خبرگزاری کار ایران

پروفیل مبلی و تاثیر کروم کاری بر قیمت تمام شده آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۷۴۰

برای تمام محصولاتی که از آن ها به عنوان ماده اولیه استفاده می شود خوب و بد بودن اغلب خواص و ویژگی ها با توجه به مورد مصرف تعیین می شود اما بعضی از ویژگی ها در هر صورت و برای هر شرایطی  نقطعه ضعف محسوب می شود. در مورد فولاد نیز کاملا به همین شکل است. خوب و بد بودن خواصی چون انعطاف پذیری، مقاومت، کیفیت سطحی و ... با توجه به محصولی که تولید می شود گاهی مثبت و کاربردی و گاهی نامطلوب است اما در مورد خواصی چون واکنش پذیری بالا و سرعت بالا اکسایش موضوع کمی متفاوت است. این خاصیت در هر صورت نامطلوب است چرا که استحکام فولاد را از بین می برد و ساختار مستحکم و یکپارچه ی آن را تبدیل به ترکیبی سست و پودری می کند که به شکلی باعث خوردگی فولاد می شود. طی سال های اخیر با گسترش بازار فولاد و محصولات فولادی در صنایع مختلف، از راهکار های متفاوتی برای مهار این ویژگی نامطلوب استفاده می شود. یکی از کارآمدترین این روش ها آبکاری و به طور خاص آبکاری کروم است. در ادامه در مورد آبکاری کروم و تاثیری که بر قیمت پروفیل سبک دارد توضیح خواهیم داد.

قیمت پروفیل سبک بعد از کروم کاری:

پروفیل سبک، خود به شکل خام به واسطه ی قیمت مواد اولیه ی مناسب و وزن کمی که دارد بسیار مناسب و به صرفه است. به  قیمت پروفیل سبک کروم کاری شده، هزینه کروم کاری و ارزش افزوده ی این ویژگی مطلوب اضافه می شود. به همین دلیل در مقایسه با استیل که این عنصر را درون ترکیبات آلیاژی خود دارد چندین برابر ارزان قیمت تر است. اما به نسبت سایر انواع آبکاری پرهزینه ترین، چرا که کروم فلز گران قیمتی است و هزینه ی عنصر آلیاژی بیشترین اثر را بر هزینه ی نهایی آبکاری دارد. در این زمینه می توان به مقاطع گالوانیزه اشاره کرد. گالوانیزاسیون با فلز روی انجام می شود و روی ارزان قیمت تر از کروم است همین عامل باعث شده نتیجه آبکاری با روی نیز کم هزینه تر و به دنبال آن قیمت لوله گالوانیزه هم ارزان تر و مقرون به صرفه تر باشد.

هزینه آبکاری کروم:

هزینه های آبکاری کروم برای پروفیل مبلی به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. عواملی چون کیفیت محصولاتی که برای آبکاری از آن ها استفاده می شود، کیفیت خود آبکاری ایجاد شده، وضعیت بازار و سختی انجام پروسه ی آبکاری. با هدف صرفه جویی می توان از ترکیباتی چون نیکل و فسفر به عنوان لایه آبکاری استفاده کرد. البته در زمان انتخاب باید به این نکته هم توجه داشت که آیا این ترکیب برای مورد مصرف شما مناسب هست و با فلز پایه ای که استفاده کرده اید سازگاری دارد یا خیر. قطعا قیمت نمی تواند به تنهایی دلیل و معیار درستی برای خرید و انتخاب باشد اما بی شک یکی از مهمترین هاست چرا که مستقیما بر قیمت پروفیل مبلی آبکاری شده هم اثر می گذارد.

پروفیل مبلی و تاثیر کروم کاری بر قیمت تمام شده آن

فرآیند کروم کاری پروفیل سبک:

کروم کاری پروفیل سبک نیز فرآیندی شبیه به سایر روش های آبکاری دارد. در قدم اول پروفیل سبک با محلول های تمیز کننده شسته می شود تا تمام ناخالصی های سطحی اعم از روغن یا گرد و غبار برداشته شود و لایه آبکاری به خوبی بر روی سطح، لایه ی ثانویه مقاوم و ضدزنگ را ایجاد کند. در قدم دوم پروفیل درون حمام کروم غوطه ور می شود و برای چند ثانیه بدون اعمال جریان الکتریکی درون آن غوطه ور باقی می ماند. جریان الکتریکی کم کم افزایش پیدا می کند تا لایه ی محکمی از کروم بر روی سطح پروفیل بنشاند. برای بالا رفتن کیفیت این افزایش ولتاژ باید کاملا تحت نظر افزایش پیدا کند.

مزایای آبکاری کروم:

اغلب آلیاژهای آهن و خود آهن به شکل خام به سرعت در معرض اکسیژن دچار اکسایش شده و زنگ می زنند به عبارتی مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت دارند به همین خاطر برای طولانی مدت قابل استفاده نیستند. آبکاری به ویژه آبکاری کروم راه حلی کاربردی برای این مشکل است. اما باید به این نکته توجه داشت که میزان مقاومت آبکاری هم با توجه به ترکیبات پروفیل پایه متفاوت است و نوع فلز پایه بسیار مهم و تعیین کننده است.

استیل آلیاژی از آهن است که به جای لایه ی ثانویه ی کروم برای ضدزنگ شدن، این عنصر را درون ترکیبات آلیاژی خود دارد. استیل هم حتی با وجود این مقاومت ذاتی که درون آن به لطف کروم ایجاد شده، دچار اکسایش می شود. در واقع کروم، خود نیز با اکسایش برای فولاد مقاومت ایجاد می کند. کروم در واکنش با اکسیژن، کروم اکسید تولید می کند. کروم اکسید ترکیبی منسجم است که اجازه ی عبور اکسیژن به لایه های زیرین و ترکیب شدن آن با آهن و تولید زنگ آهن را نمی دهد. در صورت نبود اکسیژن یا گردش کم هوا این لایه ی کروم اکسید تشکیل نمی شود و عدم تشکیل این لایه به معنای نبود لایه ی محافظ و مقاوم است. اما در شرایط معمول این لایه به سرعت تشکیل شده و مقاومت بسیار خوبی در قطعه ایجاد می کند. میزان این مقاومت برای استیل بستگی به رده ی آن یا به عبارت بهتر درصد کروم درون ترکیبات آلیاژ دارد. هر چه درصد کروم بیشتر باشد مقاومت و البته قیمت افزایش پیدا می کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز