگاه برتر در بهره‌وری شناخته شده  و لوح تقدیر در این زمینه را دریافت کرده‌ایم و کاری که ما به تبع بهسازی منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم٬  بیش از هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی برای وزارت آموزش و پرورش به همراه داشته است.

وی همچنین در مورد ارائه خدمات به کارکنان وزارت آموزش و پرورش و معلمان افزود: ما اجرای مرخصی زایمان را که بیش از چند سال از تصویب آن گذشته بود٬ توانستیم در سال 93 از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهیم و همچنین درصد حق شغل همکاران خود را از 800 امتیاز به 1500 امتیاز افزایش دادیم و در این راستا با برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی را پس از 5 سال پس از تصویب برای نخستین بار اجرایی کردیم.

فانی توجه به وضعیت معیشتی بازنشستگان فرهنگی را از دیگر مسائل محوری در فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش خواند و گفت: تهیه و تصویب نظام جامع برنامه‌ریزی و همچنین تامین نیرو از دیگر محورهای مورد توجه ما بوده و 64 هزار و 600 نیرو را در پردیس دانشگاه فرهنگیان در حال آموزش داریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش کمیته‌ای که در جلسه غیرعلنی مقرر شد٬ تصویب شود با کارهای مهمی که برای حل مشکل معیشت فرهنگیان در نظر گرفته به دغدغه‌های این قشر پاسخ خواهد گفت.

علی‌اصغر فانی در پایان افزود: توسعه و تامین منابع و اصلاح 35 درصد فضاهای آموزشی و همچنین تدوین بسته اجرایی برای رسیدگی به دانش‌آموزان عشایری و مناطق محروم از دیگر اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش بوده است.

نطق پایانی فانی

فانی در نطق پایانی خود در حاشیه استیضاح مجلس تصریح کرد: از هیات رییسه، موافقان و مخالفان استیضاح تشکر می‌کنم٬ گرچه خیلی به دنبال پاسخگویی نیستم٬ اما در مورد سرپرست دانشگاه فرهنگیان باید بگویم ایشان از خانواده شهدا هستند و همچنین در رابطه با انتصاب همه مدیران آموزش و پرورش استعلام از وزارت اطلاعات به عمل می‌آید و این انتصابات دقیقا طبق قوانین و مقررات بوده است.

فانی ادامه داد: توفیقات وزارت آموزش و پرورش حاصل تلاش‌های فرهنگیان، معلمان و افراد فعال در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش بوده است.

فانی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات وزارت آموزش و پرورش به علت 22 ماهه اخیر نیست٬ بلکه از سال‌های قبل به این وزارتخانه به ارث رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از 99 درصد اعتبارات ما٬ اعتبارات پرسنلی است و ما نقشی در آن نداریم، در دولت دهم 116 هزار نفر به یک‌باره جذب آموزش و پرورش شدند که بار پرسنلی آن هم‌اکنون بر دوش وزارت آموزش و پرورش است.

فانی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش در برخی مناطق با تورم نیروی انسانی رو به روست و در برخی مناطق دیگر با کمبود نیروی انسانی مواجه است٬ گفت: نمایندگان نیز بر این امر صحه خواهند گذاشت که ما نمی‌توانیم نیروی مازاد تهران را به بشاگرد بفرستیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در دوره وزارت خود حتی یک نفر نیز استخدام نکرده‌ام٬ افزود: با افزایش بودجه پرسنلی باید هزینه‌های آموزش و پرورش را متعادل کنیم. فرهنگیان نسبت به تبعیض معترض هستند و ما نیز این اعتراض را داریم٬ اما این تبعیض چیزی نیست که در این دولت به وجود آمده باشد و سا‌ل‌ها وجود داشته که یک بازه زمانی مشخص برای حل آن لازم است.

وی با تشکر از 170 نماینده‌ای که خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی با وزیر آموزش و پرورش شده بودند٬ افزود:‌ نتیجه جلسه غیرعلنی خیلی خوب بود و ما دوشنبه این هفته جلسه‌ای را در دفتر آقای ابوترابی برای برداشتن تبعیض‌ها در نظام پرداخت کارکنان دولت داشته‌ایم.

فانی با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش در حرکت مدنی اعتراض‌آمیز معلمان همواره حضور دارند تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش با حضور در این تجمعات از نزدیک با مشکلات معلمان رو به رو می‌شوند و ما در آخرین جلسه سال گذشته  هیات دولت رتبه‌بندی معلمان را به تصویب رساندیم که شروع خوبی برای رفع تبعیض در نظام پرداخت آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش تشکیلات گسترده‌ای است٬ ادامه داد: در دورترین روستاها پرچم جمهوری اسلامی و  آموزش و پرورش نظام به اهتزاز درآمده که به علت این گسترش نفوذ همواره ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و با برخی پیشنهاد نمایندگان موافق هستم و معتقدم اگر مشکلی است باید با تعامل بتوانیم آن را حل کنیم.

فانی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان با زبان روزه خدای خویش را شاهد می‌گیرم که تمام توان خود را معطوف به حل مشکلات معلمانی که به آنها عشق می‌ورزم٬ کرده‌ام. چراکه معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند و آموزش و پرورش ستون فقرات جمهوری اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: اگر مجلس محترم این توفیق را به من بدهد که در خدمت معلمان و فرهنگیان باشم٬ خدا را شاکر خواهم بود و اگر این توفیق را نیابم٬ باز نیز خدا را شکر خواهم گفت.

کد خبر : ۲۸۵۹۴۰