خبرگزاری کار ایران

پمپ تصفیه و فیلتر شنی؛ دو دستگاه تصفیه آب استخر و جکوزی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۷۲۳

وقتی به آب استخر و جکوزی نگاه می کنید، گول ظاهر شفاف و روشن آن را نخورید! اگر سه روز تجهیزات تصفیه ایی مانند پمپ تصفیه و فیلتر شنی را از تجهیزات استخر و جکوزی جدا کنیم، لجن سر و روی استخر را می پوشاند.

شناخت لوازم تصفیه آب استخر و خرید بهترین نوع آنها هنگام تهیه تجهیزات استخر و جکوزی، به سلامتی عموم افرادی که می خواهند از یک آبتنی شخصی یا عمومی لذت ببرند، کمک خواهد کرد. به همین جهت اینجا مطالبی در رابطه با تجهیزات تصفیه ایی در استخر و جکوزی آورده ایم و نکاتی که باید به آنها توجه کنید را توضیح خواهیم داد.

تجهیزات تصفیه آب استخر

ساخت استخر به حدی شایع و رایج شده است که از هر 100 مورد آپارتمان مسکونی، 80 مورد آنها استخر اختصاصی دارند. در صورتی که بودجه، فضای کافی و زیربنای مناسبی برای ساخت استخر داشته باشید، با گرفتن مجوز ساخت استخر از شهرداری، به راحتی می توانید استخر خود را داشته باشید. داشتن استخر علاوه بر مزایای ورزشی و سلامتی، می تواند لحظات بیکاری شما را به اوج لذت برساند. در صورتی که شرایط ساخت استخر را دارید، بدون معطلی، تجهیزات استخر مورد نیاز را سفارش دهید.

از موارد الزامی برای پیشگیری از شیوع بیماری، نجاست، باکتری یا ویروس به داخل آب استخر، استفاده از چند راهکار زیر است:

  • نصب دوش های آب گرم، جهت حمام اولیه شناگران قبل از ورود؛
  • ایجاد فضای مناسب جهت تعویض لباس های شخصی و پوشیدن لباس تمسز و مناسب قبل از ورود شناگران به آب استخر؛
  • عدم ورود افراد با کفش شخصی به محیط استخر و نص جاکفشی و قرار دادن تعداد مورد نیاز دمپایی استخری در بدو ورود افراد؛
  • استفاده از کلاه های استخر برای جلوگیری از ریزش مو در استخر؛
  • و تمیز کردن روزانه کف استخر و سونا و تمام محیط های سالن استخر.

باور کنید رعایت چند نکته ساده فوق به پاکیزگی و بهداشتی بودن استخر شما بسیار کمک می کند. اما به هر حال شما به تجهیزات استاندارد تصفیه ایی احتیاج دارید و چند راهکار فوق تنها کمک کننده به این فرایند هستند. مسیر هدایت و انتقال آب برگشتی از استخر به سمت مسیر تصفیه و نحوه انجام این فرایند با خرید تجهیزات استخر، که در این مسیر به تصفیه آب کمک می کنند، به ترتیب مراحل زیر است:

  1.  پمپ تصفیه آب را از کف و لب استخر، توسط خروجی کف و اسکیمر مکش میکند؛
  2. ذرات درشت و مو در صافی پمپ فیلتر شده و آب به فیلتر شنی تزریق می شود؛
  3. فیلتر شنی با عبور آب از ماسه و سیلیس درشت و ریز، تمیز می کند؛
  4. آب به دیگ و هیتر ها تزریق و از طریق مبدل گرمایشی، به دمای مورد نظر میرسد؛
  5. سپس آب به مسیر ضد عفونی شونده تزریق و با کلر، برم، ازن یا یونیزه کننده، ضد عفونی می شود؛
  6. در نهایت با نازل های ورودی به استخر و جکوزی برمی گردد.

پمپ تصفیه و فیلتر شنی؛ دو دستگاه تصفیه آب استخر و جکوزی

آیا تجهیزات تصفیه آب استخر با جکوزی متفاوت است؟

نکته ایی که در این مسیر وجود دارد، استقلال تجهیزات تصفیه آب استخر و جکوزی در برخی از ساختار ها است. عموما برای دسترسی بهتر به تجهیزات استخر و جکوزی، تفاوت دمای مورد نیاز آب در استخر و جکوزی و سهولت در سرویس قطعات و لوازم این دو مخزن، با خرید تجهیزات جکوزی به صورت جداگانه، مسیر تصفیه فوق را برای هر یک از این دو منبع، به صورت مجزا نصب می کنند. یعنی برای استخر و جکوزی دقیقا مسیر تصفیه ایی فوق را دو بار به صورت کاملا مجزا و با تجهیزات جدا، نصب می کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، لوازم تصفیه ایی جکوزی های خانگی و بدون کاسه استخر است. جکوزی کوچکی که در منزل نصب کرده اید، نیازی به تجهیزات آنچنان کامل ندارد. اولا که معمولا این جکوزی که هنگام خرید یک پک تصفیه و گردش آن روی آنها نصب است، اما اگر خودتان با خلاقیت خود تصمیم به ساخت جکوزی در ویلا، باغ یا هر جای دیگری کرده اید، تنها وسیله ایی که نیاز دارید، یک پکیج تصفیه آب ساده با تزریق استاندارد یک ضد عفونی کننده مانند کلر در دوره های زمانی است.

البته ساخت جکوزی اصولی و استاندارد، به تجهیزات مناسب نیاز دارد

ساخت جکوزی دو حالت دارد؛ جکوزی که در سیستم استخر ساخته شود، یا جکوزی تکی خانگی که هر جایی می توان آن را راه اندازی کرد. حال تصمیم شما برای برای تکمیل آن نیز دو حالت دارد؛ یک جکوزی با حداقل امکانات که فقط آب را گرم نگه دارد، یا یک جکوزی استاندارد، بهداشتی با سیستم تصفیه کامل که سلامتی شما را تهدید نکند. از جمله ساخت جکوزی استاندارد و اصولی نترسید! نه هزینه خیلی زیادی می خواهد و نه خیلی پیچیده است؛ یک سیستم گرمایشی می خواهید و یک سیستم تصفیه ایی.

بهترین جکوزی و استاندارد ترین وان آب گرم، شامل تجهیزات زیر است که در مراحل تصفیه خلاصه شده است:

  1. آب از خروجی و اسکیمر یا سرریز به سمت پمپ تصفیه جکوزی مکش میشود؛
  2. ذرات درشت فیلتر و به سمت فیلتر شنی جکوزی پمپاژ می شود؛
  3. هیتر برق یا دیگ و مشعل، آب را گرم می کنند؛
  4. آب بعد از ضد عفونی و کلر زنی، به جکوزی تزریق می شود؛
  5. و دمنده هوا و پمپ جت مناسب، به ماساژ بهتر نازل های جکوزی کمک می کند.

البته از تجهیزاتی که هنگام ساخت جکوزی به آنها نیاز دارید، می توان موارد زیر را نام برد:

  • رینگ
  • پایه جت
  • سر جت
  • گریل یا اسکیمر

در ادامه تجهیزات اصلی تصفیه آب استخر، یعنی پمپ تصفیه و فیلتر شنی و عملکرد انها را در فیلتراسیون آب استخر و جکوزی بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

پمپ تصفیه و فیلتر شنی؛ دو دستگاه تصفیه آب استخر و جکوزی

پمپ تصفیه آب استخر و جکوزی

پمپ، هسته ی اصلی تصفیه آب استخر است. پمپ تصفیه استخر علاوه بر کمک به هدایت آب در جریان درست، با کمک قطعاتی مانند صافی که روی آن نصب شده، یک مرحله آب استخر را تصفیه می کند. عموما پمپ تصفیه استخر (Pool purification pump) اولین تجهیزاتی است که آب خروجی از اسکیمر و کف استخر با آن برخورد می کند. آبی که به سمت مسیر تصفیه هدایت شده است، البته نه اتفاقی! هدایت و برخورد مسیر جریان تصفیه به سمت پمپ با مکشی که خود پمپ تصفیه انجام می دهد، اتفاق میفتد و آب مجبور به حرکت به سمت پمپ و سپس به سمت فیلتر شنی می شود.

پمپ تصفیه استخر و جکوزی عموما از انواع پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز هستند که دارای کوپل های یک یا دو طبقه مستقیم می باشند. موتور پمپ که یک موتور الکتریکی است شروع به کار می کند. شفت موتور می چرخد و پروانه را به گردش در می آورد. بهتر است عملکرد پمپ را در چند مرحله زیر خلاصه کنیم:

  • پمپ روشن می شود و موتور الکتریکی پمپ برق را به نیروی محرکه شفت تبدیل کرده و شفت پروانه را می چرخانده و آب مکش می شود؛
  • آب در ابتدا به صافی یا استرینر یا محفظه موگیر پمپ وارد می شود؛
  • آب با چرخش پروانه، از وسط دیفیوزر مکیده شده و به پروانه و محفظه فشار پمپ مکیده می شود (پیشران پمپ)؛
  • فشار آب در این محفظه باید با سلامت واشر صافی، واشر محفظه و واشر و مهر و موم شفت، حفظ شده و هیچ هوایی از هیچ درزی نفوذ نکند؛
  • افزایش فشار آب را از خروجی پمپ پمپاژ کرده و این فرایند همچنان تکرار می شود.

اهمیت استفاده از لوازم تصفیه ایی فوق چیست؟ قطعا هر فردی که در پی ساخت و راه اندازی استخر باشد، از اولین تجهیزات بعد از ساخت زیر ساخت ها و نصب تجهیزات آب رسانی، تجهیزات تصفیه ایی می باشد. بدن انسان سموم دفع می کند، عرق می کند، چربی را از منافذ خود به بیرون تزریق می کند، انواع ویروس ها و باکتری ها ممکن است هنگام شنای یک شناگر، به آب ریخته شوند! در نتیجه اهمیت این تجهیزات بسیار حیاتی و مهم است.

فیلتر شنی در تصفیه آب استخر و جکوزی چه نقشی بازی میکند؟

فیلتر شنی یک بشکه شنی برای تصفیه آب استخر و جکوزی است که در مسیر جریان برگشت آب برای تصفیه، بعد از پمپ نصب می شود. فیلتر شنی استخر از تجهیزات بسیار کارآمد در تصفیه و پاکسازی آب می باشد. از این دستگاه تصفیه برای پاکسازی آب استخر، آپارتمان، رستوران ها، هتل ها، مدارس و دانشگاه ها استفاده میشود. 

ایده ساخت این تکنولوژی ساده تصفیه آب، از تمیز و شفاف بودن آب رودخانه های ماسه ایی و یا آب های زیر زمینی در مناطق ماسه ایی برداشته شده است. اگر دقت کرده باشید، آب پس از عبور از این مناطق مانند شیشه شفاف میشود و تمام ذرات معلق، گل و لای، باکتری ها، ناخالصی ها و محلول های سنگین از آب جدا میشوند.

فیلتر شنی چگونه کار می کند؟

ساختار: با وجود اینکه اکثر فیلترهای شنی از ماسه یا سیلیس برای عبور و پاکسازی آب استفاده می کنند، اما نمونه های فیلتر با شیشه یا زئولیت نیز وجود دارد. محفظه فیلتر شنی معمولاً از فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس یا پلاستیک ساخته شده است و از مقاومت لازم برای اجرای سیستم فیلتراسیون بهره مند است. 

عملکرد: انتقال آب از بالای مخزن از طریق شن و ماسه به پایین مخزن با فشار مناسب، فرایند انجام فیلتراسیون را رقم می زند. همانطور که آب به پایین چکه می کند، لبه های تیز دانه های شن ذراتی مانند خاک، زباله و مواد زائد بدن را جذب می کند.

بک واش چه کمکی به عمل تصفیه آب فیلتر شنی می کند؟

فرایند فیلتراسیون آب، در طی چند دوره متوالی، باعث پر شدن منافذ ماسه و تراکم بالای آن می شود و عملکرد فیلتر شنی مختل می شود. برای تمیز کردن شن و ماسه، فیلتر شنی نیاز به شستشوی معکوس (دستی یا اتوماتیک) دارید که این عمل را بک واش فیلتر می گویند. جریان حرکت آب در اینحال معکوس می شود و آب به سمت دریچه تخلیه در بالای فیلتر، توسط پمپاژ معکوس پمپ، حرکت می کند.

به عنوان یک استاندارد، شن و ماسه شما با شستشوی معکوس و شستشوی فیلتر شنی تمیز می شود. ماسه فیلتر شنی می تواند هفت سال دوام بیاورد، اما پیشنهاد می کنیم که هر سه یا چهار سال آن را تعویض کنید. البته بستگی به میزان استفاده از استخر و تعداد دفعات تصفیه آب دارد.

ختم کلام با نکاتی برای سالم نگه داشتن آب جکوزی و استخر

در نهایت پیشنهاد می کنیم برای پاکیزگی همیشگی آب استخر و جکوزی و حفظ سلامت خود و شناگران، علاوه بر استفاده از فیلتر شنی و پمپ تصفیه مناسب، نکات زیر را رعایت فرمایید.

  • با تجهیزات با کیفیت آب را تمیز و شفاف نگه دارید.
  • برگها و آشغال های افتادی روی سطح آب یا زمین باید روزانه حذف شوند.
  • سطوح استخر و آبگرم را در شرایط خوبی نگه دارید. هر گونه ترک در پوسته و اطراف کاشی شده را تعمیر کنید تا از رشد باکتری ها، ویروس یا قارچ جلوگیری شود.
  • به طور مرتب جاروبرقی بکشید.
  • به طور مرتب سبدهای موگیر یا استرینر پمپ را تمیز کنید.
  • سطوح مواد شیمیایی آب و PH آب را هر روز چک کنید و از دستگاه های دیجیتال نمایش آن استفاده کنید.
  • از میزان استاندارد کلر و یا دیگر مواد ضد عفونی استفاده کنید.
  • از عدم مسدود شدن دریچه های تخلیه و تزریق آب استخر و جکوزی و صحت کارکرد نازل ها اطمینان حاصل کنید.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز