خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایری کشور:

تولید 200 هزار تن گوشت توسط عشایر / نهاده‌ها قیمت گوشت را افزایش دادند

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۰۷۲

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به قاچاق دام کشور گفت: عمده قاچاق دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود اما قاچاق تنها دلیل گرانی گوشت در این ایام نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایری کشور در نشست خبری امروز بعد از ظهر دوشنبه 15 بهمن اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که نیاز به تحول دارد بخش تولیدات مواد غذایی کشاورزی است با شروع فعالیت جهاد سازندگی و بخش کشاورزی عمران روستایی در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: ما به لحاظ نقش کشاورزی در اقتصاد تحولات بسیاری داشتیم و در بسیاری از محصولات استراتژیک خودکفا شدیم در برخی موارد دیگر هم در شرف خودکفایی هستیم.

قندالی با اشاره به تشکیل شورای عالی عشایر خاطرنشان کرد: نقطه عطف توجه به عشایر تشکیل شورای عالی عشایر است که از اول انقلاب تاکنون 13 جلسه داشته که 2 جلسه آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با اشاره به طرح تکمیل راه‌های دسترسی عشایری اذعان داشت: 15 تا 20 درصد سامانه راه دسترسی تا سال 57 انجام شده بود که امروز 95 درصد ایل‌راه‌ها کامل شده است و حدود 66 هزار کیلومتر راه را تشکیل می‌دهد. تامین آب سالم برای عشایر و دام هم به روش آبرسانی سیار و شبکه‌های آبرسانی انجام شده و صد در صد عشایر مخصوصا در آب آشامیدنی سالم برای خود عشایر تحت پوشش قرار گرفته است.

قندالی با اشاره به جایگزینی سوخت فسیلی خاطرنشان کرد: 90 درصد عشایر تحت پوشش جایگزینی سوخت فسیلی هستند و 24 هزار خانوار از پنل‌های خورشیدی به جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند که به راحتی قابل حمل است تا پایان برنامه ششم هم 75 هزار خانوار به سیستم پنل‌های خورشیدی مجهز خواهند شد.

وی افزود: 38 میلیون هکتار از اراضی کشور متعلق به عشایر است و بهترین مراتع و دست نخورده ترین مراتع در اختیار این بخش قرار دارد. بر اساس آمار حدود 23 میلیون راس واحد دامی متعلق به عشایر است و تولید دام عشایر در سال 3.5 میلیون راس است که از این میزان 200 هزار تن از گوشت کشور را تولید می‌کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در خصوص تسهیلات صندوق توسعه ملی تصریح کرد: طبق بند 5 ماده 52 قانون احکام دائمی سالانه یک درصد از تسهیلات ورودی صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح ذخیره‌سازی گوشت قرمز به سازمان امور عشایر تعلق می‌گیرد تا به حال حدود سه میلیون راس دام با هدف روش تغذیه، اصلاح دام، کوتاه کردن دوره پروار و افزایش وزن در واحد دامی به طرح ذخیره‌سازی گوشت قرمز پیوسته‌اند.

قندالی تاکید کرد:‌ از محل مدیریت بحران هم 400 میلیارد تومان با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله مصوب شده و تخصیص پیدا کرده است که به ذخیره سازی تولید اختصاص دادیم. همچنین یک و نیم میلیارد دلار هم به اشتغال پایدار عشایری و روستایی اختصاص داده شد که ما پیش بینی می‌کردیم هزار میلیارد تومان آن به عشایری تعلق بگیرد اما در حال حاضر 400 میلیارد تومان جذب شده است.

وی افزود: در حوزه گیاهان دارویی هم توانستیم عشایر را سهیم کنیم البته ظرفیت‌هایی مانند صنایع دستی و فرآورده‌های لبنی هم وجود دارد که توسط عشایر انجام می‌شود.

قندالی با اشاره به پروژه‌های دهه فجر اذعان داشت: 272 پروژه با اعتبار 63 میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح خواهد شد که در بخش‌های تامین آب، احداث راه، تجهیز اتراق‌گاه‌ها به پنل‌های خورشیدی و پخش تولیدی و تفرجگاهی را شامل می‌شود.

رئی سسازمان امور عشایری کشور با اشاره به تشکیل صندوق خرد زنان عشایری تصریح کرد: دولت یک میلیارد تومان بلاعوض به صندوق خرد زنان عشایری اختصاص داد که در حال حاضر 53 میلیارد تومان ذخیره این صندوق‌ها است و تا پایان سال به 70 میلیارد تومان خواهد رسید.

قندالی با اشاره به نحوه تامین نهاده‌های دامی برای عشایر تشریح کرد: با اقداماتی که تشکل‌های کارگری انجام دادند یک میلیون و 600 هزار تن از مبادی مختلف نهاده دامی وارد کردند که به دو روش جیره سنتی و جیره علمی تقسیم کردیم کارخانجات فرآوری نهاده دامی ما با ظرفیت 270 هزار در حال فعالیت برای تولید کنسانتره هستند تا امروز بیش از 200 هزار تن نهاده دامی توسط تشکل‌ها در اختیار عشایر گذاشته شده اما باتوجه به افزایش بارندگی‌ها نیاز به نهاده دامی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اختصاص بودجه‌های دولتی به بخش عشایری خاطرنشان کرد: 40 میلیارد تومان برای تامین آب توسط دولت مصوب شده که تاکنون 27 میلیارد تومان آن ا ختصاص یافته همچنین 50 میلیارد تومان هم برای یارانه علوفه مصوب شده که 20 میلیارد ریال آن اختصاص یافته است ما قراردادهای فاینانسی هم با سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و سعی کردیم ناوگان ترابری استان‌ها را نوسازی کنیم که طبق این اقدام 146 دستگاه خودرو و 90 دستگاه کامیون با ظرفیت 10 هزار لیتر خریداری شد و می‌توان 50 درصد ناوگان نوسازی شده است.

رئیس سازمان امور عشایری در رابطه با بیمه دام و بیمه عشایری گفت: بیش از 70 هزار خانوار تحت پوشش صندوق بیمه عشایری هستند در حوزه بیمه دام هم در این چهار سال 7 میلیون راس دام بیمه شده است. امسال با تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق بیمه داشتیم امیدواریم بتوانیم قدم بزرگی را در بند 3 ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه برداریم.

قندالی با اشاره به قاچاق دام کشور گفت: عمده قاچاق دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود اما قاچاق تنها دلیل گرانی گوشت در این ایام نیست سال 98 سال سرشماری عشایر کوچنده کشور است و آمار دام در آن زمان مشخص می شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور تاکید کرد: عشایر قاچاق نمی‌کنند و دلالان با خریداری دام عشایر دست به قاچاق زده‌اند. میانگین قیمت دام زنده در کشور 35 هزار تومان است اما قیمت بره شیری به صورت توافق طرفین انجام می‌شود.

وی در خصوص خودکفایی در گوشت گفت: ما هفت طرح را در حوزه عشایری تعیین کردیم که جزو اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود اولویت اول زنجیره تولید گوشت قرمز است ما می‌توانیم در بحث گوشت خودکفا شویم و بالای 90 درصد گوشت کشور را در داخل تولید کنیم واردات ما 120 هزار تن گوشت بوده در حالی که سالانه بیش از یک میلیون تن نیاز به گوشت داریم. در این سه سال 24 هزار تن افزایش تولید داشته‌ایم.

وی افزود: افزایش هزینه‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت است. نهاد‌ه‌ها که سال قبل با ارز 3300 تومانی وارد می‌شود امسال بخش کوچکی از آن با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود لذا تمام شده قیمت گوشت بالا رفته است.

قندالی در ادامه تصریح کرد: اگر لاشه گوسفند کیلویی 60 تا 65 هزار تومان برای مصرف کننده باشد. قیمت متعادل است اما 40 درصد از نهاده‌های مورد نیاز با ارز آزاد تهیه می‌شود و همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده، شده است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور عنوان کرد: ما طرحی را به عنوان عملیات اسکان انجام دادیم که در این طرح 90 هزار خانوار را پیش از حاشیه‌نشینی ساماندهی کردیم که این امر طی سه دهه انجام شده است.

قندالی تشریح کرد: در برنامه ششم توسعه مصوبه‌ای به نام مالیات بر ارزش افزوده داشتیم که در سال 93 با وجود چالش‌ها حدود 70 میلیارد تومان توسط مالیات بر ارزش افزوده به این بخش اختصاص پیدا کرد. در 10 ماهه سال جاری هم بیش از صد میلیارد تومان از این محل برای انواع پروژه‌ها اعتبار اختصاص داده شده است. همچنین 30 میلیارد تومان هم توسط دولت برای مطالعات در امور عشایر اختصاص پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز