خبرگزاری کار ایران

موثرترین روش های کاهش دندان درد در بارداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۷۴۱

بارداری، اغلب با تجربه های نو، احساسات تازه و گاهی اوقات عوارض جانبی ناراحت کننده همراه است.

 

یکی از نگرانی های مادران باردار در این دوره درد دندان است. بهداشت دندان ها در دوره بارداری اهمیت زیادی دارد، زیرا می تواند بر سلامت جنین اثرگذار باشد. در این مطلب، به روش های کاهش دندان درد در بارداری می پردازیم.

چه عواملی باعث درد دندان در بارداری می شوند؟

همگام با رشد جنین در رحم مادر، سطح هورمون های بدن افزایش یافته و درد دندان یا دیگر علائم نگران کننده دندانی به وجود می آیند. البته که رعایت بهداشت دهان و دندان ریسک ابتلا به بیماری های دندان و دهان را کاهش می دهد. اگر باردار هستید و دچار درد دندان شده اید و دغدغه مراجعه به دندانپزشکی در بارداری را دارید، مقاله سلامت دهان و دندان در دوران بارداری را بخوانید.

از جمله مواردی که باعث پوسیدگی دندان در بارداری و ایجاد درد می شوند، می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

- تشکیل پلاک: به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پاسخ طبیعی بدن در مقابله با تشکیل پلاک با نوسان همراه خواهد بود. در صورت عدم درمان، پلاک ها توسعه یافته و می توانند با تبدیل شدن به جرم هایی سفت، خطر پوسیدگی دندان را نیز افزایش دهند.

- حالت تهوع صبحگاهی: در طول سه ماهه اول بارداری، استفراغ پدیده ای رایج در اغلب زنان به شمار می رود. بنابراین، مسواک زدن با خمیر دندان های ضد اسید، روشی موثر و ایمن برای رفع اسید معده به جای مانده بر دندان ها است. اسید معده می تواند مینای دندان ها را ضعیف کرده و احتمال حساسیت یا پوسیدگی دندان ها را در دوران بارداری افزایش دهد.

- بیماری لثه: اغلب زنان در اثر تغییرات هورمونی مستعد ابتلا به ژنژیویت در طول دوره بارداری هستند. ژنژیویت سبب درد، حساسیت به لمس و آسیب پذیری لثه ها می شود.

روش های کاهش دندان درد در بارداری

با این که چندین درمان خانگی در این زمینه وجود دارد، اما ایمن ترین و موثر ترین راه مقابله با این درد مراجعه به دندانپزشک است. اغلب فرایند های دندانپزشکی همچون جرم گیری حرفه ای، برای مادر و جنین او بسیار ایمن هستند. دندانپزشک با اطلاع یافتن از بارداری فرد، دقت و احتیاط بیشتری در هنگام انجام فرایند ها به خرج خواهد داد.

درمان های خانگی متعددی جهت کمک به تسکین درد دندان در طول بارداری وجود دارند. یکی از این روش ها استفاده از جوش شیرین جهت خنثی کردن اسید های موجود در دهان است. البته، در صورتی که این ماده با شدت زیاد بر روی دندان ها کشیده شود، مینای دندان از بین خواهد رفت.

موثرترین روش های کاهش دندان درد در بارداری

برای کاهش دندان درد در بارداری از مواد زیر می توانید استفاده کنید:

آلوئه ورا

این گیاه با ویژگی های ضد قارچ و ضد باکتریایی خود شناخته شده و می تواند به کاهش رشد باکتری ها و هر گونه تورم لثه در طول بارداری کمک کند.

شیر

ویتامین k و کلیسم موادی مفید برای سلامت لثه بوده که در شیر به وفور یافت می شوند. جهت کاهش خونریزی و التهاب لثه ها می توان چند بار در روز شیر گرم نوشید. البته، از آن جایی که شیر احتمال تشکیل پلاک را بیشتر می کند، باید دندان های خود را دو بار در روز مسواک زد.

انار

آب انار یک درمان پیشگیرانه موثر بوده که توانایی مقابله با تشکیل پلاک و عفونت های باکتریایی را دارد. بهتر است از انواع بدون شکر آب انار استفاده شود.

سیر

 اعمال مستقیم سیر به ناحیه درد دندان می تواند ناراحتی را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. ماده آلیسین موجود در سیر همچون یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و باکتری های اطراف نواحی آلوده را بدون هر گونه عارضه جانبی از بین می برد.

میخک

میخک یا روغن میخک یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که جهت بدست آوردن رهایش فوری از درد می توان آن را به ناحیه مبتلا اعمال کرد.

پیشگیری از دندان درد در بارداری

انجام تغییرات کوچکی در روتین روزانه مراقبت از دهان و اهمیت دادن به سلامت این ناحیه می تواند در پیشگیری از درد و پوسیدگی دندان موثر باشد. مسواک های مصرفی باید مو هایی نرم داشته باشند تا پلاک ها را به آرامی از بین برند. مسواک های الکتریکی که دارای حالت حساس هستند، می توانند پاکسازی موثر تری را به بیماران هدیه دهند.

موثرترین روش های کاهش دندان درد در بارداری

مصرف خمیر دندان های مخصوص به صورت دو بار در روز، از حساسیت و درد دندان ها می کاهد. برخی دهان شویه ها نیز در کاهش علائم اولیه بیماری ها و خونریزی لثه مفید هستند. افراد با حداقل یک بار نخ کشیدن دندان ها در روز می توانند باکتری ها و پلاک ها را از دندان ها دور کنند.

مواردی همچون سبزیجات، میوه ها، محصولات لبنی و غلات کامل بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند که هر فردی باید داشته باشد. خوراکی هایی همچون کیک ها، شیرینی ها و میوه های خشک شده احتمال تشکیل پلاک باکتریایی را بیشتر می کنند.

مراجعه متداول به دندانپزشک، بررسی های دوره ای و پاکسازی های حرفه ای همگی بخشی از مراقبت های لازم برای پیشگیری از درد دندان در دوران بارداری به شمار می روند. دکتر سمانه شیرانی متخصص بیماری های دهان و دندان و نفر برتر بورد تخصصی داندانپزشکی، خدمات درمان عفونت دندان، درد دندان، عصب کشی و ... را به بانوان باردار ارائه می دهند. برای جلوگیری از تاثیر ناخواسته داروهای تسکین دندان درد و مصرف آنتی بیوتیک ها برای موارد عفونی، به ایشان مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز