خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران معادن البرز شرقی انتقاد کرد:

تفاوت اجاره بهای خانه‌های سازمانی با حق مسکن ۱۰ هزارتومانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۲۸

چکیده: «با توجه به فاصله ۷۰ کیلومتری معدن تا نزدیک‌ترین شهر(شاهرود) کارگران این معدن ناچارند در واحد‌های سازمانی ساکن شوند، اما پرداخت اجاره بهای ۳۰۰ هزار تومانی با توجه به میزان حقوق کارگران، فشار اقتصادی موجود در جامعه کارگری را برای این معدن‌کاران مضاعف کرده است.»

رئیس شورای اسلامی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی با اشاره به «حق مسکن ۱۰ هزارتومانی» در فیش حقوقی کارگران، از کسر ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان از حقوق کارگران ساکن در واحد‌های مسکونی سازمانی این معادن دولتی انتقاد کرد.

«محمد عجم» کسر ۳۰۰ هزار تومان از حقوق را بابت اجاره بهای مسکن ناعادلانه توصیف کرد و در این باره به ایلنا گفت: با توجه به فاصله ۷۰ کیلومتری معدن تا نزدیک‌ترین شهر(شاهرود) کارگران این معدن ناچارند در واحد‌های سازمانی ساکن شوند، اما پرداخت اجاره بهای ۳۰۰ هزار تومانی با توجه به میزان حقوق کارگران، فشار اقتصادی موجود در جامعه کارگری را برای این معدن‌کاران مضاعف کرده است.

این فعال کارگری تعداد کارگران این معدن را ۱۴۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۱۱۰۰ نفر از کارگران معادن البرز شمالی با قرارداد موقت کار می‌کنند و مابقی قرارداد دائم دارند، اما تأمین مسکن مشکل تمامی کارگران است.

او در خصوص اجاره بهای ماهانه خانه‌های سازمانی معادن البرز شرقی تشریح کرد: کارگرانی که ساکن این واحد‌های مسکونی می‌شوند در ۵ سال نخست باید ماهانه ۵۰ هزار تومان بابت اجاره بها پرداخت کنند که با تمدید قرار داد، این رقم به صورت پلکانی افزایش یافته و به ماهی ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این فعال کارگری با بیان اینکه حقوق کارگران این معادن با توجه به سختی کارشان بسیار ناچیز است، اظهار داشت: کارگران در یک ماه و نیم گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

عجم در این خصوص افزود: کارگران این معدن مردادماه سال جاری نیمی از حقوق‌شان را دریافت کرده‌اند و با احتساب شهریور ماه، یک ماه و نیم است که کارگران دریافتی نداشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی به یکی دیگر از مشکلات صنفی این کارگران اشاره کرد و پیرامون اعتراض کارگران به رفم حق سختی کار در معادن ذغال سنگ، یاد آور شد: حق سختی کار کارگری که ۲۳ سال در این معادن کار کرده است، ماهانه حدود ۱۲ هزار تومان است.

او دربار دیگر مشکل صنفی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی پیرامون تغییر دفترچه‌های درمانی، گفت: در گذشته دفترچه‌های بخش درمانی کارگران این معدن زیر نظر بخش درمان شرکت ملی فولاد بود و کارگران راضی بودند ولی در سال گذشته این دفترچه ها به تامین اجتماعی تغییر کرد و موجب نارضایتی کارگران شد.

او گفت: بخش درمان تامین اجتماعی، خدمات درمانی مناسبی را در زمینه بیماریهای خاصی که متوجه کارگران معادن است، پوشش نمی‌دهد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز