خبرگزاری کار ایران

خداحافظی با درد های نشیمنگاهی در شفا کلینیک

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۱۰۱

دردهای نشیمنگاهی به هر گونه درد یا ناراحتی اطلاق می شود که در آخرین بخش دستگاه گوارش اتفاق می افتد و باعث بروز درد در ناحیه نشیمنگاهی شده و گاهی به شدت آزار دهنده بوده و اختلالات زیادی را در زندگی روزمره ایجاد می کند. اما نگران نباشید. با مطالعه مقاله خداحافظی با دردهای نشیمنگاهی در شفا کلینیک ، بهترین راهکار های درمان دردهای نشیمنگاهی به شما معرفی می شود و حقیقتاً می توانید برای همیشه با این دردها ، خداحافظی کنید.

در هر بخش قبل از معرفی راهکار های درمان ، به بررسی اجمالی علل و عوامل درد های نشیمنگاهی می پردازیم.

1 . بواسیر یا هموروئید داخلی

بواسیر که برخی آن را به نام هموروئید می شناسند ، شایع ترین درد در ناحیه نشیمنگاهی است. تقریباً همه افراد در دوره ای از زندگی خود ، آن را تجربه می کنند. بواسیر باعث متورم شدن عروق در انتهایی ترین ناحیه دستگاه گوارش می شود. این بیماری در صورت پیشرفت در راست روده ، می تواند به صورت یک زائده ، در خارج از مقعد نمایان شود.

علائم بواسیر شامل درد ، خارش ، تورم ، سوزش و بروز دشواری در اجابت مزاج و شکل گیری زائده ای برآمده در خارج از مقعد می باشد.

2 . بواسیر خارجی یا ترومبوزه

در بواسیر خارجی ، عروق خارجی در ناحیه نشیمنگاهی تحت تاثیر قرار گرفته و در صورت تشکیل لخته خون ، ترومبوزه را شکل می دهد. این توده خون لخته شده ، دردناک بوده و علاوه بر درد ، مشکلاتی از قبیل سوزش ، خارش ، تورم و خونریزی در زمان اجابت مزاج را به همراه دارد.

درمان بواسیر 

  • روش خانگی

روش های درمان خانگی ، راهکارهایی هستند که می توانند به مدیریت و کنترل موقتی درد ناشی از بیماری های نشیمنگاهی کمک کنند. روش هایی از قبیل مصرف غذاهای حاوی فیبر فراوان از قبیل میوه جات و سبزیجات ، امتناع از نشستن طولانی مدت در توالت ، انجام فعالیت های ورزشی برای کمک به حرکات بهتر روده ، خودداری از وارد آوردن فشار زیاد در زمان اجابت مزاج ، می تواند به تسکین درد های ناشی از بواسیر کمک کند. همچنین مصرف مواد غذایی از قبیل خاکشیر ، ذغال اخته ، بابونه ، سرکه سیب و انجیر نیز می تواند موثر واقع شود.

  • درمان دارویی

درمان های دارویی نیز در واقع نوعی درمان موقتی به شمار می آیند که نمی توان بعنوان یک درمان دائمی به آنها نگاه کرد. بعلاوه ، مصرف آنها ، به علت شیمیایی بودن ترکیبات ، باید طبق دستورالعمل پزشک و با صلاحدید او انجام شود.

پمادهایی از قبیل نیتروگلیسیرین ، پماد هیدروکورتیزون یا پماد آنتی هموروئید ، از جمله مواردی هستند که در زمان متوسل شدن به درمان های دارویی برای رهایی موقتی از درد بواسیر ، با نام آنها روبرو خواهید شد.

  • درمان بواسیر با لیزر

درمان بواسیر با لیزر یک روش بی خطر و ایمن است که نتیجه فوق العاده دائمی را با کمترین احتمال بازگشت به دست می دهد. در این روش با تاباندن اشعه لیزر ، بدون آسیب دیدگی بافت های مجاور ، بافت آسیب دیده درمان می شود.

  • درمان با رابربند

در این روش درمان ، که در واقع یک روش سنتی محسوب می شود ، از یک نوار لاستیکی مخصوص برای قطع خونرسانی به بواسیر ، استفاده می شود. بافت هموروئید به مرور زمان سیاه شده و جدا می شود. نقطه ضعف این روش درمان ، دردناک بودن آن است.

3 . شقاق یا فیشر

شقاق که در میان برخی با نام فیشر شناخته می شود ، برش یا ترک در دیواره کانال مقعد می باشد که در اثر وارد آمدن فشار شدید در اثر عوامل مختلف از قبیل بارداری یا عریض بودن مدفوع در زمان دفع ، ایجاد می شود و اغلب به طور خودبخود ، بهبود می یابد.

علائمی از قبیل مشاهده خون قرمز روشن در مدفوع یا کاغذ توالت ، خارش و رخم شدن بافت مقعد ، از علائم این بیماری می باشند.

درمان فیشر

  • درمان خانگی

درمان خانگی فیشر نیز مانند درمان خانگی بواسیر ، یک روش موقتی برای تسکین درد ناشی از فیشر می باشد. روش هایی از قبیل نشستن در وان آب گرم ، استفاده از روان ساز ها برای نرم شدن مدفوع ، مصرف غذاهای حاوی فیبر ، یا استفاده از پماد نیتروگلیسیرین برای راهکارهای خانگی تسکین درد ، توصیه می شود.

  • درمان دارویی

درمان دارویی تنها می تواند به طور موقتی ، درد های ناشی از فیشر را تسکین داده و یک راهکار دائمی محسوب نمی شود. می توان از داروهای از قبیل استامینوفن یا بی حس کننده هایی که در ناحیه مقعد استعمال می شود ، استفاده نموده و یا از وازلین برای نرم کردن ناحیه مقعد استفاده کرد.

  • درمان فیشر با لیزر

درمان فیشر با لیزر ، یک روش جدید و حداقل تهاجمی است که امروزه ، جایگزین روش های تهاجمی جراحی قدیمی شده است. با این روش ، در کوتاه ترین زمان ، بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی ، می توان به راحتی ، از شر درد آزار دهنده فیشر ، برای همیشه نجات پیدا کرد.

4 . فیستول

فیستول به مسدود شدن دهانه غدد چربی در راست روده اطلاق می شود که باعث شکل گیری عفونت و اصطلاحاً آبسه می شود. از علائم فیستول می توان به تورم و التهاب ، دشوار بودن دفع مدفوع ، مشاهده ترشحات چرک مانند در زمان اجابت مزاج و تب ، اشاره نمود.

درمان فیستول

  • روش خانگی

روش های خانگی نمی تواند به طور دائم ، بیماری فیسول را درمان کند ، ولی تاثیر زیادی در کنترل درد ، بر جای می گذارد. برخی از این روش ها ، شامل موارد زیر می باشد:

روش نشستن در آب گرم – تشتی را پر از آب گرم کرده و چند بار در روز در آن بنشینید.

فیبر – برای کمک به بهبود کیفیت هضم غذا و دفع بهتر مدفوع ، غذاهای غنی از فیبر را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

آنتی بیوتیک ها – در برخی موارد ، فیستول باعث شکل گیری چرک و عفونت می شود و مصرف آنتی بیوتیک می تواند به درمان این عفونت کمک کند. البته ، در خصوص دستور مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنید.

  • درمان دارویی فیستول

همانطور که در بالا اشاره شد ، آنتی بیوتیک ، روشی برای مهار عفونت ناشی از فیستول می باشد. علاوه بر آنتی بیوتیک ، می توان از داورهای مسکن برای تسکین درد ناشی از فیستول استفاده نمود. تجویز داروی مسکن و دوز و نحوه مصرف آن نیز باید به دستور پزشک انجام شود.

  • درمان با لیزر

کارساز ترین روش برای خداحافظی دائمی با فیستول ، درمان کوتاه و تقریباً 20 دقیقه ای با لیزر می باشد. با این روش درمان ، بدون قرار گرفتن در زیر تیغ جراحی ، و بدون نیاز به بیهوشی ، می توانید برای همیشه با این بیماری خداحافظی کنید.

منبع : شفا کلینیک

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز