خبرگزاری کار ایران

عملکرد پمپ آب خانگی چگونه است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۷۶۷

انواع پمپ آب خانگی مکانیسم عملکرد و هندسه‌های متفاوتی دارند به همین دلیل به اقسام گوناگونی تقسیم می‌شوند. به طور کلی می‌توان این پمپ آب‌ها را به دو دسته اصلی دینامیکی و جابه‌جایی مثبت تقسیم بندی کرد. هر کدام از این‌ها هم خود به طبقه بندی‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. اگر مکانسیم عملکرد این پمپ‌ها را بشناسید بهتر می‌توانید از آن‌ها نگهداری کنید و طول عمر مفیدشان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. در این مطلب به بررسی نحوه عملکرد پمپ آب خانگی خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی یک ابزار مکانیکی پرکاربرد برای تامین فشار آب مورد نیاز آپارتمان‌ها، واحدهای مسکونی و تجاری در محیط‌های شهری به شمار می‌آید. تهیه این پمپ‌ها در آپارتمان‌های بلند مرتبه و مکان‌هایی که به هر دلیل با افت فشار آب مواجه می‌شوند ضروری است. کارکرد پمپ‌های آب خانگی به این ترتیب است که انرژی جنبشی داخل پمپ به انرژی فشاری تبدیل می‌شود. سرعت سیال به این ترتیب بالا می‌رود و با فشار و سرعت بالا انرژی به صورت پیوسته و مداوم به سیال در حال عبور تغییر خواهد کرد. انرژی این دستگاه‌ها به داخل محفظه پمپ وارد شده و پس از چرخیدن از طریق سیال انتقال خواهد یافت.

به این ترتیب فشار آب تقویت شده و هنگامی که شیر آب باز می‌شود با فشار ثابت و قابل قبولی در دسترس ساکنان قرار می‌گیرد.

مهمترین مزایای پمپ‌های آب خانگی عبارتند از:

  • افزایش فشار آب آپارتمان
  • ارتقای فشار آب منزل
  • بکارگیری در آبیاری باغچه‌های کوچک

بررسی شیوه کار پمپ آب خانگی اتومات، بوستر و مخزن انبساط

پمپ‌هایی که مخزن انبساط دارند به سرویس دوره‌ای بیشتری نیاز خواهند داشت، هنگام خرید چنین پمپ آب‌هایی باید این نکته را در نظر داشته باشید. اگر به دنبال کم هزینه‌ترین پمپ آب خانگی هستید آن‌ها که کلید اتومات دارند برای شما مناسب‌ترین انتخاب خواهند بود.

شیوه کار این پمپ‌ها اینطور است که میزان باز و بسته شدن آب روی کارکرد آن‌ها تاثیرگذار است. با هر بار باز و بسته شدن آب کلید پمپ کار می‌کند، پمپ روشن شده و آب مورد نیاز تامین می‌شود.

مصرف انرژی پمپ آب اتومات بالا است و در دراز مدت هزینه زیادی را به مصرف کننده تحمیل می‌کند، خرید آن برای همه توصیه نمی‌شود.

بوستر پمپ‌ها در طولانی مدت کم مصرف و  وکم هزینه‌تر هستند اما بیشتر در مراکز تفریحی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی این مدل پمپ‌های آب فروش بالایی داشته و محبوبیت زیادی هم دارند. طی سال‌های اخیر استفاده از بوستر پمپ‌ها در مراکز اداری و مسکونی رو به افزایش است.

بخوانید: بهترین نوع پمپ آب برای تامین فشار آب ساختمان شما

عناصر تاثیر گذار در عملکرد پمپ آب خانگی

عناصر و عوامل زیادی روی نحوه عملکرد پمپ‌های آب خانگی تاثیر گذار هستند در اینجا به صورت فهرست وار به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

متراژ ساختمان

هرچه متراژ ساختمان بالاتر می‌رود به موتور آب قوی‌تر با توان بالاتری نیاز پیدا خواهید کرد، هزینه پمپ آب در آپارتمان‌های با متراژ بالا و تعداد واحد زیاد بالاتر از آپارتمان‌های کوچک و با متراژ پایین است. اگر پمپ ارزانقیمت و نامتناسب با متراژ ساختمان خریداری کنید قطعا نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به فشار آب قابل قبولی دست پیدا کنید.

تعداد طبقات ساختمان

قطعا نباید مهندس ساختمان یا کارشناس پمپ آب باشید تا تشخیص دهید که هرچه طبقات ساختمان افزایش پیدا می‌کند به پمپ قوی‌تری نیاز پیدا خواهیم کرد. پمپ‌های دو اسب بخار و بالاتر برای آپارتمان‌های ۱۰ طبقه مناسب هستند و در کنار متراژ ساختمان از فاکتورهای اساسی برای تعیین نوع پمپ به شمار می‌آیند.

میزان مصرف آب

 به دلایل زیست محیطی کارشناسان توصیه می‌کنند میزان مصرف آب خانگی باید کاهش پیدا کند، این فاکتور در عملکرد پمپ آب و حتی هزینه خرید آن هم تاثیر گذار است. خانواده‌های پر مصرف علاوه بر اینکه باید قبض آب گرانتری پرداخت کنند به پمپ آب قوی‌تر و البته پرهزینه‌تری هم نیاز پیدا خواهند کرد.

تعداد شیر و اتصالات موجود در ساختمان

هرچه تعداد شیر و اتصالات موجود در ساختمان افزایش پیدا کند روی عملکرد پمپ آب تاثیر مستقیم خواهد داشت. آپارتمان کوچکی که دو سرویس بهداشتی دارد قطعا به پمپ قوی‌تری نیاز پیدا خواهد کرد.

متاسفانه برخی افراد هنگام خرید پمپ آب خانگی به صورت جامع و کامل این فاکتورها را مد نظر قرار نمی‌دهند درحالی که همه آن‌ها روی عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم دارد و بی‌توجهی به هر یک ممکن است کار پمپ را مختلف کند. اگر به مرور زمان میزان مصرف آب یا تعداد اتصالات داخل واحدها افزایش پیدا کند به تعویض یا تقویت موتور پمپ نیاز پیدا خواهید کرد. به این ترتیب اگر پمپ آب شما مثل گذشته پاسخگو نیست بررسی کنید کدامیک از این فاکتورها تغییر کرده، در غیر اینصورت ممکن است فشار آب از تصفیه خانه افت داشته باشد و باید این مشکل از سوی مسئولین برطرف شود.

اگر متخصص و کارشناس خبره پمپ آب شما را انتخاب کند تغییر عوامل خارجی یا افزایش یک شیر و اتصالات تاثیری روی عملکرد پمپ ندارد. پمپ آب باید به نحوی انتخاب شود که در روزهای معمولی، نزدیک نوروز، تابستان و زمستان بتواند فشار آب مورد نیاز ساختمان را تامین کند.

بخوانید: نحوه انتخاب پمپ آب خانگی برای آپارتمان‌ها

آشنایی با اجزای پمپ آب خانگی

وقتی عملکرد پمپ آب خانگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد حتما باید با اجزای تشکیل دهنده آن هم به صورت کامل آشنا شوید در اینجا به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

الکتروموتور

بخش الکترونیک پمپ آب بوده که انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند.

پره‌های پمپ

برای ایجاد فشار استفاده می‌شوند، تعداد  و جنس آن‌ها مهم است.

هاوس برنیگ

جایی است برینگ در آن مستقر می‌شود.

کوپل

الکتروموتور را به شافت یا محور پمپ متصل می‌کند.

پروانه پمپ

انرژی مورد نیاز سیال را تامین می‌کند.

تیغه

به سیالی که مشغول خارج شدن است جهت می‌دهد.

مکانیک سیل

بخش مکانیکی و سیار پمپاژ شده را از یکدیگر جدا می‌کند.

نتیجه گیری عملکرد پمپ آب خانگی

پمپ‌ آب خانگی از سوی برندهای مختلف ساخته می‌شوند و عملکردهای متفاوتی دارند. شناخت عملکرد آن‌ها به انتخاب بهترین برای خرید و نگهداری بهتر از دستگاه‌ها تاثیر مستقیم دارد. قبل از خرید پمپ مورد نیاز خود حتما مشخصات فنی مورد نیازتان را مشخص کنید و از کارشناسان متخصص برای بهترین انتخاب کمک بگیرید. پمپ‌های آب باید به صورت دوره‌ای بررسی شده و روغن کاری شوند. اگر در صدا و عملکرد پمپ آب شما اختلالی ایجاد شده حتما با تعمیرکار خود تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز