خبرگزاری کار ایران

زنگنه در پاسخ به ایلنا:

من طرف کارگر هستم/ هنوز طرحی در مورد تخصیص سوخت به خانوار به ما ندادند

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۱۳۳

وزیر نفت اظهار داشت: من در راستای حمایت از کارگر هر کاری که لازم است انجام می‌دهم و اگر لازم باشد که از کارفرما بخواهم وظایف خود را انجام دهد کوتاهی نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیرن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درباره اعتراضات اخیر کارگران در مناطق نفتی و برنامه وزارت نفت برای پوشش خواست آنان اظهار داشت: برخی از این اعتراضات مربوط به پیمانکاران دسته دوم بوده که بعضا ربطی به نفت نداشته است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری از حوزه نفت باید به این موضوعات توجه کنند.

وی افزود: بنده به عنوان وزیر نفت و آنچه به نفت مرتبط است و می‌توانم بر آن اثر بگذارم اعلام می‌کنم که با قدرت از حقوق کارگران دفاع می‌کنم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: اگر حقوق‌ها دیر پرداخت شده باشد تاکید می‌کنم باید پرداختی‌ها صورت گیرد اگر مطالباتی دارند که طبق قانون باید به آنها تعلق بگیرد و انجام نشده بنده از پرداخت آن حمایت می‌کنم. همچنین در امکانات رفاهی و آنچه طبق قانون و مقررات مثل کمپ‌های زندگی و سرویس ایاب و ذهاب باید به کارگران تعلق بگیرد بنده حمایت می‌کنم، اما اگر فراتر از این باشد همه باید وضع کشور را در نظر بگیریم. مثلا اگر کسی بگوید من دو برابر حقوق می‌خواهم و حقوق خود را نیز دریافت کرده باشد و شرایط دستمزد هم رعایت شده باشد من کاری نمی‌توانم بکنم.

برای حمایت از کارگر هر کاری لازم است انجام می‌دهم

زنگنه با بیان اینکه من کاملا طرف کارگر هستم و از آنان حمایت می‌کنم، گفت: من در راستای حمایت از کارگر هر کاری که لازم است انجام می‌دهم و اگر لازم است که از کارفرما بخواهم وظایف خود را انجام دهد کوتاهی نمی‌کنم.

طرحی براس سهمیه بندی بنزین به ما نرسیده است

زنگنه در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره موضوع تغییر سهمیه‌بندی بنزین و تخصیص سوخت به خانوار به جای خودرو اظهار داشت: تا حالا طرحی به دست ما نرسیده اما هر وقت ارائه شد در دولت بحث و مواضع اعلام می‌شود تا طرحی نیست بنده روی فرضیات نظری نمی‌دهم باید مکتوب ارائه شود.

من امتیاز نمی‌دهم

وزیر نفت در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره اینکه آیا ایران به ترکمنستان برای صادرات گاز در دریای خزر امتیازی داده است، گفت: آیا من امتیاز می‌دهم؟  

امضای ۱.۵ میلیارد یورو قرارداد در سخت‌ترین شرایط تحریم

وزیر نفت درباره قراردادهایی که امروز امضا شد نیز گفت: امروز برای صنعت نفت ایران روز مهمی است، زیرا در سخت‌ترین تحریم‌های تحمیلی غیرقانونی علیه ملت ایران به همت همه همکاران و دست‌اندرکاران صنعت نفت، قراردادهایی به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد یورو با تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی برای نگهداشت و افزایش تولید در پنج استان کشور امضا شد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد کالاهای این پروژه‌ها باید از سازندگانی ایرانی تأمین شود، افزود: امضای این قراردادها فرصت خوبی برای اشتغال ایرانی ایجاد کرده است. در اجرای این قراردادها بیش از ۱۴۰ حلقه چاه جدید حفاری و ۷۰ حلقه چاه تعمیر می‌شود.

تحریم‌ها رفتنی هستند

زنگنه ادامه داد: پیام این قراردادها این است که ما در شرایط سخت متوقف نمی‌شویم و به ظرفیت‌سازی برای تولید نفت فکر می‌کنیم. تحریم‌ها و بانیان تحریم‌ها رفتنی هستند و ملت و کشور عزیز ما ماندگار است. ما می‌خواهیم به عنوان فرزندان این ملت، مسئولیت خود را در مقابل زورگویی‌ها و فشارهای ناحقی که بر این ملت بزرگ وارد می‌شود به انجام برسانیم و کمترین کار ما این است که امید را در دل فرزندان این ملت زنده کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: ضمن استقبال از مشارکت و همکاری سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از فناوری‌های روزآمد در میدان‌های ایران، باید بگویم ما منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم و متوقف نمی‌شویم. ما به ظرفیت‌های داخلی اتکا می‌کنیم و این نگاه نیز تنها به‌دلیل تحریم نیست. همان‌طور که گفته شد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در سال ۹۵ تدوین و در سال ۹۷ در شورای اقتصاد مصوب شد منابع مالی طرح نیز از طریق بازار سرمایه و ماده ۱۲ تأمین می‌شود.

زنگنه به اختصاص 4 درصد از پرداخت‌ها به پیمانکاران این طرح برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: تاکنون قراردادهای این طرح به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد یورو امضا شده است و مرحله سوم قراردادها نیز تا پایان سال امضا می‌شود، همچنین در ماه‌های آینده، قراردادهایی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود.

وی درباره طرح گشایش اقتصادی گفت: ایده طرح گشایش اقتصادی را وزارت نفت مطرح نکرده است به ما چارچوبی دادند و ما نیز پیشنهادهایی ارائه دادیم که این فرآیند در وزارت اقتصاد تکمیل شد، هر وقت تصویب یا ابلاغ شود، ما اجرا می‌کنیم.

نظر وزیر درباره اوراق سلف نفتی

وی درباره عرضه اوراق سلف نفتی گفت: بین دو طرح به دلیل تشابه اسمی، سوءبرداشت‌هایی رخ داده است طرحی که برای عرضه نفت به صورت پیش‌فروش قطعی در نشست سران مطرح شده است و اگر قطعی شود، رئیس‌جمهوری اعلام می‌کنند و دیگری، فروش اوراق مالی نفت که برای تامین منابع طرح‌هایی از جمله طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت استفاده می‌شود که با توجه به شبهات پیش آمده، قرار شد ابهام‌ها در نشست‌هایی بررسی و رفع شود. 

اوپک موفق بود

وزیر قیمت با اشاره به اینکه عملکرد اوپک طی این مدت مثبت بوده گفت: نفت خام برنت از حدود ۱۶ دلار برای هر بشکه در اردیبهشت‌ماه به ۴۵ دلار رسیده و تقریباً هم تثبیت شده است؛ این نشان می‌دهد اوپک موفق عمل کرده است و اینکه در ادامه چگونه عمل می‌شود به واکنش‌های بازار بستگی دارد، شیوع ویروس کرونا بر بازار تأثیر گذاشته است، اگر شرایط اقتصادی جهان احیا شود و تولید راه بیفتد، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا کم می‌شود و این موضوع روی قیمت‌ها اثر مثبت می‌گذارد. 

فعلا سی.ان.جی سوخت اول است

زنگنه درباره ورود ال.پی.جی به سبد سوخت گفت: براساس برنامه‌ای که به عنوان سند مصرف سوخت آینده کشور تا افق ۱۴۲۰ ارائه داده‌ایم، فعلاً سوخت اول کشور باید سی‌ان‌جی باشد نه ال‌پی‌جی. در حوزه سی‌ان‌جی هم تنها نکته بحث مخزن است. مخزن به تعداد کافی در دسترس نیست و تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه برای ساخت مخازن سی ان جی با مشکل مواجه شده‌اند که اگر حل شود، کارها تسریع می‌شود.  

آیا توقیف 4 نفتکش ایران صحت داشت؟

زنگنه درباره محموله‌های صادراتی بنزین به ونزوئلا اظهار داشت: صادرات به ونزوئلا کاملا تجاری است و نباید به رزم سیاسی تبدیل شود. محموله‌هایی که آمریکا توقیف کرده از ایران ارسال شده بود اما نه کشتی‌ها و نه محموله‌ها متعلق به ما نبودند. محموله‌ها با قیمت فوب فروخته شده بود آمریکا علاقمند است که همیشه اعلام پیروزی کند ولی تاکید می‌کنم که بنزین به ونزوئلا فروخته شده و پول آن هم تسویه شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز