خبرگزاری کار ایران

راه های افزایش فشار آب ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۷۰۴

کم آبی و مدیریت ناصحیح آب طی سال‌های اخیر باعث شده که فشار آب در مناطق شهری، روستایی و حتی ویلاها در بسیاری نقاط کشور مطلوب نباشد و راه های افزایش فشار آب ساختمان به یکی از دغدغه‌های مردم به ویژه ساکنان طبقات بالای ساختمان‌ها تبدیل شده است. افت فشار آب در همه جا شرایط یکسانی ندارد اما معمولا بیشتر در ساعت‌های اوج مصرف مشکل ساز می‌شود. برای بهبود وضعیت فشار آب ساختمان‌ها راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این مطلب تلاش می‌کنیم آن‌ها را بررسی کنیم.

دلیل اصلی افت فشار آب چیست و چگونه رفع می‌شود؟

گاهی نشتی آب از لوله‌های اصلی ساختمان باعث می‌شود فشار آب ورودی ساختمان کاهش پیدا کند. در طی استفاده طولانی مدت از سیستم لوله کشی، رسوب فضای داخل لوله را گرفته و این امر هم می‌تواند در کاهش فشار آب تاثیرگذار باشد. در مواردی هم رسوب زدایی و تعمیر لوله‌های خراب علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به بهبود فشار آن هم کمک می‌کند.

متوسط فشار آب منازل و ساختمان‌ها گاهی به حدی است که نمی‌تواند با شرایط مطلوب در ساختمان‌هایی با ارتفاع بالاتر از ۲۰ متر برود.

در بعضی مناطق متراکم و شلوغ شهری شرایط به نحوی حاد می‌شود که حتی در ساختمان‌های دو یا سه طبقه هم فشار به حد استاندارد و قابل استفاده نمی‌رسد. در برخی از مناطق شهری به دلیل دور بودن از محل تصفیه خانه، کمبود آب و مسائلی از این دست هم فشار آب پایین است که به نصب پمپ، استفاده از منبع آب و مسائلی از این دست نیاز خواهد بود.

راهکارهای ساده و مقدماتی برای افزایش فشار آب ساختمان چیست؟

اگر فشار آب ساختمان شما در شرایط مطلوبی نیست قبل از اینکه به دنبال خرید تجهیزات جدید باشید یا بخواهید هزینه‌های زیادی صرف کنید لازم است یک سری اقدامات ابتدایی انجام دهید که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر فشار آب ورودی به لوله‌های اصلی ساختمان پایین باشد اقدامات مقدماتی تاثیرگذار نخواهد بود و به نصب تجهیزات نیاز پیدا می‌کنید اما اگر مشکل حاد نباشد اقدامات زیر به شما کمک می‌کند.

۱. مشورت با یک کارشناس و اندازه گیری آب ورودی واحد

فشار آب ورودی ساختمان شما باید بررسی شود، فشار سنج ابزاری است که این کار را به ساده‌ترین شکل انجام می‌دهد و یک متخصص به راحتی مشخص می‌کند که فشار آب ساختمان شما به چه شکلی است. فشار آب ساختمان‌ها باید بین ۴۰ تا ۷۰ psi باشد. اگر فشار کمتر از ۲۹ باشد بیشتر از ۲۰ متر بالا نمی‌رود و نیاز به یک سری اقدامات اولیه دارید. کارشناسان به شما خواهند گفت چه اقداماتی برای بهتر شدن فشار آب ساختمان شما ضروری است.

۲.رفع گرفتگی آب لوله‌ها

گاهی لوله‌های گرفته شده فشار آب را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورند، استفاده از لوله باز کن و ابزارهای مختلف می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. زمانی که لوله کشی ساختمان خیلی قدیمی است و لوله کشی هیچ وقت بازسازی و تعمیر نشده این مشکل بیشتر به چشم می‌آید.

لوله‌ کشی هر منطقه باید تک تک بررسی شود و بعد هرکجا که فشار پایین است نسبت به رفع گرفتگی و تعمیر لوله‌های آن بخش اقدام شود.

۳.رفع نشتی لوله‌های آب

نشتی لوله‌های آب علاوه بر اینکه میزان مصرف را بالا برده باعث هدر رفتن آب می‌شود و قبض‌های سنگین را به شما تحمیل می‌کند می‌تواند باعث افت فشار آب ساختمان هم شود. باید نشتی لوله‌های فرعی و اصلی به شکل کامل رفع شوند تا فشار آب به سطح مطلوب یا قابل قبولی برسد.

۴.بررسی وضعیت شیرآلات ساختمان

فشار آب در همه شیرآلات ساختمانی یکسان نیست، گاهی گرفتگی یکی از شیرآلات می‌تواند باعث کاهش فشار آب در بخش خاصی از ساختمان شود. به عنوان مثال اگر آب سرویس‌های بهداشتی فشار خوبی دارد اما آشپزخانه افت فشار دارد گاهی با تعویض یا رفع گرفتگی شیرآلات آن نقطه می‌توان به فشار آب مطلوب دست پیدا کرد. شیرآلات محل مناسبی برای رشد رسوبات و باکتری‌ها است و به صورت مستمر باید پاکسازی شود اگر این کار را نکنید ممکن است به کاهش فشار آب هم منجر شود.

۵.رسوب زدایی آبگرمکن و پکیج

گاهی رسوب گرفتن آبگرمکن و پکیج باعث افت فشار آب گرم شده و باعث کمبود آب گرم در ساختمان می‌شود. پاکسازی منظم و سرویس دائمی این سیستم‌ها به حفظ فشار آب و جلوگیری از خرابی آبگرمکن و پکیج کمک می‌کند. اگر رسوب زدایی به شکل مناسب انجام نشود امکان کیفیت آب هم کاهش یافته و ممکن است باعث بروز بیماری شود.

۶.نصب پمپ آب

پمپ آب تنوع بسیاری دارند، برخی برای نصب در مجتمع‌های مسکونی ساخته شده و برخی هم قابل استفاده در محیط داخلی یک واحد هستند. بسته به مشکل فشار آب و اینکه آیا سراسری است یا تنها در واحدهای خاصی وجود دارد می‌توان پمپ مناسب را خریداری کرد. گاهی نصب دستگاه‌های تصفیه آب که موتور برقی دارند علاوه بر تصفیه آب مشکل فشار آب داخل واحد را هم برطرف می‌کند.

در مواردی که با مجتمع‌های مسکونی بلند مرتبه مواجه هستیم گاهی نصب پمپ آب باید با نصب مخزن آب همراه باشد تا تامین فشار آب به شکل مطلوب انجام شود. تنها کارشناسان خبره می‌توانند در این مورد نظر بدهند و راهکار مناسب را برای شما مشخص کنند.

پمپ افزایش فشار آب یا مینی پمپ افزایش فشار داخل واحد هر کدام برای موارد خاصی طراحی شده و بسته به اندازه ساختمان، محل قرارگیری واحد و فشار آب منطقه‌ای باید تصمیم گیری شود که کدام برای شما گزینه بهتری خواهد بود.

بیشتر بدانید: چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نصب پمپ آب بلافاصله بعد از کنتور به دلایل مختلف قانونی نیست و باید در فاصله مناسب انجام شود، مکان پمپ آب باید هم سطح یا پایین‌تر از ورودی آب باشد و نصب دستگاه باید توسط متخصص انجام شود که حداکثر کارایی را داشته باشد.

بیشتر بدانید:

راه‌های افزایش فشار آب ساختمان بسیار زیاد هستند و در شرایط مختلف بسته به بودجه و نیاز شما می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گاهی با تعمیر و تعویض لوله کشی ساختمان مشکل به راحتی برطرف می‌شود. در مواردی هم لازم است حتما از پمپ آب و دستگاه‌های جانبی کمک گرفت تا با ایجاد جریان فشار آب ورودی به ساختمان افزایش پیدا کند. با توجه به تنوع بالای پمپ‌های آب موجود در بازار اگر قصد خرید دارید لازم است حتما در مورد آن تحقیق کنید و با انواع پمپ آشنا شوید تا بتوانید مدل مناسب را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز