خبرگزاری کار ایران

بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای اصلاح قانون کار، یک شبه و احساسی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم/ کارفرما دور کارگری که بهره‌وری دارد، می‌گردد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۹۹۰

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: منافع کارگران باید در قالب پروتکل‌ و موافقت‌های بین‌المللی که سه جانبه‌گرایی است، دیده شود.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سخنان وزیر کار مبنی بر این‌که «تدوین لایحه اصلاح قانون کار در مراحل پایانی است» و این‌که آیا دولت در تدوین این لایحه مجلس را طرف مشورت قرار داده است یا خیر، گفت: خیر دولت تا الان مشورت نکرده و قانونا هم چنین چیزی نداریم، مگر با بعضی از نمایندگان و فراکسیون‌ها که فراکسیون کارگری در این زمینه فراکسیون تخصصی است، این کار صورت گیرد که تا الان مشورتی صورت نگرفته است.

رئیس فراکسیون کارگری خاطرنشان کرد: باید بعد از ارسال لایحه اصلاحیه قانون کار به مجلس، آن را بررسی کنیم که مفاد این لایحه چیست اما چیزی که برای ما خط قرمز است حقوق کارگران است. در هر اصلاحی که در وزارت کشور، دولت، مجلس و جاهای دیگر مدنظر همه ما است به نظر من اصولی که باید برای ما مترتب باشد اصول اساسی دفاع از حقوق مشروع کارگران است، چراکه اگر پشتوانه حقوقی کارگران کشور را برداریم، همان نظام استثماری و سرمایه‌داری است و تفکرات استعماری می‌آید و بر روابط کار اثر می‌گذارد و طبیعی است در این بخش نمی‌توانیم یک‌شبه و احساسی تصمیم بگیریم.

وی تاکید کرد: موضع ما هم مشخص است، دفاع قطعی از کارگر در حوزه‌های مختلف، چه در ارتباط با طرف مقابلش یعنی ارتباط صحیح کارگر و کارفرما و چه در ارتباط با دفاع دولت‌ها از منافع کارگران همه باید در قالب پروتکل‌ و موافقت‌های بین‌المللی که سه جانبه‌گرایی است دیده شود، من با ضرس قاطع می‌گویم هرکسی تفکری غیر از این دارد، اشتباه است و در این بخش باید به فکر رفع جدی مشکلات باشیم. 
 
بابایی کارنامی در خصوص یکی از بندهای لایحه تدوینی از سوی دولت در زمینه اصلاح قانون کار که می‌گوید «اخراج کارگران درصورت بروز تخلفات انضباطی تسهیل خواهد شد» این نگرانی وجود دارد اگر کارگری در تجمعات صنفی شرکت کرد و اعتراضی داشت کارفرما با استناد به این بند وی را به راحتی اخراج کند، گفت: این مساله همین الان هم وجود دارد و بدتر هم هست ماده ۲۷ قانون کار هم همین را می‌گوید؛ این ماده بیان می‌کند اگر کمیته انظباطی کارگاه رأی به اخراج کارگر بدهد با نظر مثبت شورای اسلامی کار آن واحد باید بلامانع شود و در حال حاضر چنین شرایطی حاکم است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیچ قانون، منطق و عقلی از کارگر متخلف حمایت نمی‌کند و در سطح کشور کارگر متخلف کم داریم و همه باید اذعان داشته و بپذیریم هیچکس هم از کارگر متخلف حمایت نمی‌کند. روی صحبت ما کارگرانی هستند که برای کارگاه زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند البته خود کارفرمایان هم دنبال چنین فضایی هستند، یعنی کارفرما دور کارگر کارکن و کارگری که بهره‌وری دارد، می‌گردد و او را دُر گران‌بها می‌داند. انشاالله با پیگیری‌هایی که وجود دارد حتما حقوق کارگران حداقل‌هایش رعایت و با قاطعیت هم دفاع از حقوق کارگران مد نظر ما قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز