خبرگزاری کار ایران

یک روان‌شناس کودک در گفت‌وگو با ایلنا:

نظارت‌ بر مهد کودک‌ها سازنده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۷۳

سن مناسب برای ورود به مهدکودک‌ها بعد از سن ۲ تا ۳ سالگی است هرچند که تفاوت‌های فردی را نیز باید در نظر گرفت / مهدکودک، بچه‌ها را پرخاشگر نمی‌کند / یکی از چالش‌های پیش روی مهدکودک‌ها، تعداد زیاد بچه‌ها در یک کلاس است.

ایلنا: یک روان‌شناس کودک معتقد است که نظارت بر مهد کودک‌ها به این شکل است که کار‌شناس مسئول در پی مچگیری و مهد کودک در پی پنهان کاریست و شاهد رابطه‌ای بر پایه آموزش و سازنده نیستیم.

" فاطمه قاسم‌زاده " روان‌شناس کودک در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت که سن مناسب برای ورود به مهدکودک‌ها بعد از سن ۲ تا ۳ سالگی است هرچند که تفاوت‌های فردی را نیز باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: ورود به مهد کودک برای کودکان زیر دو سال مخصوصا در ساعات طولانی توصیه نمی‌شود مگر در موارد اجباری، زیرا دوری از مادر و پدر و مخصوصا مادر در این سن سبب عدم شکل گیری اعتماد در کودک می‌شود که این مسئله خود باعثبروز مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب، ناسازگاری مشکلات عاطفی و تغذیه‌ای در سنین دیگر می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن پویا در پاسخ به این سوال که آیا مهدکودک سبب ایجاد پرخاشگری در کودک می‌شود نیز گفت: مهدکودک، بچه‌ها را پرخاشگر نمی‌کند و این قضیه جنبه عام ندارد و حتی ارتباط اجتماعی را به بچه‌ها یاد می‌دهد. ممکن است بچه‌ها در کنار رفتارهای خوبی که از همکلاسی‌هایشان می‌بینند رفتارهای بد را نیز ببینند اما تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌هایی که در محیط اجتماعی فقط رفتارهای بد را تقلید می‌کنند، مشکلی در ساختار تربیتیشان وجود دارد که باید برطرف شود تا درسنین نوجوانی برای آن‌ها مشکلی ایجاد نشود.

وی در مورد آموزش‌هایی که باید به کودک در مهد داده شود اظهار داشت: به جای آموزش بهتر است از یادگیری استفاده کنیم که به این معناست که هر آنچه باید بیاموزد به شکل غیرمستقیم و با کار عملی همراه با شکوفایی حس خلاقیت باشد. یادگیری مناسب باید در جهت ۶ جنبه رشد کودک یعنی؛ رشد‌ عاطفی، ‌شناختی، جسمی - حرکتی، کلامی، اجتماعی و خلاقیت باشد. تقویت جنبه‌های رشد سبب ایجاد یک فرد سالم و متعادل در آینده خواهد شد.

قاسمی یکی از چالش‌های پیش روی مهدکودک‌ها را تعداد زیاد بچه‌ها در یک کلاس ذکر کرد و در ادامه گفت: طبق اساسنامه سازمان بهزیستی تعداد کودکان تحت نظر یک مربی با توجه به سن آن‌ها متفاوت است. مثلا تعداد کودکان شیرخوار برای یک مربی و یک کمک مربی، نباید از ۵ نفر بیشتر‌ باشد و همین‌طور در مورد کودکان ۲ ساله، ۱۰ نفر و حداکثر برای سن ۵ تا ۶ سال، ۲۰ نفر باید باشد و به طور کلی تعداد بیش از ۲۰ نفر در یک کلاس آسیب زا خواهد بود که متأسفانه این مورد در بعضی موارد رعایت نمی‌شود.

وی در پاسخ به اینکه نظارت کار‌شناسان بهزیستی بر مهدکودک‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: نظارت به این شکل است که کار‌شناس در پی مچگیری و مهد کودک‌ در پی پنهان کاریست و شاهد رابطه‌ای بر پایه آموزش و سازنده نیستیم. البته کار‌شناسان گاهی به مسائل تربیتی کاری ندارند و بیشتر به مسائلی از قبیل بهداشت و آموزش مسائل دینی اهمیت می‌دهند و کمتر شاهد نظارت آن‌ها بر مسائل دیگر هستیم که این مسئله نیز از مشکلات این حوزه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز