خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بررسی تشابه عملکرد نظامی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی/ بخش نخست

وجه تشابه عملیات «طوفان اراده» عربستان و «تیغه حفاظتی» رژیم صهیونیستی، استفاده از حملات هوایی و دوری از رویارویی زمینی است. این دو رژیم، تخریب زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی را در اولویت قرار دادند.

آوارگی ۲۵۴هزار نفر، نتیجه طوفان اراده

شامگاه پنجمین روز از فروردین ماه سال جاری، غرش جنگنده‌های سعودی و برخی کشورهای عربی منطقه بر فراز یمن شنیده شد. بر اساس آمارهای منتشر شده، ۱۰۰ هواپیمای سعودی، ۱۵ جنگنده مراکشی، ۱۵ جنگنده اردنی، ۱۵ جت از کویت، ۱۵ جنگنده بحرینی، ۱۰ جت جنگنده از نیروی هوایی قطر، ۳۰ جنگنده اماراتی و ۱۵ هواپیمای سودانی در این عملیات حضور دارند. مصر و ایالات متحده نیز پشتیبانی لجستیکی و نظامی عملیات هوایی این ۲۱۵ جنگنده را بر عهده گرفته‌اند. ۱۵۰ هزار نیروی زمینی عربستان نیز در مرز مشترک میان دو کشور مستقر شده‌اند.

مدل عملیات نظامی سعودی‌ها مشابه سیستم پیاده شده توسط استراتژیست‌های نظامی صهیونیست‌ها است. استفاده از نیروی هوایی برای کمترین خسارت و بزرگ‌نمایی رسانه‌ای برای بهره‌برداری‌های مختلف انجام می‌شود. با اینکه تهدید به استفاده از نیروی زمینی بار‌ها توسط اتاق جنگ سعودی تکرار شده اما این وعده تا کنون به مرحله عمل نرسیده است. «حسن هانی‌‌زاده» درباره حضور نظامی عربستان در یمن می‌گوید:

 «بمباران‌های هوایی عربستان، به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. در مقابل، انصارالله نیز تسلیحات لازم را برای مقابله با تجهیزات هوایی ندارد. حوثی‌ها در انتظار ورود نیروهای زمینی عربستان هستند زیرا ابتکار عمل روی زمین در دست انصارالله است.»

آمارهای مختلفی از میزان تلفات و خسارات ناشی از این عملیات منتشر شده است. نکته مشترک تمام این آمار‌ها، فاجعه بار بودن آن‌ها است. بر اساس آمار منتشر شده از طرف سازمان بهداشت جهانی ، ۲۵۴ هزار یمنی آواره شده و نیازمند رسیدگی فوری نهادهای بین‌المللی هستند. این نهاد بین‌المللی خواستار اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون و ۲۰۰هزار دلار برای تامین نیازهای فوری مردم یمن شده است.

در جریان حمله به یمن، ۷۶۷ نفر نیز کشته شده‌اند که بنا بر برخی آمارهای موجود، بیش از ۱۶۰ کودک نیز در میان آنان بوده است. آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد مجروحان طوفان اراده را حدود دو هزار و ۹۰۶ نفر برآورد کرده است که نیازمند کمک‌های پزشکی و انسان‌دوستانه فوری هستند.

حمله به یمن در کنار خسارت‌های انسانی، زیان‌ اقتصادی زیادی نیز به بار آورده است. بنابر اعلام شبکه المیادین لبنان، عملیات عربستان در یمن در ۲۰ روز ابتدایی، ۲۰ میلیون دلار خسارت به بار آورده است. حمله جنگنده‌های طوفان اراده به زیرساخت‌های این کشور مانند سایت‌های صنعتی و مخازن سوخت، خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار به بخش اقتصادی زده است. در این میان، اختصاص مبلغ ۲۷۴ میلیون دلار توسط پادشاه عربستان سعودی «برای کمک به مردم یمن» نیز در جای خود قابل تامل است. به گفته «مهدی ذاکریان» کار‌شناسان مسائل خاورمیانه، کمک ملک «سلمان بن عبدالعزیز» برای بخشی از جامعه یمن است که با تفکر سعودی قرابت فکری دارند.

تیغه حفاظتی، نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

هشت ماه پیش از تجاوز آل سعود و برخی کشورهای عربی خاورمیانه و آفریقا به یمن، تجاوز نابرابر دیگری نیز در منطقه اتفاق افتاده بود. نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در شامگاه ۱۷ تیر سال گذشته حمله هوایی خود را به نوار غزه آغاز کردند.

همانگونه که رژیم سعودی مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن را هدف حمله قرار می‌دهد، نظامیان صهیونیست نیز مناطق مسکونی را هدف قرار دادند. به همین دلیل، جنگ ۵۱ روزه غزه تلفات انسانی زیادی داشت. در مورد افراد کشته شده در جریان عملیات رژیم صهیونیستی اختلاف‌هایی وجود دارد. دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد، میزان تلفات این جنگ را دو هزار و ۲۲۰ نفر ذکر کرده که از این تعداد، ۶۰۵ نفر از گروه‌های مقاومت و هزار و ۴۹۲ نفر غیرنظامی بود‌ه‌اند. طبق این آمار، ۵۵۱ کودک و ۲۹۹ زن از جمله تلفات غیرنظامیان بوده‌اند و هویت ۱۲۳ نفر نیز شناسایی نشده است. مرکز حقوق بشر فلسطین نیز در آمار خود به ۱۰ هزار و ۸۹۵ مجروح اشاره کرده است.

مناطق مسکونی زیادی در جریان حمله صهیونیست‌ها متحمل خسارت شدند. بر اساس اطلاعات موجود، ۹هزار واحد مسکونی در غزه به طور کامل تخریب و برخی نیز آسیب دیدند. طی حمله به مناطق مسکونی غزه، دو ساختمان متعلق به سازمان ملل و ۲۴ مرکز پزشکی نیز تخریب شده و آسیب‌های جدی دیدند. همانطور که امروز در عملیات عربستان در یمن شاهد هستیم، در جریان جنگ غزه نیز کودکان یکی از قربانیان اصلی بودند و ۱۳۰ مدرسه هدف راکت‌های اسرائیلی قرار گرفت.

گزارش: محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۷۱۷۶۹