خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان البرز در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود ۴ زندان در البرز به آسیب‌های اجتماعی دامن زده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۵۵

این مساله به افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان البرز منجر شده، که پدیده کودکان کار و خیابان از این دست است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص آسیب‌های اجتماعی این استان گفت: استان البرز به دلیل وجود ۴ زندان بزرگ کشور در این استان در شرایط بسیار خاصی قرار دارد.

افروز بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ۸۰ درصد از زندانیان مقیم این زندان‌‌ها البرزی نبوده و از سایر استان‌ها مهمان البرز شده‌اند، گفت: زندانیان محکوم به حبس ابد از سایر استان‌ها به زندان‌های استان البرز اعزام می‌شوند که به طور طبیعی خانواده آنان به علت عدم امکان تردد از استان‌های دور به این استان به البرز مهاجرت کرده و در اطراف زندان‌ها سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده و زندگی می‌کنند.

بهرامی خاطرنشان کرد: این مساله به افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان البرز منجر شده، که پدیده کودکان کار و خیابان از این دست است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به نوپا بودن این استان تاکید کرد: طی یکی دو دهه اخیر شاهد رشد بی‌رویه جمعیت این استان بوده‌ایم، به نحوی که در حال حاضر جمعیت این استان به ۳ میلیون نفر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه بستر و فضای مناسب برای چنین جمعیتی فراهم نیست، ادامه داد: استان البرز به لحاظ مساحت ۳ / ۰درصد کل مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که به لحاظ جمعیت ۳ درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است که این مساله باعثتراکم بالای جمعیت در این استان شده به صورتی‌که در حال حاضر این استان پس از استان تهران رتبه دوم تراکم جمعیت را به خود اختصاص داده است.

تنوع قومیت‌ها و تعدد فرهنگ بر مشکلات استان البرز افزوده است

بهرامی با بیان اینکه تنوع قومیت‌ها و تعدد فرهنگ در این استان و یکنواخت نبودن جمعیت بر مشکلات این استان دامن می‌زند، گفت: وجود باغات و مناطق بی‌دفاع شهری و همچنین نزدیکی استان البرز به تهران و سرریز آسیب‌های استان تهران به البرز نیز باعثافزایش میزان آسیب‌های اجتماعی در استان البرز شده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی این استان تنها به موضوع کودکان کار و خیابان محدود نشده و آسیب‌های دیگری را نیز در برمی‌گیرد، تصریح کرد: استان البرز در زمینه طلاق رتبه دوم کشور را دارا است. همچنین در خصوص سایر آسیب‌ها مانند خشونت‌های خانگی و اعتیاد از استان‌های مطرح و در رتبه ۵ تا ۱۰ کشور قرار داریم.

مهاجرپذیر بودن استان البرز یکی از عوامل افزایش نرخ طلاق در این استان

بهرامی مهاجرپذیر بودن استان البرز را یکی از عوامل بالابودن نرخ طلاق در این استان عنوان کرد و افزود: بخشی از بالابودن نرخ طلاق در این استان به این موضوع باز می‌گردد که در مواقعی ازدواج افراد مهاجر در استان دیگری ثبت و طلاق آنان در البرز به ثبت می‌رسد و موجب افزایش نرخ طلاق در این استان می‌‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با تاکید براینکه سازمان بهزیستی استان البرز در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تلاش زیادی دارد، ادامه داد: اورژانس اجتماعی می تواند، تاثیر زیادی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی در این استان داشته باشد.

بهرامی خاطرنشان کرد: با افتتاح هرچه بیشتر اورژانس‌های اجتماعی در البرز قصد داریم؛ مداخلات روانی و اجتماعی را پیش از مداخلات قضایی و انتظامی جایگزین کرده و فاصله خانه و کلانتری را به این شیوه پر کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان بهزیستی و قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است که اورژانس اجتماعی می‌تواند در این خصوص کمک‌های بزرگی ارائه دهد.

تعداد زندان‌ها در استان البرز باید کاهش یابد

مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص کاهش تعداد زندان‌های واقع در این استان گفت: این مساله در اختیار بهزیستی نیست و به یک تعامل فراسازمانی نیاز دارد، اما فرمانداری استان البرز در حال پیگیری این موضوع است که در صورت امکان از تعداد این زندان‌ها کاسته شود. همچنین نمایندگان مجلس نیز پیگیر این مساله هستند.

وی با بیان اینکه انتقال زندان کار بسیار مشکلی است، ادامه داد: کارهای پژوهشی درباره تاثیر وجود زندان‌ها بر افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی در این استان انجام شده‌ و به استانداری و نمایندگان مجلس ارسال کرده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته و مسئولان پیگیر این موضوع هستند.

بهرامی در خصوص حمایت‌های انجام شده از خانواده زندانیان زندان‌های این استان گفت: ما خانواده‌هایی را که به صورت خود معرف یا از طریق معرفی دیگران به سازمان ارجاع می‌شوند، چنانکه در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار داشته باشند، از نظر کارهای مددکاری و روان‌شناسی مورد حمایت قرار می‌دهیم. همچنین در پایگاه‌های اجتماعی بهزیستی مهارت‌های زندگی را به این افراد آموزش می‌دهیم.

استان البرز رتبه اول واگذاری مسکن به مددجویان

وی با بیان اینکه استان البرز از نظر واگذاری مسکن به مددجویان رتبه اول کشور را دارد، عنوان کرد: ما تا ۱۰ ماه پیش از این نظر رتبه ۲۹ کشور را داشتیم که با تلاش‌های پیگیرانه توانستیم؛ در این مدت رتبه اول را به دست آوریم که بسیاری از مددجویان از خانواده زندانیان بوده‌اند که در معرض آسیب بوده و به آنان مسکن واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: بهزیستی برای واگذاری مسکن به مددجویان ۴ تا ۶ میلیون تومان به صورت بلاعوض کمک کرده و مابقی آن در صورتی که مددجو نتواند سهم آورده خود را تامین کند از طریق خیرین تامین می‌شود.

بهرامی در خصوص اشتغال مددجویان گفت: در این زمینه کارگاه‌های مختلفی را در سطح استان راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین در حال راه اندازی کارخانه ویلچیر سازی در استان البرز هستیم، تا مددجویان بهزیستی را دراین کارگاه‌ها به کار ‌گیریم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: این استان به دلیل مواجهه با شرایط خاص به شدت به کمک و همکاری مسئولان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز